keskiviikko 29. toukokuuta 2024

Arnold Shultz

 Arnold Shultz (1886–1931) oli yhdysvaltalainen viulunsoittaja ja kitaristi. Arnoldia pidetään yhtenä merkittävimmistä Yhdysvalloissa kehitetyn peukalo sormisoitto- eli thumb picking soittotyylin pioneereista. Näin siitäkin huolimatta että Shultzin soittoa ei löydy yhdeltäkään tunnetulta tallenteelta.

Sen lisäksi Arnold on yksi tärkeistä henkilöistä bluegrassin takana. Muusikkolegenda Bill Monroe on kertonut Shultzin vaikuttaneen soittoonsa. Monroen setä Uncle Pen soitti yhdessä Arnoldin kanssa.

 Arnold Shultz.

Arnoldin isä David Shultz oli syntynyt orjuudessa Ohion piirikunnassa McHenryssä 25. joulukuuta 1844. Davidin isän nimi oli Henry Shultz. Orjatilan oli perustanut alunperin yli viisikymmentä vuotta aiemmin Matthias Shultz. Matthiaksen kaksi poikaa Joseph Thomas Shultz ja Charles Shultz isännöivät tilaa Davidin syntymän aikoihin. Vuoden 1850 väestönlaskennan orjaluettelossa he omistivat yhdessä 6-vuotiaan David nimisen poikaorjan. Sisällissodan päätöksenä orjat vapautettiin vuonna 1865. 

Vuonna 1870 väestönlaskennassa David oli muuttanut asumaan 10 mailin päähän Ohion Cromwelliin. Paikalla oli asunut aiemmin valkoinen seppä Jacob B. Stewart. David meni naimisiin. Ensimmäinen vaimo oli vuonna 1872 vihitty Mary M. Reynolds. Parille tuli kaksi lasta Eddie ja John. Jo vuonna 1880 David oli eronnut perheestään.

Davidin toinen vaimo oli Elizabethin "Lizzie" Smith (1870-1920). Lizzie oli syntynyt vapaana. Hän oli kotoisin 35 mailin päästä Daviess Countysta Owensborosta. Davidin kuolintodistuksen mukaan pari oli vihitty 2. marraskuuta 1882, jolloin  Lizzie olisi ollut 12 vuotias lapsimorsian ja sulhanen peräti 38 vuotias? 

Arnoldin syntymän jälkeen vuonna 1886 Lizzie-äiti oli 16 vuotta vanha ja isä David 42 ikäinen. Neljätoista vuotta myöhemmin vuoden 1900 väestönlaskennassa Arnoldin (14) todettiin osaavan lukea ja kirjoittaa. Hän työskenteli jo tuossa vaiheessa isänsä kanssa päivät Ohion piirikunnan hiilikaivoksessa asuen vanhempiensa luona. Arnoldille tuli kaikkiaan kymmenen nuorempaa sisarusta. Lähellä asui isän sisko perheineen. Rouva Griffinin perheessä oli 12 lasta.

Arnold musisoi vapaa-ajat. Serkkujen kanssa muodostettiin Shultz Family Band. Arnold soitti bändissä kitaraa sekä viulua. Serkku Luther soitti pystybassoa ja Lutherin veli Hardin soitti banjoa. Vuonna 1911 bändiin liittyi 18 täytettyään Ella Shultz Griffin. Hän oli Lutherin ja Hardin nuorempi sisko. Kokoonpano vaihtui vuosien aikana. 

Päivisin Arnold työskenteli Ohion piirikunnan hiilikaivoksissa, iltaisin ja viikonoppuisin hän soitti bändin kanssa tansseissa. Heidän soittamaansa musiikkia kutsuttiin nimellä hillbillyksi. Tästä kehittyi nykyään tunnetut Bluegrass- ja Country-musiikki.

Ella muisteli myöhemmin. -Soitimme vain Ohion piirikunnan ympäristössä. Luulen, että paikka johon me menimme kerran oli Rosine (noin 13 mailin päässä Shultzin kodista Prentississä). Oli kylmä, mutta joku nainen järjesti meille illallisen ja käski meidän tulla käymään. Keikan aikana heillä oli hauskaa. Luulen, että he tanssivat seuraavan aamun klo 11 tai 12 asti. Olimme alkaneet soittaa illaalla noin klo 18 tai 19. -Menimme aikaisin ja lopetimme myöhään.

Ella Shultz Griffin
-Allen sanoi, että paikka oli todennäköisesti Moses Raglandin koti. Ragland oli entinen Ohion piirikunnan virkailija. Hän viihdytti usein ystäviään tansseilla talonsa suuressa huoneessa tai kesällä ulkona nurmikolla. 

Prentiss - Rosine.

Tuohon aikaan Shultz saattoi viipyä serkkujensa luona viikkoja kerrallaan. – Hän asui silloin Williams Minesissa (lähellä McHenryä), mutta hän tuli Prentissiin. Joskus hän viipyi kaksi viikkoa kerrallaan. Soitimme vaan ja naapureita kulki paljon kylässä, rouva Griffin muisteli hymyillen.

-Yleinen käsitys on että Arnold ei koskaan mennyt naimisiin. Monet heistä ketkä vielä muistavat hänet on sanoneet, että hänellä oli musiikin lisäksi kaksi rakkautta - viski ja naiset. Hän oli omissa maailmoissaan soittaessaan, mutta kyllä hän ymmärsi myös seuralaisten päälle, rouva Griffin nauraa. 

McHenrystä kävellen noin kolmen ja
puolen tunnin matka Prentissiin.

David-isä kuoli 74 vanhana Central Cityssä, Muhlenbergin piirikunnassa 6. tammikuuta 1918. Arnold Shultz ilmoittautui ensimmäisen maailmansodan kutsuntoihin 12. syyskuuta 1918. Saman vuoden elokuussa oltiin laajennettu ilmoittautumislakia niin, että kaikkien 18-45 vuotiaitten miesten tuli ilmoittautua kutsunnoissa. 

