sunnuntai 4. helmikuuta 2024

HDD-telakointiasema ja AWMiner Gold 3.0 ohjelma AW4416/AW4416A/AW2816 työasemalle

Yamaha AW4416 äänitystyöasemia valmistettiin vuosituhannen alussa. Tuollon laitteet edustivat aikansa huippulaatua ja ovat hyviä työkaluja edelleen nykypäivinä. Muutamalla päivityksellä työaseman saa vastaamaan nykyajan audiotyöskentelytarpeita täydellisesti.

 AW4416:sta löytyy tallentava CD-RWlevyasema. Ne olivat vuosituhannen alussa uusinta uutta. CD-RW asemalla kappaleista pystyi tallentamaan varmuuskopioita (backup) sekä stereoksi miksattuja .wav levyjä. 

Tämän lisäksi työasemaan oli lisätty digitaalinen stereo sisään/ulos liittymä. Digital RCA-kaapelilla pystyy lähettämään miksatun musiikin stereona ulkoiselle käyttöliittymälle (audio interfece), vaikkapa protoolsiin tallennettavaksi. Yamahassa on myös SCSI-liitin. Sen kautta voi tallentaa backupeja ulkoiselle varastoasemalle.

AW4416:ssa pakkaamattomat kappaleet tallennetaan .img file format ja pakatut .imgc muotoon. Kappaleet arkistoidaan .cfs (Compact File Set file format) arkisto- ja pakkaustiedostomuotoon (backup). 

Työaseman tuotantoaikaan CD-levyt olivat musiikin uusin ja yleisin jakeluformaatti. Silloin ei osattu edes kuvitella, että musiikin jakelu mullistuisi lyhyessä ajassa täysin siirtyen CD:ltä sähköisille musiikinjakoalustoille kuten Spotify ym. Niinpä Yamaha AW4416:ssa ei ole käyttöä helpottavaa USB porttia.

Toinen asia mikä on lyhyessä ajassa mullistunut on audion tallennusmuodot. AW4416:n valmistuaikaan audion tiedostomuodot eivät vielä olleet vakiintuneita formaatteja, joten oli olemassa runsaasti erilaisa tallennusmuotoja. Nykyisin audiokäyttöön on yleistynyt .wav muoto.

Edellä mainittuihin puutteisiin on olemassa ratkaisu. AWMiner Gold ohjelman avulla äänitystyöasema päivittyy 2020-luvulle. AW Miner osaa lukea sekä Yamahan tiedostoja että waveja.  

AWMinerillä voit tuoda ja viedä
musiikkia!

Alkuperäinen Travelstar kiintolevyasema tai CF-muisti kytketään HDD-telakkaan (IDE SATA Dual USB 3.0 Clone 2,5" 3,5" kovalevyn kortinlukija). Vaihtoehtoisesti CF-levyllä tai CD-asemalla oleva tieto tuodaan ulkoisella asemalla USB-portista.

Alkuperäinen Travelstar HDD.

AWMiner Goldin avulla voit siirtää äänitallenteita Yamaha AW4416/AW4416A/AW2816 digitaalisen äänityöaseman sekä Windows- (tai MacOS-laitteen välillä). Minerin avulla voit varmuuskopioida ja palauttaa AW-kiintolevyjä sekä CF-kortteja (niin pakkaamattomat .img kuin pakatut .imgc). Voit myös varmuuskopioida ja palauttaa yksittäisiä kappaleita Yamaha AW:lla työstettäväksi. 

HDD-aseman telakkaan kytkeytyminen.

AWMiner Gold kopioi äänen USB-liitetyistä AW-asemista (mukaan lukien CF-kortit), AW-aseman varmuuskopioista ja AW:n luomista varmuuskopio-CD-levyistä tavallisiksi (.wav) tiedostoiksi, joita voit käyttää minkä tahansa DAW-ohjelmiston kanssa. Voit myös tuoda ulkoisten ohjelmien luomia wav-tiedostoja liitetyllä AW-asemalla oleviin kappaleisiin, mikä tarjoaa nopean ja kätevän tavan käsitellä ja jakaa AW-tallenteita ulkoisesti. 

HDD Docking Station OTB
Card reader

AWMiner Gold:n käyttö poistaa varmuuskopioaseman, CD-aseman ja/tai moniraitaisen digitaalisen ääniliitännän tarpeen! Voit suojata arvokkaat tallenteesi ja myös palauttaa kappaleita AW-CD-varmuuskopioista (mukaan lukien usean kappaleen ja usean CD-levyn varmuuskopiot) HUOM! myös AW-CD-polttamisen epäonnistumisen jälkeen. Voit siten myös palauttaa musiikkia rikkoutuneesta AW4416:sta! 


AWMineristä on saatavilla ilmaisversio, uusin käyttöopas sekä lisenssiversion tiedot. Ilmaisversion käyttöä voi jatkaa mikäli ei halua ostaa lisenssiveriota. Lisenssin hinta on US $ 40 / lisenssi (lokakuu 2023), mikä mahdollistaa ohjelmiston asentamisen enintään neljään lisenssinhaltijan omistamaan Windows- ja MacOS-laitteeseen. Facebookin AW4416 ryhmästä löytyy lisätietoa.

AWMiner versioiden vertailu.

Koska ohjelman tekijä ole Applen tai Microsoftin tunnistama kehittäjä, niin ohjelma on allekirjoittamaton. Tämän johdosta virustorjuntaohjelmisto saattaa asettaa ohjelman karanteeniin. Jos näin tapahtuu A-V/Gatekeeper-asetuksia on muutettava tai lähetettävä ohjelmistolinkki tai ohjelma A-V toimittajallesi selvitettäväksi.

AWMiner käyttökokemuksia: Hankin itselleni lisenssiversion. Uusimassa koneessa win virusohjelmakaranteeni esti osan toiminnoista, mutta vanhassa "vara"koneessa ja ohjelma toimii täydellisesti. Ohjelmasta voi tehdä pikakuvakkeen hiiren oikealla. Pikakuvaketta klikkaamalla hiiren oikealla - ominaisuudet - lisäasetukset - valitse, suorita järjestelmävalvojana. Valitaan ok ja suljetaan ikkunat. AWMiner avataan tuplaklikkauksella, hyväksytään kehoite ja ohjelmisto on valmis käytettöön.

Ohjelma käynnistyy hyväksymällä
kehoitteen .

 Kun läppäriin kytketään ulkoinen CF-asema kone saattaa ehdottaa aseman alustamista HUOM! Käyttöjärjestelmän ei pidä antaa alustaa asemaa! 

