Vanhimmilta osiltaan joskus 2300-2500 vuotta sitten Lao Zin kirjoittamaksi sanottu filosofis-uskonnollishenkinen Dao De Jing on vaikuttanut koko olemassa olonsa ajan merkittävästi Kiinalaiseen elämänpiiriin ja kuuluu vielä nykyään yhteen Kiinan viidestä uskontokunnasta.
![]() |
Lao Zi. |
Kun on tutkittu 81 kappaleesta koostuvaa Dao De Jingiä, niin on todettu sen muodostuvan kolmesta erillisestä toisiinsa lomittuvasta kerroksesta. Kiinan nykyisen presidentin Xi Jinpingin myös kerrotaan kuuluvan myös taolaisiin, joten johan aihe alkoi kiinnostaa.
Suomeksi tästä klassikkoteoksesta valitettavasti ei löydy kunnollista käännöstä joten, tein konekääntäjän avustamana tämän seuraavan muistiinpanon 2015 julkaistusta versiosta. Seuraavaan on koottu 31 varhaisen vaiheen kappaletta.
VARHAINEN osa
1.
Dao, josta voidaan puhua, ei ole aina muuttumaton Dao.
Nimi, joka voidaan nimetä, ei ole aina vakio nimi.
Se, mikä on nimetön, on taivaan alku ja maa.
Se, jolla on nimi, on kymmenen tuhannen olennon äiti.
(10 000 olentoa = lukematon määrä)
(nimetön =kaikki olennot, käsitteet ja kokemukset ovat paljon enemmän kuin niiden nimet)
Siksi: Tarkkaile sen hienovaraista mysteeriä aina ilman halua.
Koska halu ohjaa sinua, tarkkaile sen ulkoista esiintymistä.
Nämä kaksi ovat peräisin samasta lähteestä, mutta niillä on eri nimet;
(ilman halua = täydellinen halun puute, sponttaani, irrallinen halu)
Tätä samankaltaisuutta kutsutaan heidän syväksi mysteeriksi.
Syviä mysteerejä, ja taas syviä mysteerejä –
Monien hienovaraisten mysteerien portti.
Lukua 2 on arvioitu sekarotuiseksi. Ominaisuudet viittaavat sen kuuluvan kaikkiin kolmeen kerrokseen, eikä yhteenkään niistä!
2.
Maailmassa, kuten kaikki tietävät, kauneuden toiminta on kaunista,
sitten seuraa rumuutta.
Kuten kaikki tietää, hyvän tekeminen on hyvyyttä,
se ei ole seurausta hyvästä.
Siksi: oleminen ja ei-oleminen luovat toisensa.
Vaikea ja helppo täydentävät toisiaan.
Pitkä ja lyhyt ovat vastakkain.
Ylä- ja alaosa nojaavat toisiinsa.
Ääni ja sävy harmonisoivat keskenään.
Ennen ja jälkeen seuraavat toisiaan.
Näin viisas:
Elää käyttämällä toimimattomuutta velvollisuuksissaan.
Ja harjoittaa vaitioloa opetuksissaan.
Kymmenentuhatta olentoa nousevat esiin,
mutta niillä ei ole alkua.
Luominen, mutta ei omistaminen.
Toimiminen, mutta ei välitä tuloksista.
Tehtävien suorittaminen,
mutta niiden miettiminen ilman niiden vatvomista.
Nyt: vain koska ei ole kotia.
Niin ollen tulokset eivät muutu.
4.
Dao on kuin kuppi tai kulho. Mutta käytä sitä, eikä sitä ole enää olemassa.
Se tarvitsee täyttää. (Kupin hyödyllisyys on tyhjyydessä!).
Syvällinen ja syvällinen,
siellä näyttää olevan esi-isä, kymmenentuhatta olentoa.
Se tylsyttää näkymän terävyyttä.
Tasoittaa niiden solmut.
Pehmentää niiden kirkkautta.
Tekee heistä samanlaisen kuin maailman tomu.
Syvä ja merkityksellinen, sitä tuskin tuntuu olevan olemassa.
En tiedä kenen lapsi se on –
Sen kuva tuli ennen jumalan kuvaa.
5.