Arnoldin syntymäajaksi merkittiin 23. helmikuuta 1884. Hän asui tuolloin McHenryssä, jossa hän työskenteli kaivosmiehenä Williams Coal Companyssa. Shultzin lähimmäksi sukulaiseksi merkittiin (äiti) rouva Lizzie Shultz McHenrystä. (Lähde: ensimmäisen maailmansodan rekisteröintikorttiluonnokset 1917-1918 verkkosivusto Ancestry.com.) 

Ensimmäisen maailmansodan aikainen rekisteröintikortti.

Tammikuussa 1920 laajeni kieltolaki (The Volstead Act) koko valtiota koskevaksi laiksi. Saman vuoden väestönlaskennassa Arnoldin kerrottiin asuvan äitinsä Lizzien luona McHenry Precinctissä. Arnold oli silloin 34-vuotias edelleen sinkku ja työssä hiilikaivoksessa. Noihin aikoihin Yhdysvaltojen lisäksi Suomessa oli kieltolaki.

Arnold Shultz tapasi samana kesänä soittomatkallaan  Muhlenbergissä asuneen Kennedy Jonesin (20). Jones oli lempinimeltään Jonesey. He tulivat tutuiksi ja Kennedy oppi Arnoldilta paljon sointuja sekä peukalosoittotekniikkaa. On kerrottu että Jonesey olisi kirjoittanut thumb picking klassikon Cannon Ball Rag, mutta tästä ei ole täyttä varmuutta. On myös esitetty että biisi olisi saattanut olla alunperin lähtöisin Arnolidlta. Kennedyn kitaran soittoa löytyy (ainakin) yhdellä tallenteella, Honky Tonk artistin Skeeter Bonnin vuoden 1955 levytyksellä Rock-A-Bye Baby.

Kennedy Jones.

Vuonna 1922 Arnold Shultz oli 36-ikäinen kun hän liittyi väliaikaisesti  rumpali Forrest “Boots” Faughtin johtamaan bändiin. Forrest oli Arnoldia paljon nuorempi, 20-vuotias syntyperäinen McHenryn asukas. Hän muistelee:

Forrest Faught, kuva: Jim Burton.

-McHenryssä tanssittiin joka ilta, se jatkui talosta taloon. Kaikki vaan hyppäsivät ylös ja alas. He sanoivat sitä taaperotanssiksi. Näin siellä kerrankin eräänä yönä niin paljon porukkaa kerroksessa, että lattia petti alta. 

-Arnold asui siinä vaiheessa Hartfordissa, (26 mailin päässä Owensborosta) muisteli Faught. -Hän oli soittanut jo kauan ennen tunsimme toisiamme. En muista tarkalleen, kuinka törmäsin häneen. Luulen, että kuulin hänen vain soittavan jossain. Soitimme yhdessä noin vuoden verran. Arnold oli yhtyeen ainoa värillinen mies. 

Hän oli ensimmäinen henkilö, jonka kuulin soittavan kitaraa. Hän käytti taskuveistä kitaran kaulalla saadakseen steel-äänen. Se oli ennen kuin lapsteelkitaroita ja teräspuikkoja esiteltiin ihmisille. Harmi, ettei meillä silloin ollut vahvistimia. Tanssisalin melussa, jos olit 40 metrin päässä bändistä, et voinut kuulla soittoa. 

On hyvinkin mahdollista että Arnold on tavannut matkoillaan Sylvesterin. Tuohon aikaan ihmiset kulkivat Owensboron ja Louisvillen välillä Ohio-jokea pitkin jokilaivoilla. Smoketownissa Louisvillessä asuneen mustan muusikon Sylvester Weaverin. Weaverin vuonna 1923 levytys Guitar Rag on vanhimpia tunnettuja vaihtobasso-tyylin tallenteista.


Sinä vuonna tapahtui paljon kaikkea jännittävää, Faught jatkoi. -Soitimme tansseja Cromwellissa säännöllisesti joka lauantai-ilta puolen vuoden ajan. Se oli vanha puurunkoinen koulurakennus, josta oli tehty salakapakka (kiellon aikana!). 

Faught virnistää muistellessaan yötä, jolloin he soittivat tuon pienen tienvarsikapakan kiinni. -Arnold soitti viulua sinä iltana. Hänellä oli aina leveälierinen musta hattu päässään. Hän ripusti sen sitten vanhan tuolin selkänojaan. 

Cromwell.

-Siellä oli jotkut ottaneet rähinäpontikkaa. Ohjeistin jatkamaan soittoa, koska yleensä piti se yleisön rauhallisempana. Mutta keino ei toiminut sinä yönä. 

-Aina silloin tällöin Arnold kurkotti ympärilleen saadakseen hattunsa. Sanoin: -Soitetaan vielä yksi, Arnold, ja hän alkoi soittaa viulua ja minä soitin rumpuja. Mitä pitempään soitimme, sitä rajummaksi meno yltyi. 

-Lopulta yleisöstä lensi mies syliini ja minä, Arnold, rummut ja kaikki oltiin samassa kasassa. Arnold tarttui hattunsa ja pakenimme kadun toiselle puolelle. Tappelu jatkui sisällä. Palasimme takaisin seuraavana lauantaina eikä sinne tullut enää ketään. 

Faughtin bändi soitti monissa hurjissa paikoissa hyvin pienellä palkalla. -Soitimme avaustanssit Rosinen Twin Hills Dance Hallissa, hän muistelee. -He maksoivat 3 dollaria klo 19 - 24 keikasta, koko bändille! Paikalla oli huono maine, mutta ei se ollut sen huonompi kuin mikään muu yökerho tässä maassa siihen aikaan. 