Ohjelma on simppeli, siinä on vain kaksi ikkunaa: asemanäkymä ja kappalenäkymä. 

AWMiner-asemanäkymä.

Käytön oppii nopeasti. Tämän ohjelman avulla voi tuoda ja viedä musiikkia AW:n ja käyttöjärjestelmän välillä helposti, nopeasti ja monipuolisesti!

AWMiner-kappalenäkymä.

keskiviikko 31. tammikuuta 2024

AW4416 ja AW2816 kiintolevyn vaihto ja alustaminen

Alkuperäinen kiintolevy

AW4416/AW2816:n mukana toimitettiin alunperin 12 GB tai 20 GB 2,5" IDE IBM/Hitachi Travelstar-kiintolevyllä (IBM DARA-212000 / 31L9749 / 22L0053 Travelstar 12.0GB 4200 RPM 9.5MM Ultra DMA/ATA-66 IDE/EIDE 2.5" Laptop Hard Drive). Viimeisimmissä laitteissa oli 40 GB kiintolevy. Tätä nopeammat ja suurikapasiteettiset SATA/IDE asemat eivät ole tuettuja.  

Alkuperäisiä AW4416 kiintolevyjä
sekä työasemaan liitettävä kortti.

Mikäli laitteisiin halutaan asentaa suurempia kiintolevyasemia, niin niitä on mahdollista asentaa maksimissaan aina 64 GB kokoon saakka. Siinä tapauksessa kiintolevyn on oltava käyttöön otettaessa täysin uusi sekä alustamaton CF-kortti. 

Kiinntolevyn vaihtamalla nykyaikaiseen CF-muistikorttiin on saavutettavissa monenlaisia lisähyötyjä. Ensinnäkin asema on toiminnaltaan hiljaisempi. Äänitettäessä samassa tilassa kuin missä soitetaan (akustisia soittimia) on tärkeää ettei tallenteelle tule mukaan äänityskaluston laitehurinaa. Toisekseen CF korttia on käytännöllisempi käyttää, kerron siitä myöhemmin lisää. 

Kiintolevyn vaihto

Seuraavassa kerron miten päivitin aseman. Irroitin ensin kiintolevyaseman piirilevyn pohjassa olevat ruuvit ( 4 kpl) Irrotin sitten IDE-aseman nauhakaapelin Travelstar-kiintolevystä.

Travelstar ruuvit irrotettuna.

On hyvä tietää tyyppinen asia että päivityksen tekemiseksi itse käyttöjärjestelmää ei tarvitse päivittää, koska se sijaitsee erillisellä sisäisellä kiintolevyllä. Hankin Delock 2,5" -kortinlukija IDE > 2 x Compact Flash -korttiaseman.

Delock 2.5″:n mukana tulee IDE sovitinadapteri, jolla Delockin saa kytkettyä nauhakaapeliin. Sovitinadapterista johtuen käytettävissä olevasta tilasta tulee ahdas. Niinpä piirilevyn reikiä täytyi avartaa (Dremelillä) vajaan 2 millimetrin verran peltisen päätykappaleen suuntaan. Työstöroskat täytyy puhdistaa huolellisesti imurilla. Piirilevyn suojaksi lisäsin lopuksi kontaktimuovi-palaset. 

Piirilevy muokattuna.

Seuraavaksi kytkin adapterin ja nauhakaapelin Delock 2.5″:n. Adapterista täytyi irroittaa muoviset päätypalat. Nauhakaapelin kytkentä Delockiin on suoritettava erityisen huolellisesti koska kytkettävänä on moninapainen liitin. Lisähaastetta tulee siitä että liitin on mahdollista kykeä myös useilla tavoilla väärin, jolloin lopputulos ei ole toivottu. 

Delock kytkettynä piirilevyyn.

Sama tilanne toisesta kuvakulmasta.

Tämän jälkeen kiinnitin Delockin paikalleen kiinnitysruuveilla. Delockissa on 2 slotia, eli tähän pystyy kytkemään kaksi CF-muistikorttia. En ole kokeillut toimiiko AW4416 silloin jos molemmat kortttipaikat ovat käytössä.

Delock ja ruuvit kiinnitettynä

Asema toiselta puolen.

Lopuksi muotoilin päätypellin: Pelti on piirilevyssä kiinni kahdella ruuvilla, irroitin ruuvit. Irroitin lisäksi korttiaseman kiinnitysruuvit, näin pelti oli helpompi työstää. Aukon tekemisen jälkeen kasasin kortin ruuvit takaisin paikalleen kiinnittämällä.

Päätyy lisätty aukko.

CF-kortti on  helppo irroittaa ja
kiinnittää takaisin paikalleen.

Valmistin pölysuojan protomallin. Totesin että paras lopputulos tulisi jos kappaleen kiinnitysosan tekisi esimerkiksi kumilevystä ja liimaisi sen jäykkään muovilappuun. Toistaiseksi tämä saa kuitenkin kelvata.
 
Lopuksi valmistettu pölysuoja.

Pölyssuoja paikoillaan.



Kiintolevyn alustaminen

Uuden aseman alustaminen tapahtuu pitämällä [HOME]- ja [MONI] -painikkeet pohjasssa ja tämän jälkeen kytketään virta päälle. 


Kun Force Format-näyttö tulee näkyviin Paina [ENTER] -painiketta. 

Formatoidaanko? Kyllä.

Laite on formatoinnin jälkeen heti käyttövalmis.

lauantai 27. tammikuuta 2024

AW4416 järjestelmäversiot ja päivittäminen

AW4416 äänitystyöasemissa pyörii Linux-pohjainen käyttöjärjestelmä.

Järjestelmäversioita julkaistiin AW4416:ssa seuraavasti:

V1.01 Julkaisuversio V1.03 1. Korjattu ongelma, jossa jotkin tallennetut alueet eivät toisinaan toistuneet. Huomaa, että tämä oli toisto-ongelma; tallennettuihin tietoihin ei vaikuttanut. 2. Korjattu ongelma, jossa jog/shuttle-toiminnot jumiutuivat toisinaan.