Taivas ja maa eivät ole ystävällisiä –
Näin kymmenestätuhannesta olennosta tulee olkikoiria. (olkikoira = uhri)
Viisas ei ole kiltti –
Näin sadasta perheestä tulee hänelle olkikoiria. (100 perhettä = hallitseva luokka)
Taivaan ja maan välinen tila.
Miten se on aivan kuin palje tai huilu?
Se on tyhjä, mutta ei kuitenkaan lopu.
Mitä enemmän se liikkuu, sitä enemmän se tuottaa.
Liika puhe on poikkeuksellisen uuvuttavaa.
Mikä ei ole yhtä hyvä kuin sisällä olevan säilyttäminen.
6.
Laakson henki ei kuole – (laakso = vastaanottavuus, avoimuus, tyhjyys, luonteeltaan feminiininen)
Sitä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi naiseudeksi.
Tämän syvän ja salaperäisen naiseuden portti –
Sitä kutsutaan taivaan ja maan lähteeksi.
Se näyttää olevan ehjä ja olemassa.
Sen kanssa toimiminen on ei vaivatonta.
7.
Taivas on ikuinen, maa pysyy.
Syy siihen, miksi taivas ja maa voivat olla ikuisia ja kestäviä.
Koska he eivät elä itselleen.
Siksi he voivat elää ikuisesti.
Niinpä viisas:
Asettaa itsensä muiden taakse, mutta löytää itsensä heidän edestään.
Pitää itseään ulkopuolisena, mutta silti hän sisältyy.
Eikö tämä johdu siitä, että hän toimii ilman omia etuja?
Siten hän voi saavuttaa omat etunsa.
9.
Pidä sitä itse ja täytä sitä. (Itse = keho, itsetunto, persoonallisuus, ego)
Sen karttuminen ei lakkaa niin nopeasti kuin sinulla.
Vasaroi ja teroita sitä.
Et voi ylläpitää sitä ikuisesti.
Kun kulta ja jade täyttävät huoneen.
Mutta ei ole ketään, joka voi sitä suojella.
Olla varakas ja korkeassa asemassa, mutta ylimielisesti –
Silloin heidän tappionsa on luonnollisesti omaa syytänsä.
Kun tehtävä onnistuu, itsensä tulisi päästää siitä irti.
Tämä on taivaan tie.
10.
Kehon kantaminen ja hallinta samalla kun syleilee Yhtä. (De)
Pystytkö olemaan erottamatta niitä?
Keskittämällä Qi:si pehmenemään.
Pystytkö olemaan kuin vastasyntynyt vauva?
(Qi = elinvoima, elämänenergia, elämänvoima, elinvoimaenergia, vitaalisuus)
Syvän ja salaperäisen puolesi puhdistaminen ja havaintokykysi kirkastaminen.
Pystytkö olemaan virheetön?
Rakastaen kansalaisia ja halliten kansakuntaa?
Osaatko käyttää toimimattomuutta?
Taivaan portin avaaminen ja sulkeminen.
(taivas”: monimutkainen käsite, tällä symbolilla näyttää olevan merkityksiä taivaasta, luonnosta mukaan lukien ihmiset ja yhteiskunnat, kohtalojamme hallitsevasta sekä mahdollisesti taivaallisesta jumalan kaltaisesta hengestä (ja/tai kenties esi-isien hengistä).
Pystytkö toimimaan naisena?
Saavuttaaksesi selkeän ymmärryksen kaikista suunnista tarkasteltuna.
Etkö osaa käyttää osaamistasi?
Niiden luominen ja kasvattaminen.
Luominen, mutta ei omistaminen.
Toimiminen, mutta olla vaikuttumatta tuloksista.
Johtava, mutta ei hallitseva –
Tätä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi De:ksi.
De = useimmiten käännettynä ”hyveeksi”, ”rehellisyydeksi” tai ”(sisäiseksi) voimaksi”. Luvussa 49 De:tä kuvataan ”hyvyydeksi” tai ”hyveeksi” ja ”rehellisyydeksi” tai ”luottamukseksi”. De saattaa sisältyä asioihin, kun ne luodaan Daon avulla tai Daosta käsin, tai se voi kehittyä, kun Dao ilmenee täysin ihmisen kautta. De näyttää olevan sekä hyveellisyyden ominaisuus että hyveellisyydestä kumpuava voima, joten sitä voisi parhaiten pitää ”hyveen voimana” tai ”rehellisyyden voimana” vrt. Jeesuksen opetukset ja Sokrateen pohdinnat hyveestä .