-Central Cityssä paikka nimeltä Hollywood ja  Green Riverillä South Carrolltonissa Kincheloe's Bluff . Ne olivat samanlaisia paikkoja, Faught jatkoi. -Kincheloe's Bluff oli rakennettu lautalle, jonka sivuilla oli kaide. Tungoksessa tanssivilla ihmisillä ei ollut mahdollisuuksia nähdä eteensä kun he purjehtivat kaiteen yli jokeen. Faught jatkoi -Minulla oli silloin neliosainen keikkapuku ja Arnoldilla viisi. 

Central City Ike Everlyn sekä
Everly Brothersien koti

Faught muisteli  -Vuokrasin kerran vanhan Doctor Bean Opera Housen Hartfordista tanssia varten. Mies tuli luokseni ja sanoi -Minulla ei ole penniäkään rahaa, mutta haluan tanssia. Olisitko kiinnostunut vaihtamaan tanssilipun gallonaan moonshinea? 

-No, otin gallonan ja laitoin sen lavalle. Kun tanssit oli ohi, John Phipps ja Arnold makasivat lavan takaosassa. Se oli vähän liikaa heille. Arnoldilla oli hänen iso musta hattunsa. Laitoin hänen palkan rinnanpäälle hattuun Faught muisteli nauraen. 

Faught muisteli että joskus keikalla sanottiin -Hei, sinulla on värillinen viulu. Emme halua sitä. Vastasin -Syy siihen miksi mies on täällä on se, että hän on hyvä muusikko. Väri ei tarkoita yhtään mitään. Et sinä kuule väriä. Kuulet vaan musiikkia. 

Arnold mursi rodulliset ennakkoluulot; -McHenryn ympärillä hän oli aina tervetullut valkoisiin koteihin. -Olipa sitten kyseessä maanviljelijän ladot, kaivostyöläisten kodit, mustien yhteisön piknikit tai varakkaiden valkoisten kodit, niin hän oli Ohion piirikunnan ykkösmusiikkimies. Suuri joukko väristä riippumatta tuli kuuntelemaan häntä keikoille. Se oli jotain epätavallista.

 -Shultz oli paljon edellä aikaansa siinä kitarassa. Se oli joku vanha yleisesti myynnissä ollut litteä kitara, joka luultavasti ei ollut maksanut uutena yli 20 dollaria. 

Arnold opetti toisille muusikoille juttuja sekä sointuja. Eräänä iltana yhtye kokoontui hiilen alla Renderissä ruohosäkin kanssa, joka oli täynnä kotiruohoa harjoituksia varten ja Shultz mullisti heidän musiikkinsa. 

-Silloin kaikki käyttivät vain kolmea sointua G, C ja D. Siinä kaikki mitä osasivat soittaa. Sinä iltana soitimme biisin See You In My Dreams. Arnold näytti meille, mitkä soinnut siihen pitäisi oikeasti laittaa. Siitä lähtien soitimme sen biisin ja monia muita kappaleita laajennetulla soinnutuksella.

-Ohion piirikunnassa Kentuckyssä yhtye matkusti jalan, hevosrattaissa tai -maantievaunulla. Silloin tällöin matkattiin jäniksenä junassa (Central City - Owensboro)ja kylmää kyytiä vahvistettiin jake-kannulla. -En tiedä mistä se oli tehty. Se ei ollut viskiä, mutta se oli kuumaa kuin tuli, Faught nauraa.
-Matkat naapuriin Muhlenbergin piirikuntaan tehtiin kuitenkin toisinaan autolla, hän lisää. 

Kuten arvata saattaa, niin lopulta Arnold pidätettiin vuonna 1922 kieltolain rikkomisesta eli viskin kuljettamisesta ja hallussa pitämisestä (Owensboro Messenger, Owensboro, KY, 18. marraskuuta 1922, s. 8). Samalla tavoin kuten Shultz niin myös Faught työskenteli kaivoksissa. -Lapioin hiiltä koko päivän ja soitin koko yön, hän muistelee. 

Bill Monroe kuuli Shultzia 12-vuotiaana vuonna 1924. Historioitsija Bill Malone on maininnut
-Monroen ensimmäinen varsinainen esiintymiskokemus ja maksettu keikka tulivat kantritansseissa Rosinessa Charlie Monroen ja Arnold Shultzin keikalla.

Bluegrass-historioitsija Steven Price on sanonut -Monroe oli erityisen vaikuttunut Shultzin sujuvasta siirtymisestä sointujen välillä sekä hänen bluessoittostaan. Monroen setä Uncle Pen musisoi usein Arnoldin kanssa.

Uncle Pen (Pendleton Vandiver) kädessään tahtipuikko,
Arnold viulun ja Luther-serkku pystybasson kanssa.
(kuva: Roger Givens).

Nolan Baize Hortonista johti Gold Nuggetin hiilikaivoksia vuosina 1925-26 ja hän myös järjesti tansseja. Shultz työskenteli hänen kanssaan usein päivin ja öin. -Arnold työskenteli minulle ja kahdelle muulle kaverille. Meillä oli kaivokset vuokralla noin kaksi vuotta. Shultz oli hyvä työmies, ei aiheuttanut ongelmia ja oli ahkera. Hän ei ollut kovin puhelias. Shultz latasi hiiltä purkupaikalla ja Baize punnitsi sen. 

-Hän ei juurikaan harrastanut tanssia mutta saattoi sitten kyllä lähteä tanssimaan hyvän ystävän pyytäessä. Arnold vaikutti sille, ettei halunnut tulla kuuluisaksi muusikkona. Hän näytti aina haluavan saada elantonsa työstä. 

Baize myös uskoo että tarinat Shultzin naisista ja viinasta ovat usein liioiteltuja. -Hän saattoi ottaa drinkin tai kaksi, mutta en muista koskaan nähneeni häntä humalassa. Eikä hän ollut todellakaan tyrkyllä naisten perään.

-Mutta hän osasi todella kitaran näppäilysoiton! Shultzin soitto saattoi kuulostaa enemmän (ragtime) pianolle kuin kenenkään, jonka soittoa olen koskaan kuullut. Hän tiesi paljon sointuja ja otteita ja mihin ne laitettiin. Hän käytti myös sormiaan. 