V1.10 1. Ratkaistiin harvinainen ongelma, jossa ääntä tai kohinaa ei kuulunut hetkellisesti toiston, eteen- tai taaksepäin kelauksen aikana. Huomaa, että tämä oli toisto-ongelma; tallennettuihin tietoihin ei vaikuttanut. Kun kappaletiedot, jotka on tallennettu järjestelmäohjelmistolla ennen V1.10:tä, ladataan ensimmäisen kerran kiintolevyasemaan, ne muunnetaan automaattisesti V1.10-yhteensopiviksi tiedoiksi, joten latausaika kestää hieman tavallista pidempään. Kun tiedot on kuitenkin päivitetty ja tallennettu kiintolevyasemalle, latausaika on sama kuin ennen. 2. Nopeuta CD-tuonti- ja WAV-tuontitoimintoja. 3. Korjattiin ongelma, jossa toisto muuttui toisinaan epävakaaksi Kumoa-toiminnon käytön jälkeen, kun manuaalinen rei'itys/ulos-tallennus oli suoritettu useita kertoja toistuvasti pysähtymättä. 4. Ratkaistu ongelma, jossa toiminta muuttui joskus epävakaaksi tallennuksen lopettamisen jälkeen kiintolevyn täyttyessä. 5. Korjattiin ongelma, jossa alueen häipymisajan asetukset 20 ms ja 40 ms jätettiin toisinaan huomiotta, mikä johti äkilliseen häivytykseen. V1.20 1. WAV-vientitoiminto toteutettu. 2. Liitä komento useita alueita halutussa raidassa tai virtuaaliraita voidaan nyt yhdistää yhdeksi alueeksi. 3. Synkronoitu toiminta MTC- ja sanakellon orjana AW4416 voi synkronoida ulkoisten laitteiden kanssa MTC-slavena, vaikka se olisi myös sanakellon orja. 4. Toiston ja tallennuksen vakauden parantaminen edelleen 5. Toimintavaste nopeutunut. Paikannus nopeutui ja "Mode Change" -ilmiöiden määrä väheni. Muut [KUMOA]/[REDO]-näppäinten valo/tumma tila Peruuta fader-ryhmittely väliaikaisesti Tempokartan muokkaus Pikakuvake nykyisen kappaleen tallentamiseen WAVE DISPLAY -ponnahdusikkuna, joka on linkitetty Paikanna-toimintoihin [REC TRACK SELECT], [BANK]-näppäin / näppäimet 1-8, voidaan määrittää/valita raita/näppäin muokkaustilassa. Palautusaika-asetuksen alue muutettu Häivytysaika-asetuksen alue muutettu Loppupisteen automaattinen päivitys V1.21 1. Seuraava versiossa 1.2 ilmennyt ongelma on korjattu tässä versiossa. Oire: Kun olet käyttänyt [SHUTTLE]- tai [FF]- tai [REW]-toimintoa toiston aikana, toistoääni keskeytyy eikä AW4416 välttämättä reagoi mihinkään toimintoon. Huomautus: 10–90 sekunnin odotus palauttaa AW4416:n normaaliin toimintaan, jolloin vältetään tietojen menetys ennen V1.21:een päivittämistä. 2. Ongelma, että Metronomi-kohina saattaa ilmetä tallennuksen jälkeen, on korjattu. Muut V1.21:n toteuttamat toiminnot ovat samat kuin V1.2. V1.30 (13. huhtikuuta 2001) 1. Eheytys toteutettu. Tallennuksen aikana tapahtuva levyn pirstoutuminen voidaan eliminoida nopeamman ja vakaamman yleisen suorituskyvyn saavuttamiseksi. 2. Parannettu toiminta, kun luodaan useita CD-levyjä Versiossa 1.3 voit jatkaa masterointia muilla medioilla 3. Masteroinnin suorituksen aikana näkyvät viestit Kun tietoja kirjoitetaan CD-R/RW-levylle, näyttöön tulee nyt viestejä, jotka kertovat edistymisestä. V2.00 (19 syyskuuta 2001) (USA versio) AW4416A OS Updater Win-sovelluksella voit päivittää seuraavien laitteiden käyttöjärjestelmän. Päivitettävä laite. AW4416A vanhempi kuin V2.00 Ennen päivitystä: - Ennen kuin suoritat tämän päivityksen, sinun tulee varmuuskopioida kaikki kappaleet ja tärkeät tiedot, jotta et menetä odottamattomista onnettomuuksista. - Sisäistä kiintolevyä ei tarvitse alustaa uudelleen päivityksen suorittamiseksi; Tallennettujen tietojen optimoimiseksi ja luotettavuuden varmistamiseksi suosittelemme kuitenkin varmuuskopioimaan tiedot ja alustamaan kiintolevyn uudelleen ennen päivitystä. - Ohjelmistoversiota 2.0 edeltävillä versioilla luodut tiedot ovat yhteensopivia päivitettyjen AW4416-laitteiden kanssa, joten voit käyttää varmuuskopiotietojasi ilman ongelmia. MIDI Remote- ja Utility-asetukset eroavat hieman uudessa versiossa, joten nämä asetukset muunnetaan vastaavasti. 1. Täysi MIDI-toteutus mahdollistaa integroinnin ulkoisten MIDI-sekvenssereiden ja syntetisaattoreiden kanssa. 2. Mukana AW2816:n parannettu Quick Record -toiminto. 3. Parannettu pikanäppäintoiminto tehostaa käyttöä. 4. Tuki Waves Y56K DSP -kortille. Version 2.0 päivitys lisää tuen uudelle Mini-YGDAI-laajennusjärjestelmälle, mikä mahdollistaa DSP-korttien käytön Mini-YGDAI-paikoissa jo tuettujen Yamaha I/O-korttien lisäksi. Y56K on tuettu tämän Mini-YGDAI-laajennusjärjestelmän kautta. 5. Tuki Yamaha MY8-mLAN -kortille. Muut parannukset: - AW4416 voi nyt lukea Track At Once -toiminnolla tehtyjä levyjä, joita ei ole viimeistelty, CD-toisto- ja CD-tuontitiloissa. Tämä ominaisuus on kuitenkin rajoitettu laitteisiin, joissa on YAMAHA CRW2100 CD-R/RW-asema. Kun yrität ladata levyjä, joita ei ole viimeistelty muissa CD-asemissa kuin CRW2100:ssa, näyttöön tulee viesti "Vaihda media, kiitos". - AW4416 voi tuoda äänidataa ja lukea AW2816:lla tehtyjä kappaletiedostoja. Sekoitustietoja ei kuitenkaan voi tuoda. V2.12 (25 marraskuuta 2003) AW4416A OS Updater Win-sovelluksella voit päivittää seuraavien laitteiden käyttöjärjestelmän. Päivitettävä laite AW4416A vanhempi kuin V2.12 1. Alla olevat CD-RW-asemat (ATAPI) ovat nyt yhteensopivia. - Plextor PX-W4824TA/NE - Plextor PX-W5232TA/NE - TEAC CD-W552E - SONY CRX220A1 - LITEON LTR-52246S - LITEON LTR-52327S 2. AW4416 voi nyt lukea Track At Once -toiminnolla tehtyjä levyjä, joita ei ole viimeistelty, CD-toisto- ja CD-tuontitiloissa. Tämä ominaisuus on kuitenkin rajoitettu laitteisiin, joissa on YAMAHA CRW2100, CRW2200, CRW3200, CRW-F1, Plextor PX-W4824TA/NE ja Plextor PX-W5232TA/NE CD-R/RW-asema.