13.
Suosio ja häpeä tuntuvat hälyttäviltä.
Korkea asema tuo mukanaan suurta kärsimystä, jos sinulla on itse.
(Itse = keho, itsetunto, persoonallisuus, ego)
Mitä tarkoitetaan sillä, että ”suosio ja häpeä tuntuvat hälyttäviltä”?
- Suosio tekee sinusta (suosittelijaa) alempiarvoisen,
joten sen saaminen näyttää siksi hälyttävältä (häpeälliseltä).
Sen menettäminen tuntuu myös huolestuttavalta (häpeälliseltä).
Tätä tarkoitetaan sillä, että "suosio ja häpeä näyttävät olevan hälyttäviä” (häpeällisiä).
Mitä tarkoittaa "korkea asema tuo mukanaan suurta kärsimystä, jos sinulla on itse"?
- Itsekkyys on syy siihen, että kärsin paljon,
Minä, joka toimin kuin Minulla olisi minä.
Mutta silloin kun olen vailla itseä, kuinka enää voisin kärsiä?
Siksi: se, joka on korkeassa asemassa ja käyttää itseään hyväkseen palvellakseen maailmaa –
Näyttää siltä, että hänelle voidaan näin uskoa koko maailma!
Se, joka rakastaa ja käyttää itseään maailman palvelemiseen –
Näyttää siltä, että hänelle voidaan näin uskoa koko maailma!
14.
Katso, sitä ei nähdä; sen nimi on "tajuton".
Kuuntele, sitä ei kuulla; sen nimi on hauras.
Käsitä, sitä ei saada selville; sen nimi on hienovarainen ja hämärä.
Näitä kolmea asiaa ei voida tutkia enempää –
Siksi ne sekoittuvat ja tulevat yhdeksi.
Tämä yksi asia:
Sen korkein kohta ei ole kirkas;
Sen alin kohta ei ole pimeä.
Jatkuva ja loputon!, sitä ei voi nimetä;
Se palaa olemattomuuteen.
Sitä kutsutaan muodottoman muodoksi;
Olemattomuuden kuva.
Sitä kutsutaan hämmentäväksi ja epämääräiseksi.
Kohtaa se, etkä näe sen alkua;
Seuraa sitä etkä näe sen loppua.
Pysy lujasti kiinni muinaisten tiestä.
Jotta hallitsisimme nykyhetken.
Kyky tuntea muinainen alku –
Tätä kutsutaan Taon (Daon) pääperiaatteeksi.
15.
Muinaisten hyve teki oppineista
hienovaraisia, salaperäisiä, hämäriä, syvällisiä ja läpitunkevia.
Niiden salaperäisiä syvyyksiä ei voida kyllin ymmärtää.
(oppinut = kiinalaisen yhteiskunnan eliitti,”älymystö”, opettajat ja filosofit)
Nyt: vain koska niitä ei voida ymmärtää,
Siksi pyrimme jäljittelemään niiden ulkonäköä:
Epäröiden, kuin ylittäisi talvipuroa.
Varovasti, kuin peläten naapureita.
Kunnioittavasti, kuin muut olisi kuin vierailevia vieraita.
Joustavasti, kuin murtuva jää.
Rehellisesti ja aidosti, he ovat kuin veistämätön lohko.
(veistämätön lohko = alkuperäisessä tilassa, kuten puukappaleesta voidaan veistää käytännössä mitä tahansa, se edustaa alkuperäisen luontomme rajatonta ja määrittelemätöntä potentiaalia).
Leveästi ja avoimesti, ne ovat kuin laakso.
(laakso = vastaanottavuus, avoimuus, tyhjyys, luonteeltaan feminiininen)
Epäselvästi, ne ovat kuin mutainen vesi.
Kuka voi ottaa mutaista vettä ja käyttää hiljaisuutta hitaasti
ja tehdä siitä lempeästi puhtaan ja selkeän?
Kuka voi ottaa rauhallisen ja käyttää jatkuvaa liikettä
herättää se hitaasti ja varovasti eloon?