-Hän pystyi soittamaan mitä tahansa, mitä keksit pyytää. Jos hän kuuli levyn, hän saattoi istua alas ja soittaa sitä kappaletta hetken kuluttua. Mutta en koskaan kuullut hänen laulavan. Se soittaminen oli lahja, joka hänellä oli.

Baize muistaa illan, jolloin hän pyysi Shultzin mukaansa latotansseihin Gilbert Wrightin tilalle, noin neljän mailin päähän Hortonista. Yhteen nurkkaan rakennettiin lavaa muusikoille, joihin kuuluivat Charlie ja Birch Monroe, Cleve Baize ja Shultz. Musikaalisen Monroen veljeksistä vanhinmman Birch Monroen mieleen oli jäänyt Shultzin viulun soitto. -Hän oli melko hyvä muusikko ja myös hyvä kaveri. Hän soitti vanhaa hyvää viulua.

Mose Rager Drakesborosta muisteli myöhemmin. -Kennedy Jones on mies, joka opetti minut soittamaan poiminta-tyylillä kuistillaan Cleatonissa vuonna 1925. Hän oli oppinut paljon asioita Arnold Shultzilta. Hän tunsi Arnoldin erittäin hyvin ja muistan Jonesin puhuneen Arnoldista usein. Rager ei ole varma mitkä soinnuista ja poimintatekniikoista, mitkä hän oppi Kennedyltä 14 ikäisenä, olivat peräisin Shultzilta.

-Mutta jotain niistä varmasti oli. Peukaloplektratyyli oli Jonesin keksintö. Rager Arnold soitti peukalolla ja sormellaan. Rager välitti oppimaansa Travisille, joka Atkinsille ja niin edelleen. Toinen kitaristi, jolle Jones neuvoi oppimaansa oli Ike Everly, The Everly Brothersien isä!

3. tammikuuta 1926 Arnold esiintyi Vanhojen viulujen kilpailussa oikeustalossa Hartfordissa Ohion piirikunnassa (Owensboro Inquirer, Owensboro, KY, 5. tammikuuta 1926 s. 2). 

Shultz jatkoi Faughtin yhtyeen jälkeen mandoliinia soittaneen Walter Taylorin kanssa. -Hän oli toinen Ohion piirikunnan merkittävimmistä mustista muusikoista. Walter ja Arnold tulivat kerrankin kaivoksen palkkojen maksupäivänä McHenryyn. He saivat hatun täyteen rahaa vain istumalla kadulla soittamassa. Eivät he kehottaneet antamaan tippiä. He vain soittivat ja ihmiset kävelivät heidän ohi heittäen automaattisesti heille rahaa.  

Vuonna 1927 koululaiset matkatessaan junalla Dundeesta Hartfordiin saattoivat kuulla Arnoldin soittoa koska hän oli usein junassa ison kitaransa kanssa. 

Vuoteen 1928 mennessä Arnold palasi musisoimaan Hortonin alueelle tunnetun banjonsoittaja Clarence Wilsonin sekä viulunsoittaja Pendleton Vandiverin kanssa. Pendleton tunnetaan paremmin Bill Monroen Uncle Pen-setänä. 

-Shultz soitti isäni ja Pen Vandiverin kanssa tansseissa, joita Thad Kassinger piti vanhassa Rosinen liikkeessä muisteli Flossie Wilson Hines Hortonista. -He kulkivat ympäri piirikuntaa.  

Arnoldista on tiettävästi olemassa
vain kaksi valokuvaa. Tässä hän soittaa
Uncle Penin kanssa.

-Työskentelimme koko päivän tilalla ja kävelimme illalla tanssimaan. Tanssit kestivät keskiyöhön asti. Kun tanssit oli ohi, ihmiset kyselivät -Arnold, tuletko takaisin? ja hän sanoi -Joo. Kävelimme lyhtyjen kanssa tai kuljimme rattaissa monet kerrat Rosinen yläpuolelle tanssimaan. Kerran satoi lunta ja siellä tanssittiin sitten aamukahteen saakka. Kukaan ei päässyt töihin seuraavana päivänä.

-En tiedä, mistä he olivat löytäneet Arnold Shultzin mutta hän oli kitaristi. Hän osasi soittaa musiikkia. Hän oli jotain muuta kun muut. Jos kuulit jonkun soittavan hänen jälkeensä niin se oli kuulosti sahaamielle tai jotain. 

Joskus noina vuosina Shultz työskenteli myös Bond Brothersille lastaten juniin menevää tavaraa Rosinessa. Rouva Donnie Crowder muisteli, että Shultz opetti hänen miehelleen soittoa varikolla taukojen aikaan. Herra Crowder oli Illinois Centralin agentti Rosinessa. 

Vuonna 1930 suuren laman aikaan väestönlaskennassa Arnold listattiin Butler Countyn Morgantownin piirikuntaan. Hänen sanottiin olevan tuolloin 45-vuotias. Ammattia ei mainittu. Hänet oli listattu naimisissa, mutta hän asui yksin. 

Vuoteen 1931 mennessä Shultz vietti paljon aikaa Butler Countyssa mustan teurastajan Beecher Carsonin perheen luona ja hän soitti edelleen tansseissa.

Huhtikuussa 1931 Shultz palasi Prentissiin tapaamaan sukulaisiaan. Ella muisteli -Hän asui talossamme viikon ja sitten hän lähti Morgantowniin. Arnold palasi kolmen pojan kanssa, ja he viipyivät melkein yöhön asti. Sitten he lähtivät Morgantowniin tanssimaan. Sinä yönä he sanoivat, että hänen viskissään oli myrkkyä. 

Arnold Shultz kuoli Morgantownissa, Butler Countyssa, KY:ssä 14. huhtikuuta 1931. Hänen kuolintodistuksessaan kuolinsyynä oli sydänsairaus, mitraalivuoto. Hänen kuolintodistuksensa informaattori oli Clarence Hill Morgantownista. 