--V2.12-- - AW4416M.HDR 272 tavua - AW4416M0.DAT 1,51 M tavua - AW4416R.HDR 272 tavua - AW4416R0.DAT 256 kt tavua - AW4416R1.DAT 256 kt tavua - AW4416R2.DAT 256 kt tavua - AW4416R3.DAT 136 kt tavua

Ohjelmistoversion tarkistaminen

On järkevää että äänitystyöasemaan on asennettu viimeisin julkaistu versio V2.12. Version tarkistaminen tapahtuu seuraavasti: Kytke AW4416 päälle samalla, kun pidät [UTILITY]-näppäintä painettuna.
[Utility] pohjaan, virta päälle.

Käynnistyksen aikana versionumero näkyy alla olevan kuvan mukaisesti kaksirivisen näytön ylimmälle riville. "Mix CPU version: X.XX"

Terkista versio.

Kun olet tarkistanut version, vapauta [UTILITY]-näppäin ja AW4416 käynnistyy normaalisti.

AW4416:n käyttöjärjestelmän (OS) päivittäminen

Maailmalla liikku vielä 4416 äänitystyöasemia, joihin on asennettu vanhempia kuin V2.12 versio. Huomasin tämä myös hankkiessani varakoneen. Viimeisin versio päivitetään samalla tavalla kuin aiempi 2.0. versio:

Käyttöjärjestelmä ladataan AW4416 Operating Software Download-sivulta ja purettu kansio kopioidaan CD-R-levylle tallentavan CD-RW-aseman avulla. Levy pitää viimeistellä. Käyttöjärjestelmä on sitten asennettavissa AW4416:een.

Tallennettu AW4416A OS V2.12

VAROITUS: Ennen kuin aloitat tekemään AW4416:n päivitystä on suositeltavaa varmuuskopioida kiintoasemalta kaikki kappaleet ja tärkeät tiedot odottamattomien virheiden tai onnettomuuksien aiheuttamien menetysten estämiseksi. Itse tyhjensin kaikki kappaleet pois koneelta ensin.

Uusimman käyttöjärjestelmän CD-ROM-levyn asentaminen:

Paina [CD PLAY] -painiketta päästäksesi CD PLAY -tilaan. Aseta CD-ROM-levy, joka sisältää AW4416:n uusimman käyttöjärjestelmän. Paina [SONG] -painiketta päästäksesi kappaletilaan. Sammuta AW4416. Pidä [HOME]- ja [AUX1] -painikkeita painettuna samalla, kun kytket AW4416:n päälle. Näytössä vilkkuu "OS Update".

[HOME]- ja [AUX1] ja virrat päälle.

Vapauta [HOME] - ja [AUX1] -painikkeet. Noin 2 minuutin kuluttua näytössä näkyy "Nykyinen käyttöjärjestelmän versio x.xx", joka näyttää nykyisen AW4416:een asennetun käyttöjärjestelmän version. ja "File OS Version x.xx" osoittamaan päivitysversion, joka asennetaan CD-levyltä. Paina [ENTER] -painiketta jatkaaksesi päivitystä. Raitatasomittarit alkavat palaa alkaen Track 1:stä ja jatkuvat, kunnes kaikki kuusitoista raitaa ovat valaistuja.

Odotetaan että 16 kanavassa palaa valot.
VAROITUS: Älä sammuta laitetta ennen kuin Track 16 -mittari on syttynyt! Kytke virta pois päältä.
Lisää hyödyllisiä tietoja, kuten käyttöohjekirjoja, videoita ja ladattavia tiedostoja löytyy Harryn sivuilta



torstai 21. joulukuuta 2023

Hyvää Joulua

 Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2024!


Joulukattauksessa: Kitara Gibson ES-335 Antique natural dot, vahvistin Rikstone C25 ST ja kaiku Binson Echorec valmistaja T Rex.

Laiteasetukset.

Teemaan sopivasti vielä muutamia, vähän aikaa sitten kotikulmilta otettuja kuvia. Video sekä kuvat Marika.





keskiviikko 6. joulukuuta 2023

Tunne vastaan järki

Luin pitkästä aikaa Bertrand Russelin kirjoittaman "Länsimaisen filosofian" historian. Kirjoittaja on vuosikymmeniä sitten kuollut matemaatikko, filosofi, loogikko ja aikansa älykkö. Vaikka länsimaisen filosofian historian kirjan ensijulkaisusta aikaa on kulunut lähemmäs sata vuotta, niin tuo aika on länsimaisen filosofian historiassa lyhyt hetki. 

Bertrand Russel, länsimaisen
filosofian historia.

Niin ollen teksti ja viimeisen 2500 vuoden aikana vaikuttaneiden filosofien analyysi on edelleen varsin osuvaa ja ajankohtaista luettavaa. Näin ainakin vertailtaessa niiden filosofien osalta keiden tuotokset ovat tuttuja. Russelin länsimaisen filosofian historiaa on aikanaan myös kritisoitu, mutta mielestäni osuvampaa synteesiä aiheesta on vaikea löytää.

Russelin filosofian peruskysymysten myötä aloin pohdiskella ihmisten ja yhteisöjen järjestäytymistä enemmänkin. Lisa Feldman Barret nimeää nämä ekolokeroiksi

----------------------------

Heimokulttuuri

Viisitoistatuhatta vuotta sitten ihmiset elivät vielä täysin heimokulttureissa. Keräily- ja paimentalouksien muodostuvat yhteisöt järjestäytyivät perheiksi, perheet suvuksi ja lopulta suvut heimoiksi. Heimon tärkein tunnusmerkki oli se että siltä puuttui väkivallan monopolia harjoittava keskusvalta. Heimokulttuurin jäsenet olivat itsenäisiä ja ylpeitä ihmisiä arvostaen vapauttaan. Tämä teki keräily- tai paimentolaisheimokunnista (ekolokero) periaatteessa demokraattisia ja tasa-arvoisia.  