Tämän tien noudattaja ei halua tulla kylläiseksi.
Nyt: vain koska hän ei ole täynnä,
Näin ollen hän voi olla piilossa ja keskeneräinen.
16.
Saavuta äärimmäinen tyhjyys.
Säilytä syvä hiljaisuus.
(hiljaisuus = sydämen/mielen henkinen/emotionaalinen hiljaisuus)
Kymmenentuhatta olentoa nousee yhteen ääneen.
Ja näin minä tarkkailen heidän paluutaan.
Nyt: kaikki lukemattomat olennot palaavat lähteeseensä.
Paluu lähteeseen kertoo hiljaisuudesta.
Hiljaisuutta kutsutaan paluuksi luonnolliseen järjestykseen.
Paluu luonnolliseen järjestykseen kertoo alati yhtäjaksoisesta.
(paluu = olennot ja ihmiset palaavat usein lähteeseensä, todelliseen luontoonsa tai alkuperäiseen puhtaan ja muodostumattoman potentiaalinsa tilaan)
Aina yhtäjaksoisen tietäminen kertoo oivalluksesta.
Ikuisesti pysyvän tietämättömyys on typerää ja luo epäonnea.
(ikuisesti pysynä = luultavasti ”vakio” tai ”pysyvä” merkitys; valitettavasti ”vakio” ei tarkoita ”pysyvän” pysyvää luonnetta, eikä ”pysyvä” tarkoita ”vakio”:n muuttumatonta ominaisuutta, joten tässä käytetään sanaa ”ikuisesti pysyvä”).
Aina muuttumattoman tietäminen johtaa suvaitsevaisuuteen.
Suvaitsevaisuus johtaa oikeudenmukaisuuteen ja puolueettomuuteen.
Oikeudenmukaisuus ja puolueettomuus johtavat kuninkaallisuuteen.
Kuninkaallisuus johtaa taivaaseen.
Taivas johtaa Daon luo.
Dao johtaa siihen, mikä kestää.
Kun itse katoaa, vaaraa ei voi olla.
(Itse = keho, itsetunto, persoonallisuus, ego)
20.
Luovu oppimisesta ja ole ilman huolta.
”Kyllä” yhdessä ”joo”:n kanssa –
Mikä on niiden välinen etäisyys tai läheisyys?
Kaunis yhdessä rumuuden kanssa –
Mikä on niiden välinen etäisyys tai samankaltaisuus?
Mitä ihmiset pelkäävät, sitä he eivät voi olla pelkäämättä.
Kuinka naurettavaa! He eivät ole vielä edes puolivälissä!
Kaikki ovat hyvin juhlavia.
Kuin nauttisi Tai Laon uhrissa,
(Tai Laon uhri oli suuri juhla, jossa lampaita, sikoja ja härkiä uhrattiin ja syötiin rituaalisesti)
Kuin kiipeäisi terasseille keväällä.
(muinaisessa Kiinassa terassit olivat ihmisen rakentamia kukkuloita,
joiden kylkiin oli hakattu polkuja jotka johtivat laelle ylätasangolle,
josta pystyi ihailemaan ympäröivää maisemaa).
Minä yksin olen liikkumaton! –
Kuin sellainen, joka ei ole vielä antanut merkkiäkään.
Kuin vastasyntynyt vauva, joka ei vielä käyttäydy kuin vauva.
Hyvin väsynyt ja uupunut, ikään kuin ei olisi paikkaa minne palata.
Kaikilla on enemmän kuin he tarvitsevat;
Minä yksin näytän menettäneen kaiken.
Minulla on todellakin tyhmän ihmisen sydän/mieli!!
(sydän/mieli voi tarkoittaa "mysteeriä", "syvää", "syvää" tai "synkkää"
ja joka käännetään johdonmukaisesti "syväksi ja salaperäiseksi" tai "syväksi mysteeriksi")
Olen tosi sekaisin ja hämmentynyt!
Tavalliset ihmiset ovat hyvin selkeitä ja älykkäitä.
Minä yksin näytän olevan hämmentynyt.
Tavalliset ihmiset ovat hyvin tarkkaavaisia ja valppaita.