Hill mainitsee, että Arnold oli sinkku, 49-vuotias, syntynyt 1882 Ohion piirikunnassa, KY:stä Dave Shultzille (syntynyt Ohio County, KY) ja Lizzie Shultzille (syntynyt Ohio County, KY). Arnold haudattiin Morgantownin värillisten hautausmaalle. 

Hautausmaa tunnetaan nykyään nimellä Bell Street Cemetery. Hautapaikkaa ei ilmeisesti koskaan merkitty. Suuri lama oli tuohon aikaan saavuttamassa pohjan. Sukulaiset eivät edes tienneet Shultzin kuolemasta ennen kuin hänet oli jo haudattu. 

-Emme tienneet siitä mitään ennen kuin hän oli kuollut ja haudattu, rouva Griffin sanoo. Enkä usko, että Arnoldin hautapaikkaa oli edes merkitty. Butler Countyn hautakiviluettelossa ei mainita hänen nimeään. Mutta paikalta löytyy nykyään Arnoldin muistokivi.

 Morgantownin kaupungin vuonna 1994
lahjoittama muistokivi värillisten
 
30-luvun hautausmaalla.

lauantai 4. toukokuuta 2024

The World Is Waiting For The Sunrise

Soitin biisin The World Is Waiting For The Sunrise. Versioni on samaa "thumb pickin"-tyyliä kuten aiemmat blogaukset. Olen tuossa kyllä miettinyt, jos tekisi näistä nuotit sekä tabulatuurit? Tämä siksi että sormitukset unohtuu puolessa vuodessa, jos biisejä ei soita päivittäin ja hirmu homma alkaa muistella muuten. Samalla ne voisi laittaa yleisesti saataville, jos aihe sattuisi kiinnostamaan jotakuta muitakin. Mutta katsotaan. 


------------------------

Kappale on kirjoitettu sata vuotta sitten. Se julkaisiin ensimmäisen maailmansodan jälkitunnelmissa vuonna 1921. Isham Jonesin vuonna 1922 julkaiseman version myötä siitä tuli suuri hitti.

Vajaat kolmekymmentä vuotta myöhemmin elettiin toisen maailmansodan jälkeisissä tunnelmissa. Vuonna 1949 kappaleen levytti Belgialais - Ranskalainen kitaristi-virtuoosi Django Reinhardt.

Django oli Les Paulin suuri idolli ja Les äänitti oman versionsa kotiinsa rakentamalla laitteistolla heti Djangon perässä vuonna 1951. Levytyksestä tuli täysiosuma ja se nousi uudestaan hitiksi. Tuolloin Les Paulin kanssa esiintyi yhdessä Mary Ford

Alunperin Mary Fordin nimi oli Iris Colleen Summers. Joitakin vuosia aiemmin, ennen Les Paulia hän oli esiintynyt sen hetken staran, Merle Traviksen Soundseissa (n. 3 min jukeboxivideot) sekä myös seurustellut lyhyen aikaa Traviksen kanssa. (lähde: Sixteen Tons, Dege Dickerson).

Kymmenen vuotta myöhemmin vuonna 1960 Englannissa tuntematon skiffle-bändi The Quarrymen, jossa soittivat Paul McCartney, John Lennon ja George Harrison äänittelivät treenikämpillä biisistä oman version.

Merle Travis julkaisi vuonna 1981 levyn Travis Pickin'. Travis oli kehitellyt levyllä The World Is Waiting For The Sunrise-biisin mainion näppäilysormituksen ja sain Travikselta paljon ideoita nyt soittamaani versioon.

Vuonna 1985 Carl Perkins esitti biisin niin ikään näppäilyversiona faneilleen ja entiselle The Quarrymen-soittajalle George Harrisonille sekä studioyleisölle.

Grand old manWillie Nelson julkaisi oman versionsa vuonna 1993.

Niin, näinä epävakaina aikoina biisin sanoma on kenties ajankohtaisempi kuin pitkään aikaan.

perjantai 12. huhtikuuta 2024

Keskiyön erikoinen - Midnight Special

Soitin "keskiyön erikoinen"-biisin, joka on Juice Leskisen Suomeksi kirjoittama versio Lead Bellyn tunnetuksi tekemästä kansansävelmästä Midnight Special. Tätä kansansävelmää ovat versioineet lukuisat artistit 1900-lvun alusta alkaen.

Soittamani versio on mukaelma Merle Traviksen vuonna 1968 telkkarissa esittämästä versiosta sekä siinä on myös kaikuja Lead Bellyn versiosta.

Merlen esityksen jälkeen kappaleen levytti 70-luvun alussa esimerkiksi suosioon noussut bändi CCR, jota versiota Juice lienee käyttänyt lähtökohtana käännöstekstilleen.

Merle Travis on myöntänyt Lead Bellyn vaikutuksen omaan musikin tekemiseensä (Midnight Special-kappaletta laajemmin). Lead Belly tunnistetaan omasta erikoisesta 12-kielisesen Stella Auditorium kitaran soudista. Kitara oli viritetty löysempään viritykseen, jolloin se oli helpompi soittaa sekä antoi erikoisen omalaatuisen äänimaailman.


Juice levytti biisin yhdessä Mikko Alatalon kanssa. Helppo kuvitella Juicen ammentaneen ykkösvärssyn fiilikset Juankosken meiningistä 60-luvulla, jolloin vielä asui äidin ja isäpuolen kanssa sekä tehtaan pilli soitti duunarit tehtaalle. Niin, veren sokeri on tärkeää pitää tasapainossa..

Kun sä aamulla heräät,
ja tehtaan pilli soi
Kömmit ruokapöytään,
niin härskiä on voi
Leipäkin on viikon vanhaa,
et löydä lusikkaa
Mutta heti tulee turpiin,
jos yhtään valittaa!