Jäsenten vapaus oli näennäistä, sillä sitä rajoitti sitoumukset perhettä, sukua sekä heimoa kohtaan. Jos jäsentä uhattiin, suku tuli viipymättä apuun. Sukulaisia oli myös vastavuoroisesti autettava viipymättä hädän hetkellä. Useimmiten suvun vanhin, johon suhtauduttiin erityisellä kunnioituksella oli mies

Vaikka asuttiin hajallaan maantieteellisesti laajalla alueella, vahvaa sukuyhteyttä pidettiin yllä ja sitä vahvistettiin eri rituaalien aina tavattaessa. Täysin individualistit henkilöt poistettiin yhteisöstä. Yksin luonnon armoilla eläminen oli monin verroin turvattomampaa sekä lyhytkestoisempaa, joten jokainen pysyi mielellään yhteydessä sukuunsa.

Heimokulttuuri

Heimokulttuurissa uskottiin moniin jumaluuksiin ja henkiin. Palvomisen välittäjänä saattoi olla yhteisön yhteinen idoli, kuten pohjolan kansalla Sigirin ukko

Keskinäiset erimielisyydet selviteltiin pohjolan heimokulttuurissa esihistoriallisella ajalla käräjäkivillä. Käräjät eli heimoneuvosto (Thing) muodostettiin sukukuntansa vanhimmista. Rangaistuskäytännöistä yleisimpänä käytössä oli hyvitysmenettely. Vaikka heimokulttuuri on hävinnyt suuresta osasta nykyaikaista läntistä maailmaa niin sitä tavataan edelleen maailmassa huomattavan paljon.

--------------------

Maanviljelykulttuuri

Jääkauden väistyessä ilmasto-olot muuttuivat entiseen verrattuna rajusti. Suotuisampien olosuhteiden myötä alkoi kehittyä maanviljely. Viljelytoimintaa aloiteltiin siis jo reilut yksitoista tuhatta vuotta sitten, mutta järjestäytyneenksi touhu kehittyi vasta joskus 5500 ennen ajanlaskua. 

Pellon raivaaminen metsään oli erittäin raskasta ja aikaa vievää työtä. Vaivannäön seurauksena keksittiin täysin uusi käsite, raja. Pellosta tuli minun pelto ja minun maa erotettiin rajalla metsästä. Vaikka eläimiä hyödynnettiin vetojuhtina, pellolla ahertaminen oli edelleen raskasta. 

Ihmiset asettuivat asumaan paikoilleen peltojensa läheisyyteen. Maatalouden tuottaman ylijäämän seurauksena yhteisöihin alkoi kehittyä ryhmiä, jotka olivat keskenään täysin eriarvoisessa asemassa. 

Alkoi naisten alistaminen. Suurimmasta väestöryhmästä, joka viljeli maata tehtiin orjia. Muodostui hierarkisesti järjestäytyneet käsityöläisten, pappien, sotilaiden sekä hallinnon luokat. Luokkajaon lopputulemana vijelijäyhteisöä (ekolokero) johdettiin yksinvaltaisesti. Keksittiin pyörä sekä lukutaito.

Peace Scene of the Standard of Ur

Viljelykulttuurissa sadon takaamiseksi eli ruoan varmistamiseksi seuraavan talven ajaksi oltiin valmiita sietämään monenmoisia vaivoja. Oltiin valmiita tekemään pitkän tähtäimen suunnitelmia yli vuoden päähän. 

Näin siviloidun ihmisen toimintaan tuli mukaan harkitsevuus. Metsästyskulttuurissa olleet sponttaanius, intohimo sekä joskus nopeasti kohdatut vaaralliset tilanteet muuttuivat maanviljelijäkulttuurissa eriarvoisuuteen, sovinnaisuuteen, ennakoivuuteen, sekä tylsyyteen. 

Vaivanpalkkioksi viljalla kyettiin elättämään heimokulttuuriin verrattuna moninkertaisesti suurempia yhteisöitä murto-osan kokoisella alueella. Niinpä eturistiriitatilaneissa keräilymetsästäjien oli väistettävä huomattavasti suuremmiksi kasvavia viljely-yhteisöitä.

Käsityöläiset olivat tärkeä luokka.

Usko maanviljelykulttuurissa oli heimokultturien tapaan polyteististä eli uskottiin moneen jumalaan. Viljelykultturissa tärkeimmäksi nousi hedelmällisyyden, kuten härän tai maaemon palvonta. Uskottiin että hyvät suhteet jumaluuteen takasivat hyvän sadon. Uskottiin myös siihen että yhteisöä johtanut yksinvaltias oli erityisen läheisessä suhteessa pääjumaluuteen. 

Yksinvaltias esitettiin usein maanpäälle laskeutuneena jumaluutena. Liittyessään hallitukseen jumalat tulivat kosketukseen moraalin kanssa. Lainsäätäjät saivat siten lakikokoelmansa eli dogminsa joltakin jumalalta ja lain rikkomisesta tuli jumalaton teko. 

Tuhansia vuosia käytössä ollut itsevaltius, tai myöhemmin 1500-luvusta alkaen Machiavellismi, taikka 1900-luvulla alkanut yksinjohtajuutta toistava yksipuoluejärjestelmä ja komentotalous edustavat samaa dogmisysteemiä. Niiden olemus ei ole staattinen. Yhteisön pysymiseksi johtajansa hallinnassa kuria on alati tehostettava, jolloin lopulta joudutaan pysähtyneisyyden aikaan. Pysähtyneisyyden aika voi sitten kestää useiden sukupolvien ajan. 

Viljelykulttuuri

Kun pysähtyneisyys oli näivettänyt yhteisönä riittävästi, niin hallinnon rappiota seurannut pidäkkeiden purkautuminen johti hillittömään anarkiaan. Jos kaikkien sota kaikka vastaan ei ehtinyt johtaa hajallaan olevaa yhteisöä naapuriyhteisön alamaisuuteen (orjuuteen), niin se johti ennen pitkää uuteen dogmiin, uuteen johtajaan ja uuteen kierrokseen.

Maatalouskultturissa edettiin Mesopotamiasta Egyptiin ja Egyptistä antiikin aikaan. Noin vuonna 600 ennen ajanlaskua Kreikan sivilisaatiossa tapahtui nopea kehitys. Maatalouden tuottaman ylijäämän ja luokkajaon seurauksena Ateenan kaupunkivaltiossa muodostui vapaiden joutilaitten nuorten miesten luokka. 

Oikeuden riita-asioissa saivat vapaat miehet puolustaa itse itseään. Hyvillä puhelahjoilla oli siten mahdollista saada itselleen huomattavaa lisäetua ja esimerkiksi tuomarit puolelleen. Taitoja harjoitettiin maksullisten opettajien, sofistien avulla. Keksittiin uusia asioita kuten (länsimainen) filosofia.