Minä yksin olen hyvin alakuloinen ja masentunut.
Rauhallisia, ne ovat kuin valtameri.
Ajelehdin tuulessa, ikään kuin ilman lepopaikkaa.
Kaikilla on tarkoitus;
minä yksin olen tyhmä ja itsepäinen
ja vaikutan ilkeältä ja katkeroituneelta.
Minä yksin olen erilainen verrattuna muihin ihmisiin.
Ja arvostan äidin ruokaa.
21.
Suurin De on mahdollinen vain, kun noudatetaan Daoa.
Daon vaikutus olentoihin on epämääräistä ja sekavaa.
Kuva sen sisällä on hämmentävä ja epäselvä.
Asiat sen sisällä on epäselviä ja hämmentäviä.
Sen sisäinen olemus on hämärä ja pimeä.
Sen olemus on äärimmäisen todellinen ja aito.
Sen sisällä piilee totuus.
Nykyajasta antiikin ajoille.
Sen nimi ei ole kadonnut –
Näin minä näen kansan isän.
Mistä minä tiedän että kansakunnan isä on tämä?
- Tämän avulla. (Kaikki missä Dao ilmenee)
23.
Minimaaliset sanat ovat luonnostaan sellaisia.
Siksi: voimakkaat tuulet eivät kestä koko aamua.
Äkilliset sateet eivät kestä koko päivää.
Kuka nämä tekee? Taivas ja maa.
Eivät edes taivas ja maa voi niitä ikuisesti pitää yllä.
Ja kuinka paljon vähemmän ihmiset voivat?
Siksi: niistä, jotka harjoittavat Daoa –
Hän, joka on Daos, on yhtä Daon kanssa.
Hän, joka on Des, on yhtä De:n kanssa.
Se, joka häviää, on yhtä häviäjän kanssa.
Sillä se joka on yhtä Daon kanssa.
Dao on myös iloinen saadessaan hänet.
Sillä joka on yhtä Jumalan kanssa.
Myös De on iloinen saadessaan hänet.
Sillä joka on yhtä menetyksen kanssa.
Myös Loss on iloinen saadessaan hänet.
Jos et luota tarpeeksi, sinulla ei ole kenenkään luottamusta.
24.
Se, joka seisoo varpaillaan, ei oikeasti seiso.
Se, joka seisoo hajareisin, ei voi matkustaa.
Se, joka tietämystään esittelee, ei ymmärrä oikeasti.
Se, joka pitää itseään oikeana, ei itse erota oikeaa väärästä.
Se, joka ylpeilee itsestään, on ansioton.
Joka itsellään kerskuu, ei kestä tarkempaa tarkastelua.
Daossa elävä –
kutsuu näitä ruokajäämiksi ja tarpeettomaksi käytökseksi.
Olennot inhoavat niitä, tapahtui mitä tahansa.
Siksi: Daon omaava ei elä niiden mukaan.
25.
Jotain oli olemassa muodottomana mutta silti valmiina,
ennen kuin taivas ja maa luotiin.
Hiljaisuus! Tyhjyys!
Seisoo yksin, ei muutu.
Se kiertää kaikkialla eikä aiheuta vaaraa.
Sitä voi pitää maailman äitinä.
En tiedä sen nimeä.
Sen symboli on nimeltään Dao.
Jos yrittäisin keksiä sille nimen, kutsuisin sitä suureksi.
Suuruus viittaa lähtöön.
Lähtö viittaa etäisyyteen.
Etäisyys kertoo paluusta.
Dao on mahtava.
Taivas on suuri, maa on suuri,
kuningas myös on suuri.
Valtakunnassa on neljä suurta,
ja kuningas asuu yhtenä heistä!
Ihmiset seuraavat maata.
Maa seuraa taivasta.
Taivas seuraa Daoa.
Dao seuraa sitä, mikä on luonnostaan niin kuin pitääkin.
(luonnostaan niin, tällä on konnotaatio jostakin, joka tapahtuu spontaanisti ilman pakotusta ”itsestään”, ”omasta tahdostaan”, ”pakottomasti”. Dao on ”luonnostaan niin”, ja oletettavasti viisas toimii myös ”luonnostaan niin”).
28.
Tunne mieheytesi, mutta säilytä naiseutesi.