Keskiyön erikoinen kyllä helpottaa,
keskiyön erikoinen, kyllä silloin sua helpottaa!

Jos sä joskus menet Lahteen,
ja joudut kapakkaan
Älä ota liikaa viinaa,
Hei, älä rupee riehumaan!
Taikka poliisi sut nappaa,
ja putkaan taluttaa
Ja voitpa vielä saada,
viikon vankilaa!

Keskiyön erikoinen... 

Tuolla menee Roosa,
-no mistä tiesit sen?
No kun sillä on tuo kolttu,
- ai tuo satavuotinen!?!
Sontikka on olkapäällä,
salkku täyttää kainalon
Se menee sosiaalihuoltoon,
"mies kun vankilassa on!"

Keskiyön erikoinen...

sunnuntai 7. huhtikuuta 2024

Sixteen Tons - Päivän työ

Soittelin tuossa Merle Traviksen kirjoittaman Sixteen Tons-kappaleen suomalaista versiota.

Merle levytti kirjoittamansa biisin vuonna 1947. Hän esitti kappaletta julkaisun jälkeen usein myös  televisiolähetyksissä vielä viisikymmentä-luvulla.

Maailmanlaajuisesti tämän kappaleen teki tunnetuksi vuonna 1956 Merlen hyvä ystävä ja radioaikojen työtoveri Ernie Ford. Tummaääninen Ernie oli myös Elvis Presleyn äidin Gladys Presleyn suurin idoli, tietysti heti oman pojan jälkeen. 

Suomeksi hitin levytti Ernien kanssa samana vuonna Suomen iskelmätaivaan tuon aikakauden ykkösmestari Olavi Virta. Kappaleen nimeksi tuli päivän työ, ja Suomalaisen tekstin kirjoitti armoitettu sananikkari Reino Helismaa. Sovittaja on ilmeisesti hakenut kappaleeseen New Orleansin hautajaismusiikkitunnelmia.


Helismaan sanoituksessa aihe viedään tehtaaseen. Nykypäivänä aiheeseen voivat samaistua kaikki virikkeettömän, liukuhna-tyylin, alipalkatun ja aliarvostetun työn tekijät:

Päivän työ

Niin helposti kai rikkaat leipänsä saa,
mutta köyhälle on se vaikeampaa
Työstä pois, jälkeen työtä päin
Kas, kohtalo köyhiä käskee näin!

Tee nyt päivän työ, huomenna on
se eessäs taas uusi ja loppumaton
Kun ruumisi jo tehtaalle myyty lie?
Se sielun myös aikanaan sinulta vie!

Kun synnyin niin ei, päivä paistanut ei,
Tieni varjoon kulki ja tehtaaseen vei
Kone ei päivää nähdä voi
Sen pyörien jyskeessä laulu soi

Tee nyt päivän työ, huomenna on...

Sain kummeiksi työn, myös sen ankarat lait
Ja ne suuntansa antoi tielleni kai?
Tieni ei käänny tuumakaan
Sen varrella soi yksi ääni vaan

Tee nyt päivän työ, huomenna on...

lauantai 30. maaliskuuta 2024

Cannonball Rag

Olen soitellut viime aikoina "Cannonball Rag"-biisiä. Aiemmin käsitykseni on ollut että kappaleen olisi alun perin levyttänyt ja kirjoittanut thumb picking-kitaristi Merle Travis. Sitten löytyi mainintaa että sen olisi kirjoittanut Kennedy Jones. Asiaa tarkemmin selvitellessä selvisi että asia ei välttämättä olekaan aivan näin. 

Yllä kuultava versio on mukaelma Merlen, Chet Atkinsin ja Tommy Emmanuelin tunnetuiksi tekemistä lickeistä ja omilla mausteilla kokonaisuudeksi kudottuna.



Kappaleen alkuperästä puhuttaessa tosiaankin on esitetty että biisin olisi alunperin kirjoittanut Arnold Shultz ja sen olisi levyttänyt ensimmäistä kertaa koskaan David Miller. 

Arnold oli 1900-luvun taitteessa vaikuttanut multi-instrumentalisti, jota on pidetty Amerikkalaisen sormisoitto-tyylin kehittelijänä. Hän oli soittanut kauan Shultzien perhe-bändissä. 1920-luvun alkupuolella Shultz oli sitten alkanut soittaa yhdessä valkoisten soittajien kanssa. 

Tuosta alkaen hänellä oli merkittävä vaikutus soittajiin, joille hän jakoi auliisti osaamistaan. Tätä jatkui aina vuoteen 1931 Arnoldin (45 v) kuolemaan  saakka. Freelance-vuosiensa aikana Arnold soitti myös legendaarisen Bill Monroen kanssa. 

Samana vuonna 1931 kun Shultz kuoli, kitaristi David Miller julkaisi kappaleen "The Blind Soldier" jota painettiin myös "Cannon Ball Rag"-nimellä.

Merle Travis oli luultavasti oppinut kappaleen mentoriltaan Mose Ragerilta. On mahdollista Mose oli puolestaan oppinut sen opettajaltaan Kennedy Joensilta, joka taas tunsi Arnoldin hyvin. Kennedy on kertonut saaneensa vaikutteita Arnoldilta.

Biisiä on esittäneet vuosien varrella useat kitartistit rokista kantriin kuten Eddie Cohran, Brian Setzer, Duane Eddy, James Burton, Jerry Reed, Doc Watson, Tommy Emmanuel ja Merle Traviksen poika Thom Bresh. 

Ja toden totta, lopulta olipa kappaleen kirjoittaja kuka tahansa. Niin Tommyn sanoja lainatakseni tämä biisi on yksi parhaita sormisoitto eli fingerstyle-tekniikan harjoitusbiisejä koskaan.




perjantai 15. maaliskuuta 2024

I'll See You In My Dreams

Välimusiikiksi soitin klassikkokappaleen I'll See You In My Dreams. Biisillä on juuri menossa satavuotis-juhlat.  