Akropolis (pixabay)

Ateenan filosofipiireissä keksittiin että intohimon ja harkitsevuuden eli tunteen ja järjen välissä on ristiriita. Sieltä alkaen filosofit ovat kehitelleet toinen toisensa jälkeen ja mielestään toinen toistaan parempia (yhteiskunta)malleja perustaen ne aina joko tunteen tai järkeilyn varaan. Vastakkainen puoli on niissä nähty aina kilpailevana rakenteena, joka tulee sulkea pois tai vähintään minimoida.

Tunteeseen perustuneet yhteisöt (esim. Spartalaiset) ovat luottaneet johonkin uskomiseen, dogmiin. Niiden vaikuttimina ovat olleet romanttiset liikkeet, jotka pitävät suuressa arvossa kuria, urheutta, sankaruutta, jaloutta, seikkailua ja intohimoa uskomansa asian puolesta. Sankarivaltiossa ihmiset ovat valtiota varten. Ne suhtautuvat myötämielisesti ihmisluonnon irrationalisiin ja intuitiivisiin puoliin, koska järki tuntuu heistä vihamieliseltä sosiaaliselle yhteenkuuluvaisuudelle. Tiukka kuri on johtanut tällaiset yhteisöt pysähtyneisyyteen. Ajan kuluessa korruption ja rappeutumisen seurauksena ne menettevät otteensa kansaan, josta ne ajautuivat nopeaan kaaokseen ja vieraiden valtioiden orjuuteen.

Tietoon perustuvat yhteisöt (esim. Ateena) taas olivat rationaalisia, empiirisesti hankittuun sekä harkittuun tietoon ja hyötyyn perustuvia ihmisten ekologisia lokeroita. Niissä ei ollut sijaa väkivaltaiselle intohimolle eikä tunteenomaiselle toiminnalle ja niin niistä tuli lopulta kuolettavan tylsiä. Näissä valtio on yksilöitä varten. Yksilöiden individualismin ja persoonallisen riippumattomuuden johdosta keskinäisestä yhteistoiminnasta tuli lopulta mahdotonta. Niin ne hajosivat joutuen vieraan vallan alamaisuuteen.

Antiikin Kreikan filosofien piirissä keksityn edustukselliseen vallanjakoon perustuva (ekolokero) demokratia jäi näin paikalliseksi sekä lyhytaikaiseksi. Monarkistinen dogmisysteemi palasi vallitsevaksi yhteiskuntamalliksi länsimaisiin viljelykulttuureihin yli tuhannen vuoden ajaksi!  

Vaikka yksivaltainen viljelykulttuuri valtasikin voimakkaasti alaa, niin on myös huomattava että esimerkiksi vielä 500-luvulla koko maailman väestöstä peräti 80 prosenttia elivät paimentolaisuuteen ja keräilyyn perustuvissa heimoyhteisöissä.

-------------------

Edustuksellinen demokratia

Pitkän, reilun tuhat vuotta kestäneen pimeän jakson ja pimeän keskiajan jälkeen tietoon perustuva tiede sekä yhteiskunnallinen ajattelu alkoivat kehittyä harppauksin. Vuonna 1788 nähtiin yhteisöiden järjestäytymisessä uusi edistyksen kausi. Heinäkuun itsenäisyysjulistuksella perustettiin Yhdysvallat ja liberaali demokratia tuli maassa vallitsevaksi yhteiskuntamalliksi. 

Perustajien luoma perustuslaki sääti vaaleilla valitun hallituksen. Samalla se turvasi kansalaisoikeudet ja -vapaudet (tosin alkuun vain valkoisille). Perustajaisejä, joihin lukeutui myös suomalaistaustainen politikko, yhdisti päättäväisyys rakentaa amerikkalaisuus vapauden ja tasa-arvon periaatteiden varaan.

Itsenäisyysjulistus.

Edustuksellinen demokratia muistutti vanhaa heimokulttureista tuttua järjestystä. Kaksitoista sukunsa vanhinta korvattiin säännöllisesti äänestämällä valittavilla edustajilla. Aiemmasta heimokulttuurista erotti myös väkivallan monopolia harjoittava yhteisön keskusvalta. Omin voimin pärjäämisen eetos oli silti Yhdysvaltojen uudisasukkaiden tunteessa vahvasti mukana. 

Euroopan demokratia-kehitys käynnistyi vuotta myöhemmin. Ranskan vallankumous alkoi vuonna 1789. Kymmenen vuoden kuluessa kumottiin säätyerioikeudet, feodaaliyhteiskunta ja absolutistinen monarkia. Ympäri Eurooppaa vanhoissa monarkioissa käynnistyi muutosprosessi, jota käytiin jossain maissa erityisen kivuliaasti. Valtioita myös itsenäistyi monarkioiden alamaisuudesta ja usein demokratiaan päädyttiin vasta repivän anarkian ja sisällissodan jälkeen. 

Ranskan vallankumous.

Samalla tavoin kuin heimo- tai yksinvaltainen kulttuuri, niin myös demokraattisesti koottu yhteiskuntajärjestys (ekolokero) on hitaassa mutta jatkuvassa liikkeessä. Ihminen kyllästyy helposti samana toistuviin asioihin. Näin myös demokraattisesti johdettujen yhteiskuntien arvoja pitää liikkeessä mielipidevaikuttajat. 

Yhteiskuntavaikuttajien, kuten tieteilijöiden, taiteilijoiden, filosofien ja lopulta politikkojen mielipiteet vaikuttavat siihen kiristetäänkö ja löysätäänkö demokraattisen yhteiskunnan säätelyä. Liian tiukaksi säädetty yhteiskunta kohtaa byrokratian lisääntymisen, kangistumisen ja lopulta pysähtymisen. Kestää ikuisuuden asioiden etenemiseksi järjestelmän rattaissa.