(feminiininen periaate; vastaanottavainen, joustava, pehmeä, avoin, pimeys, viileys)
Toimi virtana maailmalle.
Toimien virtana maailmalle.
Aina yhtäjaksoinen De ei poistu.
Palauttaa sinut vastasyntyneen vauvan tilaan.
Tunne kirkkauttasi, mutta säilytä pimeytesi.
Toimi esimerkkinä maailmalle.
Toimien esimerkkinä maailmalle.
Aina yhtäjaksoinen Jumala ei horju,
palauttaen sinut rajattoman tilaan.
Tunne kunniasi, mutta säilytä häpeäsi.
Toimi laaksona maailmalle.
Toimien laaksona maailmalle.
Aina vakio De on silloin riittävä.
Palauttaen sinut veistämättömän lohkon tilaan.
Kun veistämätön lohko rikkoutuu, siitä tulee työkaluja.
Kun viisas käyttää sitä, hänestä tulee vanhempi virkamies.
(Dao De Jingin kirjoittanut Lao Zi oli virkamies keisarillisessa arkistossa. Kun Zhou-dynastia alkoi hiipua, hän päätti lähteä Kiinasta. Saavuttuaan Kiinan luoteisrajalle rajavartija pyysi häntä kirjoittamaan muistiin opetuksensa, mikä johti tähän, noin 5000 merkin mittaiseen asiakirjaan kahdessa osassa).
Siksi: suurinkaan leikkaus ei jaa.
30.
Se, joka käyttää Daoa kansan herran auttamiseen.
Ei käytä aseita tai voimaa maailmassa.
Sillä hänen vaikeutensa todennäköisesti palaisivat –
Armeijoiden asuinpaikoissa orjantappura ja karhunvatukka kasvaa.
Se, mitä suuresta armeijasta jää jälkeen, on huono vuosi.
Se, jolla on hyvettä, saa tuloksia ja pysähtyy.
Hän ei uskalla tuottaa sitä voimaa käyttäen.
Hän saa tuloksia aikaan, mutta ei koskaan ylpeile.
Saa aikaan tuloksia, mutta ei koskaan ylpeile.
Saa aikaan tuloksia, mutta ei ole ylimielinen.
Saa tuloksia, mutta vain silloin, kun hänellä ei ole vaihtoehtoja.
Saa aikaan tuloksia, mutta ei koskaan käytä voimaa.
Kun olennot ovat vahvoja mutta vanhoja,
Sitä kutsutaan ”ei-Daoksi”.
Se, mikä ei ole ”Dao”, päättyy pian.
31.
Nyt: hienot aseet, ne eivät ole onnen välineitä.
Eläimet inhoavat niitä, tapahtuipa mitä tahansa.
Siksi: se, jolla on Dao, ei elä niiden avulla.
Kun jalo mies on asunnossaan, hän kunnioittaa vasemmalle.
(jalo mies = kirjaimellisesti ”hallitsijan poika”, tämä voi tarkoittaa ”aatelismiestä”, mutta on myös kungfutselainen termi, joka tarkoittaa henkilöä, joka on luonteeltaan jalo tai moraalinen ja ilmentää edellä mainittua. joskus heitä myös kutsutaan "herrasmieheksi" tai "ylivertaiseksi mieheksi").
Kun hän komentaa joukkoja, hän kunnioittaa oikeutta.
Aseet, ne eivät ole onnen välineitä.
Ne eivät ole jalon miehen työkaluja.
Kun hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää niitä.
Rauhallisuus ja välinpitämättömyys on parempi –
Eikä todellakaan koskaan tyytyväinen!
Se, joka on tyytyväinen, nauttii ihmisten tappamisesta.
Nyt: se, joka nauttii ihmisten tappamisesta
Ei saa maailmalta sitä, mitä haluaa!
Siksi: onnekkaissa asioissa kunnioita vasemmalle.
Epäonnisissa asioissa kunnioita oikeutta.
Näin ollen armeijan apulainen kenraali asuu vasemmalla.
Armeijan ylin kenraali asuu oikealla puolella.
Niinpä sanomme heidän asuvan hautajaisissa:
Kun paljon ihmisiä tapetaan.