Soittamani versio mukailee Merle Traviksen thumb picking-näppäilysovitusta. Travis on esittänyt kappaletta telkkarissa 50-luvulla. 


Merlen jälkeen näppäilysovituksia ovat levyttäneet esimerkiksi Chet Atkins ja Mark Knopfler. 

Vanhin kitaraversio lienee Django Reinhardtin hieno tallenne 40-luvun taitteesta. 

Les Paulin esittämä jazzversio on tallennettu samoihin aikoihin Djangon kanssa. Lester on maininnut Djangon esikuvakseen. Les Paul myös kustansi aikanaan Djangon hautakiven. 

sunnuntai 3. maaliskuuta 2024

Savipilli - Clay Whistle - Ocarina - Okarina - Gefäßflöte

Varaston laatikoita penkoessa vastaan tuli vuosikymmeniä sitten sinne tallentamani keraaminen soitin eli savipilli. Näitä tyypillisesti lasten käyttöön tai koristeeksi osoitettuja soittimia on Suomessa kutsuttu perinteisesti kukkopilliksi. 

En kylläkään käytä tässä blogissa viimeksi mainittua nimitystä koska heh, pervoille enlanninkielisille nimi käännöksenä tarkoittaa ihan jotain muuta. Noh, olipa tuo nyt sitten savipilli, keraaminen pilli, kukkopilli tai ihan mikä tahansa, niin alkoi kiinnostaa se että mistä nämä soittimet ovat oikein saaneet alkunsa. 

Ylipäätään huilu- tai pilllisoittimia ihmiskunnalla on ollut käytössään jo todella pitkän aikaa. Ensimmäiset huilut oli tehty onttoihin luihin reikiä kovertamalla. Luultavimmin jo muinaiset Neanderilaiset soittivat huilulla Euroopassa noin 50 000 vuotta sitten. Nykyihmiset soittivat huilulla Euroopassa myöhemmin, noin 40 000 vuotta sitten.

Nykyisten ihmisten esi-isien levitessä Afrikasta mammuttien perässä heillä oli luultavimmin huilut mukanaan. Jääkauden loppuvaiheissa oltiin edettty Aasiaan ja sieltä soittimet siirtyivät todennäköisesti ihmisten mukana Beringin salmen jääkantta tai maasiltaa pitkin uudelle mantereelle noin 16000 vuotta sitten. 

Neoliittinen kausi.

Aasiassa alkoi neoliittinen aika noin 6000 eaa. Neoliittiseen kauteen liittyy vahvasti maatalouden vakiintuminen. Maanviljelyksen ja karjan kasvatukseen lisäksi käyttöön tuli uusi mullistava materiaali, keramiikka- eli saviesineet.

Keraamisten esineiden tuotantotavan edut tuntien voidaan hyvällä syyllä arvioida noihin aikoihin alkaneen ensimmäistä kertaa soittimien massatuotanto. Euroopassa vanhimmat neoliittisen ajan keraamiset puhallinsoittimet on ajoitettu 5650 eaa. Yksi varhaisia löytöjä on myös Runikista Kosovosta tavattu soitin. Kyseinen yksilö on ajoitettu ensimmäiselle vuosisadalle eaa. 

Runik Ocarina.

Aasiassa vanhimpia nykyään tiedossa oleva savesta poltettuja keraamisia puhallinsoittimia, ns. astiahuiluja on Kiinalainen Xun noin ajalta 4800–4200 eaa. 

Xun.

Onkohan jo tuolloin ollut kauppaverkostoja olemassa? Jos on ollut niin onko idea mennyt Euroopasta itään vai päin vastoin? Vai onko soittimia vain keksitty saman aikakauden aikana useammassa paikassa itsenäisesti?

Euroopassa on neoliittiselta aikakaudelta tavattu myös toisennäköisiä puhaltamalla soitettavia keraamisia soittimia. Eteläisestä Puolasta Kiełczewosta on löydetty keraaminen huilu. Soitin on hämmästyttävän yhdennäköinen myöhemmin ympäri Eurooppaa esiintyneiden ja esimerkiksi Suomessa tunnettujen savipillien kanssa. 

Kiełczewon savipilli.

Suomeen soittopelit ovat kulkeutuneet Karjalan kautta. Muolaassa sijaiteva Kyyrölä on kauan ollut tunnettu keramiikastaan. Muolaa on vanhaa Suomalais-Ugrien asuma-aluetta. Venäläiset ovat tulleet alueelle vasta joskus 800 jaa.

Oman savikukkoni tosiaan sain vuonna 1982. Olin neljätoista ikäinen ja osallistuin Nilsiän legendaariselle musiikkileirille. Leirillä valittiin hymypoika sekä -tyttö. Kukot jaettiin valituille muistoksi leiristä. Tässä soittopelissä on kolme ääniaukkoa mutta ne ovat vain koristeena eli feikkejä. Tällä koriste-esineellä voi siis "soittaa" vain yhtä nuottia hehee. Suomalaisten kotien kirjahyllyt lienevät täynnä samannäköisiä savikukkoja, eli tutusta esineestä on kyse.

Savikukko.

Luultavasti näitä lasten leluja on valmistettu läpi historian massatuotantona, mutta arvottomina niitä ei ole säilytelty jälkipolvien ihmeteltäväksi. Euroopasta on näin ollen olemassa vain hajanaisia havaintoja löydetyistä soittimista rauta-ajan alusta aina 1800-luvulle asti. 

-----------------------

Kerrotaan että vuonna 1853 eräs 17-vuotias Giuseppe Donati Budriosta lähellä Bolognaa työskenteli tiilentekijänä. Tuohon aikaan Euroopassa olivat lintujen muotoiset savifissiohuilut suosittuja lasten leluja. Niitä myytiin joka kylän markkinoilla. Huiluissa oli yksi tai kaksi sormen reikää. Unkari oli (cserépsíp, savipiippu) lelujen tuotannon suurmaa.