Demokratiaa toisaalta uhkaa myös liiaksi arvostettu yksilöllisyys. Liian löysälle päästettyä säätelyä seuraa opportunismi sekä rajaton individualismi. Haurastuneen demokratian vastareaktiona yksinvaltainen ja autoritäärinen johtajuus nostaa suosiota. Paikalle tarvitaan vain erikoisen karismaattinen, puhetaitoinen ja itseensä ylenpalttisesti luottava johtaja joka ottaa porukan haltuun. Esimerkki demokratian haavoittuvaisuudesta löytyy esimerkiksi kolmekymmentäluvun Saksasta. Viimeaikoina on nähty esimerkiksi yksinvaltaisuuden kasvua esimerkiksi Unkarissa ja Turkissa

Kansanvallan ja yksinvallan liike

Viimeisen sadan vuoden aikana on nähty useita tapauksia kun yhteiskunnan sekaannusta ei seurannut todellinen demokratia vaan uusi yksinvaltainen dogmi. Seuraavassa joitain esimerkkejä:
  • Venäjän vallankumouksesta ja sisällissodasta jouduttiin yksipuoluejärjestelmään, jossa kommunistipuolueen johtaja korvasi aiemmin vallassa olleen tsaarin. Kommunismin kaaduttua nykyään vallassa on yksinvaltainen "presidentti".
  • Kiinan sisällissodassa päädyttiin vuonna 1950 tilanteeseen, jossa muodostui yksipuoluejärjestelmä Venäjän tapaan. Hävinnyt kansanvalta vetäytyi Taiwanin saarelle.
  • Korean niemimaalla ollaan jakaantuneessa tilassa myös edelleen. 
  • Vietnamissa sodittiin myös ja nykyään Vietnam on sosialistinen yksipuoluevaltio.
  • Saksan kommunistinen itäosa yhdistyi läntiseen Saksan liittotasavaltaan vuosikymmeniä kestäneen eron jälkeen vuonna 1990. Tämä on esimerkeistä ainoa, jossa yksinvaltainen järjestelmä sulautui demokratiaan.
Vaikka kehitys ei kaikkialla johtanutkaan todelliseen demokratiaan, niin demokratian nimi kuten tasavalta on kelvannut aivan kaikille yhteiskuntamalleille (myös yksinvaltaisesti hallittujen maiden virallisiin nimiin asti). 

Olennaisinta on kuitenkin huomata sekä yksinvaltaisesti johdettujen, että kansan edustuksellisesti valitseman valtiomuodon näkevän itselleen vastakkaisen järjestelmän todellisena uhkana olemassaololleen. Nykypäivinä on siten nähtävissä nopeasti vahvistuvaa vastakkainasettelua. 

Erona entisiin aikoihin osapuolilla on nykyään käsissään ydinaseet. Ainoastaan keskinäisen kauhun tasapaino estää käyttämästä niitä. On tärkeä tiedostaa ettei ihmiskunnalla ole koskaan aiemmin ollut mahdollisuuksia aiheuttaa totaalista ihmiskunnan sukupuuttoa sekä maapallon tuhoa. 

Ydinaseet eivät suinkaan ole nykypäivän ainut huoli. Luonnon resurssien hyödyntäminen on ollut jo vuosikymmeniä kestämättömällä tasolla. Ilmasto-olojen muutos aiheuttaa tulevaisuudessa valtavia kansainvaelluksia myös muualle kuin länsivaltoihin. 

Herkkä tasapaino

---------------------------

Tulevaisuus

Luin syksyn aikana Lisa Feldman Barretin kirjoittaman tuoreen teoksen seitsemän ja puoli oppia aivoista. Kirja on mielestäni merkittävin teos pitkään, pitkään aikaan. Kirjassa on tämän päivän tieteilijöiden tuoreimmat käsitykset pakattuna helposti ymmärrettävään muotoon. Kirja on suositeltava lukukokemus mihin tahansa aivoilla tehtävään asiaan liittyen.

Lisa Feldman Barrett
Seitsemän ja puoli oppia
aivoista.

Käsitykseni mukaan voisi sanoa että NÄIN vallankumoksellisia ja rohkeita ajatuksia ei olla kuultu reiluun pariin tuhanteen vuoteen. Kirja lähtee liikkeelle asenteella! Alkuun ammutaan alas iänikuinen tunne vastaan järki-rakennelma. Ihmisyyteen kuuluvat tietoisena tai tiedostamatta kumpikin puoli. Riippuu vain tilanteesta, kumpiko ohjaa toimintaa. Perusteet väitteelle ovat musertavan loogiset. 

Voidaan siis sanoa että viimeisen kahden tuhannen vuoden ajan ihmiskuntaa on johdettu harhaan pahanpäiväisesti. Tunteen ja järjen vastakkainasetteluun perustuneet filosofiset ja muut teoriat ovat jonniin joutavaa humpuukkia. Suuri osa länsimaisesta filosofiasta menee siten roskapönttöön! Niin ollen myös esimerkiksi tunteen vallassa tehtyjen vääryydentekojen puolustettavuudelta murenee pohja!

Kirja on muutenkin varsinainen tietopläjäys, joten tähän juttuun mukaan mahtuu ainoastaan ajatukset kirjan alusta ja lopusta. Lopussa pohdiskellaan radikaalin uutta, tekisi mieli sanoa filosofiaa. Se on ennen kaikkea rehellisen suoraselkäinen (ekolokero) ehdotus. Ihmiskunnan olisi kestävinä perustaa tulevaisuudessa ajattelunsa ja toimintansa pelkästään kahden perusperiaatteen varaan: Vapauteen ja vastuuseen! Ajatuksen johdattelemana voisi päätyä seuraavaan:

1.Ihminen olisi vapaa toteuttamaan itseään ja haaveitaan. Uskomaan tai olemaan uskomatta.

2. Ihmisen vapautta rajoittaisi ainoastaan vastuu itsestä ja vastuu ympäristöstä. Itsestä vastuussa oleminen tarkoittaisi sitä että kohdellaan lahjana saatua elämää kunnioittavasti. Annetaan keholle riittävästi perustarpeita kuten ilmaa, vettä, ravintoa, lämpöä, lepoa, turvaa ja yhteisöllisyyttä. 

Ei turmella lahjaksi saatua elämää ja kroppaa tietoisesti esimerkiksi huumeilla, alkoholin väärinkäytöllä, epäterveellisellä ruoalla, liialla sokerilla, -suolalla, liian vähäällä unella, tai liian pitkällä paikoillaan ololla, istumisella. Tahi työhön, someen, pelaamiseen tai kuntoilurääkkiin jumittumalla.  Annetaan aisteille (kuten maku- haju-, näkö-, kuulo tai tuntoaisteille) nautintoja, MUTTA vain rajoitetun ajan. Tutustutaan itselle vieraasiin asioihin ja maihin. 

Haastetaan itseä säännöllisesti MUTTA ainoastaan rajoitetun ajan esimerkiksi, opiskelulla, mietiskelyllä, työllä, liikunnalla, fyysisellä rasituksella, lämpö- ja kylmäaltistuksella sekä paastolla.  Introvertit hakeutumalla toisten seuraan, ekstrovertit hakeutumalla hiljaisuuteen. Mukavuusalueen ulkopuolella piipahtaminen kehittää ihmistä. Haasteeseen pystyy opettelemaan suhtautumaan ahdistuksen sijasta innostuneen päättäväisesti.