Sitten surkaa ja itkekää murheesta heidän puolestaan.
Sodan voitto tarkoittaa siis sitä, että he saavat asua hautajaisissa.
32.
Dao on aina nimetön.
Vaikka veistämättömän lohkon käsite vaikuttaa merkityksettömälle.
Kukaan maailmassa ei voi sitä valloittaa.
Jos aateliset ja kuninkaat voisivat sitä ylläpitää.
Kymmenentuhatta olentoa tottelisivat luonnollisesti.
Taivas ja maa yhtyisivät toisiinsa.
Näin tiputtaen makean kasteen.
Ei ole kansalaisia, jotka saisivat tämän tapahtumaan.
Se olisi kuitenkin luonnostaan oikeudenmukaista ja puolueetonta.
Ja niin, ala jakaa ja sinulla on nimet.
Kun nimet ovat olemassa.
Myös miesten tulisi olla valmiita tietämään, milloin on aika lopettaa.
Tietää pysähtyä, kun vaara on ohi
Analogia Daon toiminnasta maailmassa:
Se on kuin laaksossa virtaava puro, josta tulee osa suuri joki tai valtameri.
34.
Suuri Dao on kuin valtava tulva!
Se pystyy virtaamaan vasemmalle ja oikealle.
Kymmenentuhatta olentoa ovat siitä riippuvaisia elääkseen,
Eikä hylkää. Se suorittaa tehtävänsä menestyksekkäästi,
Silti sillä ei ole nimeä.
Se vaatettaa ja elättää kymmentätuhatta olentoa.
Mutta ei toimi heidän isäntänään.
Siksi: koska se on aina vailla halua.
Sitä voi sitten kutsua merkityksettömäksi.
Koska kymmenentuhatta olentoa palaa siihen
Mutta se ei toimi heidän isäntänään.
Sitä voi sitten kutsua hienoksi.
Näin viisas voi saavuttaa suuruutta.
Koska hän ei näyttele kovin hyvin.
Siksi hän voi saavuttaa suuruuden.
35.
Pitämällä kiinni suuresta kuvasta.
Koko maailma tulee sinua kohti.
Tulee sinua kohti, eikä kohtaa sinua vahingoittumatta.
Siellä vallitsee suurin rauha ja hiljaisuus.
Musiikki yhdessä hyvän ruoan kanssa saa ohikulkevat vieraat viihtymään.
Mutta Daon sanat ovat tylsiä!
Niissä ei ole makua.
Etsi sitä, eikä ole tarpeeksi nähtävää.
Kuuntele sitä, eikä ole tarpeeksi kuultavaa.
Käytä sitä, eikä ole tarpeeksi väsyttävää.
37.
Dao asuu aina toimimattomuudessa.
Silti mitään ei ole jätetty tekemättä.
Jos aateliset ja kuninkaat voisivat sitä ylläpitää.
Kymmenentuhatta olentoa muuttuisivat luonnostaan.
Muunna, ja jos halu herää.
Pidättelisin sitä nimettömän veistämättömän lohkon avulla
Nimettömän, veistämättömän lohkon tilassa.
Miehetkin olisivat haluttomia.
Koska he eivät halua, he olisivat hiljaa –
Ja maailma rauhoittuisi luonnostaan.
39.
Niistä, jotka muinaisina aikoina saavuttivat ykseyden:
Taivas saavutti ykseyden, jolloin siitä tuli puhdas ja kirkas.
Maa saavutti ykseyden ja siten vakaan aseman.
Henki saavutti ykseyden ja siten voiman.
Laakso saavutti ykseyden ja siten täyttyi.
Kymmenentuhatta olentoa saavuttivat ykseyden,
näin tuli eloon tuleminen.
Aateliset ja kuninkaat saavuttivat ykseyden
ja palvelivat siten maailmaa uskollisesti.
He saavuttivat sen.
Jos taivas ei voisi käyttää puhtauttaan ja kirkkauttaan.
Pelkään, että se hajoaisi.
Jos maa ei voisi hyödyntää vakauttaan.
Pelkään, että se räjähtäisi.
Jos henki ei voisi käyttää voimaansa.
Pelkään, että se lakkaisi olemasta.
Jos laakso ei voisi hyödyntää täyteyttään.