Donati alkoi kehitellä muutaman nuotin lelusta vakavasti otettavan instrumenttia ja nimesi lopputuloksen Ocarinaksi (kutsutaan nykyään "klassinen" ocarina). Ocarina (suomeksi Okariina)  tulee sanasta ucaréṅna, joka Bolognesilan murteessa se tarkoittaa "pientä hanhea".

Donatin valmistamalla 10-reikäisellä okariinalla pystyttiin tuottamaan diatoninen asteikko. Giuseppe kehitteli sitten erikokoisia soittimia eri sävellajien toteuttamiseksi. Materiaalina hänellä oli poltettu lasittamaton savi eli terrakotta.

Giuseppe Donati vanhoilla päivillään
käsissään Ocarina.

Donatin aloitettua soitintuotantonsa Budriossa perustettiin nopeasti okariinaorkesteri. Orkesterin eriskummallinen, ainutlaatuinen sointi kiinnosti yleisöä kovasti ja pian yhtye jo teki kiertueita Euroopassa. Okariinon suosio kasvoi, ja monet muutkin soitinrakentajat ryhtyivät valmistamaan soittimia. Budriosta kehittyi okariinakulttuurin keskus.

1900-luvun alussa alkoi Okariinojen Amerikan postimyynti. Suosittu soitin sai ulkomuotoon viittaavan humoristisen lempinimen "suloinen peruna" (sweet potato flute). Toisen maailmansodan aikana Yhdysvaltain maavoimat otti okariinan käyttöön kohottaakseen miehistön moraalia. Soittimet oli valmistettu joko bakeliitista tai metallista.


1950-luvulla amerikkalaisissa kouluissa Okariina otettiin laajasti opetuskäyttöön. Muovisia soittimia kutsuttiin toneteiksi. Tiedä vaikka Elvis on opetellut musiikin perusteita tonetilla. Suomessa vastaavassa käyttötarkoituksessa olivat nokkahuilut.

Vuonna 1964 englantilainen matemaatikko John Taylor kehitti sormitusjärjestelmän, jonka avulla okarinalla pystyy soittamaan täyden kromaattisen oktaavin ainoastaan neljää reikää käyttämällä. Erikokoisten aukkojen ansiosta soittimella voi tuottaa eri yhdistelmiä 13 eri säveltä. The Beatles on hyödentänyt myös soittimen omalaatuista ääntä.

Lisäämällä 1 tai 2 pohjareikää saavutetaan lähes puolitoista oktaavia. Tämä nykyään yleistä sormitusta kutsutaan Englantilaiseksi järjestelmäksi. Sormitusta käytetään myös yleisesti riipusokarinoissa sekä monikammioisissa okariinoissa.

Latviassa soitin tunnetaan nimellä Molinukai. Saksassa soittimia sanotaan GefäßflöteRuotsiin Okariinat (Lergök) ovat tulleet vasta 1700-luvulla Saksasta.

Tämä soititn on todellinen DIY-soitin. Sellaisen voi valmistaa joko perinteisellä mallilla tai uudemmalla tyylillä.


keskiviikko 14. helmikuuta 2024

Pelipojat pelittää (EP-levy)

Julkaisimme pitkästä aikaa uutta tanssimusiikkia Pelipoikien kanssa.

Pelipojat pelittää edelleen!

Ensilevyni eli yhden kappaleen "sinkku" Nyt soi kitarain näki päivän valon reilut parikymmentä vuotta sitten vuonna 2000. Kolme vuotta myöhemmin julkaisin sitten ensimmäisen täyspitkän CD:n Kaunein sana. Levyn siivittämänä perustettiin Pelipojat-bändi. Toiminta bändin kanssa käynnistyi vahvasti, sillä jo vuoden kuluessa tulimme bändin kanssa tanssiorkestereiden suomenmestaruuskisoissa toiselle sijalle. 

Pelipojat yhtye soitti toisella täyspitkällä levyllä Sileä kiviLevy julkaistiin vuonna 2004. Osallistuimme pian levyn julkaisun jälkeen uudestaan kisoihin, mutta Kyösti Mäkimattila Varjokuva-orkestereineen nappasi tuolliin pitemmän korren. Jatkoimme sitten keikkaillen tanssipaikoissa ympäri Suomea. Vuosien saatossa kokoonpano uudistui. 

Nykyään bändi on kotoisin Kuopiosta ja Siilinjärveltä. Laulun lisäksi soitan kappaleissa kitarat sekä maniskat. Arto Rissanen soittaa haitaria sekä koskettimia. Keikoilla Are laulaa myös sooloja sekä stemmoja. Tapani Toivanen soittaa rumpuja ja Tapsa laulaa lisäksi stemmoja. Jarmo Tiainen hoitaa bassottelun.

Minusta oikealle Tapani, Jarmo ja Are.

Viime keväänä sain tilaisuuden päästä levyttämään ennen julkaisematon Esa Niemisen ja Timo Jokisen biisi. Niin sitten päätettiin Pelipoikien kanssa että nyt tehdään pitkästä aikaa rehti tanssimusiikkitallenne.

Levylle tuli aloitusraidaksi Sä kaunehin oot. Toisena on Esa Niemisen ja Timo Jokisen biisiEn mä sille mitään voi. Hankkeen myötä myös minulta alkoi tulla yllättäen pitkän tauon jälkeen uusia lauluja ja niinpä levyllä kuullaanYhdessä valssisekä Isovaari -humppa.

Levyn musiikki on aitoa luomua. Sitä ei ole jälkikäteen korjailtu eli manipuloitu sävelkorkeuden tai aika-arvojen suhteen. Kaikkineen tämä oli oikein hauska projekti!

Myös ansioitunut paikallislehtemme uutisoi levyn julkaisusta. 

Juttu Uutis-jousessa.

Levy on kuunneltavissa kaikilla tunnetuimmilla musiikin jakelualustoilla, kuten Spotify, YouTube ym. olkaa hyvä!