Vastuuullisuuteen ympäristöä kohtaan tarkoittaisi esimerkiksi tekomme ja puheemme niin lähiympäristöä kuin vieraampia ihmisiä kohtaan. On hyvä tietää, että fyysisen ja/tai psyykkinen väkivalta jättää jäljet kohteen lisäksi myös tekijään. Toisin päin kääntäen. Hyvät teot tekevät hyvää hyvänteon kohteelle mutta myös tekijälle. 

Vastuu ympäröivästä luonnosta kaikkineen tarkoittaisi että luonnosta hyödynnettäisiin ainoastaan se määrä resursseja mitkä kuluvat itsestä vastuullisuuden toteuttamiseksi. Ruokaa, suojaa, lämpöä, opiskelua, työtä, urheilua, harrastuksia ja matkustamista varten kulutettaisiin vain välttämättömin. Kulutettu resurssi palautettaisiin takaisin luonnolle ja/tai hyvitettäisiin se.

Vapaus ja vastuu.

Tekojen rangaistuvuutta pohtiessa ensin selvitettäisiin onko toimittu vapaassa tahdossa. Seuraavaksi onko oltu vastuullisia itseä kohtaan. Lopuksi onko oltu vastuullisia ympäristöä kohtaan. 

Uuden oikeuskäsityksen mukaan ei enää onnistuisi saamaan vapautusta tuomioosa hankkiutumalla ennen vääryyden tekoa humalaan, syömällä kärpässientä, ayahuascaa tai olemalla tunnekuohuissa, vaan ihmiset vastuutettaisiin teoistaan.

Luulen kyllä rehellisyyden nimissä ettei ihmiskunta ole vielä pitkään, pitkään aikaan riittävän kypsä edellä esitetylle "filosofialle". Ihmiskunta ei vain ole valmis muutokseen. 

Ensinnäkin todellisesti demokraattiset yhteenliittymät, kuten EU on helppo saada pysähtyneisyyden tilaan. Sihen riittää ainoastaan yhden yksinvaltaisesti johdetun maan veto-oikeus. Yksinvaltaisuus siis voittaa demokratian. Vai voittaako?

On siis täysin mahdollista että ennen vapauden ja vastuun yhteisöitä kuljetaan maailmanlaajuisesti Kafkamaisessa tunnelmissa täysin päinvastainen kehityskulku lähes päätyyn asti ja seuraisi satoja vuosia kestävä alati voitokkaan Machiavellismin kausi (ekolokero). Ihmiset orjuuttavat siellä itseään sekä toisiaan. Tuona aikana ei olla vapaita eikä vastuullisia. 

Valtiot jolla on väkivallan monopoli vahtivat kansalaisiaan oikeusjuttuineen ja ovat koko ajan sodassa muiden maiden kanssa. Jos väkivallan monopoli ei ole yksin valtion hallussa, niin sitä on sitten ostettavissa mitä moninaisimmilta yksityisiltä palkka-armeijoilta ja rosvojoukoilta. Nöiden valtioiden sisällä on siten lukematon määrä aseellisia ryhmittymiä, joiden jatkuvat selkkaukset välien selvittelyineen on arkipäivää. 

Tekniikan vallankumous takaa tuhon ja sekoilun täydellisyyden. Orvelilaisen dystopian ajanjakson kuluessa, maapallo tuhotaankin siten 99 prosenttisesti. Ylikansoitus vaihtuu pullonkaulaksi. Tellusta asuttavat jäljellä olevat viimeiset, ehkäpä noin 30 000 ihmistä. Viimeistään tuolloin ihmismieli voisi tulla kypsäksi, vai kuinka? 

Tieto elämän hallinnan tunteen menettämisestä ahdistaa, ainakin minua. On kuitenkin hyvä tiedostaa että on olemassa asioita joihin 1. ei voi vaikuttaa yhtään 2. voi vaikuttaa vähän ja 3. voi vaikuttaa paljon. Energia kannattaa keskittää jälkimmäiseksi mainittuihin. Niinpä voi yrittää aloittaa kehittämisen itsestä, arkisista asioista ja valinnoista. Aina välillä voi epäonnistua ja kaatua ja mutta sitten voi taas mennä eteenpäin.


---------------------

Lopuksi

Teologian ja tieteen välille muodostui jo sen alkuaikoina hetteikkö "No Man's land" jota on kutsuttu viimeisen 2600 vuoden ajan filosofiaksi. On yritetty tietää (tuntea, selittää) mennyttä ja tulevaa. Tietämistä voidaan käsittää olevan olevan neljää eri lajia. 1. Ei tiedä, mitä ei tiedä. 2. Tietää, mitä ei tiedä. 3. Luulee että tietää ja 4. Tietää että tietää. Mitä kauempana historiassa tai tulevaisuudessa liikutaan, sitä varmemmin myös filosofit ja tiedemiehet liikkuvat kolmessa ensiksi mainitussa ryhmässä. 

Noh, olipa asia niin tai näin myös dystopian jälkeen ihmistä tulevat askarruttamaan samat asiat kuin tähän saakka. Bertrand Russelin sanoin: 

"Onko maailma jakaantunut henkeen ja aineeseen? Jos on, niin mitä on henki ja mitä aine? Onko henki aineen alainen, vai onko sillä mitään aineesta riippumattomia voimia? Onko kaikkeudessa mitään ykseyttä ja tarkoitusta? Kehittyykö se kohti jotain päämäärää? Onko todella olemassa jotain luonnonlakeja, vai uskommeko niitä olevan vain siksi että, että meissä on synnynnäinen järjesteyksen rakkaus? Onko ihminen se mitä hän näyttää olevan astronomin silmissä: pienen pieni epäpuhtaan hiilen ja veden muodostama hiukkanen, joka voimatonna ryömii pienen ja mitättömän kiertotähden pinnalla? Vai onhko hän se, minkä Hamlet hänessä näkee? Onko hän ehkä kumpaakin yhtäaikaa? Onko olemassa elämäntapa, joka on jalo, ja toinen, joka on halpamainen, vai ovatko kaikki elämäntavat  vain merkityksettömiä? Jos on olemassa jalo elämäntapa, mikä on sen olemuksena ja miten voimme sen toteuttaa? Täytyykö hyvän olla ikuista, jotta se ansaitsee arvonantoa, vai kannattako sitä etsiä siinäkin tapauksessa, että kaikkeus kulkee auttamattomasti kohti kuolemaa? Onko jotain sellaista kuin viisaus, vai onko se, mikä sellaiselta näyttää, vain hulluuden äärimmäistä hienostusta?"