Pelkään, että se tulisi käytettyä loppuun.
Jos kymmenentuhatta olentoa eivät voisi käyttää elämäänsä.
Pelkään, että ne tuhoutuisivat.
Jos aateliset ja kuninkaat eivät voisi käyttää korkeaa asemaansa ja näkyvyyttä.
Pelkään niiden putoavan.
Siksi: nöyryys toimii siten korkeamman aseman lähteenä.
Alhainen toimii siis ylhäällä olevan perustana.
Niinpä aateliset ja kuninkaat kutsuvat itseään orvoiksi, yksinäisiksi ja epäonniseksi.
Eikö tämä tarkoita, että nöyryys toimii siis lähteenä?
Eikö niin?
Siksi: poikkeuksellisen suosion saavuttaminen tarkoittaa olemista ilman suosiota –
Älä halua olla niukka kuin jade.
Mutta yleinen kuin kivi.
41.
Daoa kuuleva ylempi oppinut tekee kovasti töitä ja harjoittelee sitä.
Keskiverto oppinut, joka kuulee Daosta, näyttää pitävän sen mielessään,
ja sitten menettävän sen.
Daoa kuuleva heikompi oppinut nauraa sille suuresti.
Jos hän ei nauraisi, sitä ei voisi pitää Daona.
Siksi: vakiintuneissa sanonnoissa sanotaan –
Taon ymmärtäminen tuntuu pimeydeltä.
Daossa eteneminen tuntuu perääntymiseltä.
Sileä Dao näyttää solmuiselta.
Superior De näyttää laaksolta.
Suurinkin puhtaus tuntuu häpeältä.
Laajinkaan De ei näytä riittävän.
Vakiintunut De vaikuttaa päämäärättömältä.
Todellinen ja aito hahmo tuntuvat olevan ristiriidassa keskenään.
Suurin alue on ilman rajoja.
Suurin alus valmistuu viimeisenä.
Suurin ääni on heikko ääni.
Suurin kuva on muodoton.
Dao on kätketty ja nimetön.
Nyt: vain Dao on hyvä alussa ja myös hyvä viimeistelyssä.
44.
Maine ja itse: kumpaa rakastat?
Itse ja omaisuus: kumpi on suurempi?
Voitto ja menetys: kumpi on vaiva?
Äärimmäisen halun täytyy johtaa suuriin kustannuksiin.
Liian suuren keräämisen täytyy johtaa huomattavaan tappioon.
Tietäen, että kun sinulla on tarpeeksi, siitä ei voi olla häpeää.
Kun tietää milloin pysähtyä, vaaraa ei ole.
Sitten voit jaksaa ikuisesti.
51.
Dao luo ne.
De kasvattaa heidät.
Asiat muokkaavat niitä.
Olosuhteet täydentävät ne.
Niinpä kymmenentuhannen olennon joukossa.
Ei ole ketään, joka ei kunnioittaisi Daoa ja kunnioittaisi De:tä.
Daon kunnioittaminen,
De:n kunnia –
Nyt: ei ole ketään, joka tätä käskee.
Silti se on aina luonnostaan niin.
Siksi: Dao luo ne, De herättää ne.
Johtaa heitä, ravitsee heitä.
Suojelee heitä, parantaa heitä.
Tukee heitä, suojelee heitä.
Luominen, mutta ei omistaminen.
Toimii, mutta ei välitä tuloksista.
Johtaa, mutta ei hallitse –
Tätä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi De:ksi.
52.
Maailmalla oli alku.
Mitä voidaan pitää maailman äitinä.
Kun olet kerran ymmärtänyt sen äidin.
Näin tunnet hänen lapsensa.
Kun tunnet hänen lapsensa.
Palata äitinsä luokse ja elättää heitä.
Kun itse katoaa, vaaraa ei voi olla.
Estä aistisi, sulje porttisi –
Koko elämäsi ajan et tule kamppailemaan.
Avaa aistisi, menesty tehtävissäsi –
Koko elämäsi ajan et tule saamaan helpotusta.
Merkityksettömien näkeminen kertoo oivalluksesta.
Pehmeyden säilyttäminen kertoo vahvuudesta.
Käytä kirkkauttasi palataksesi oivalluksesi pariin.
Älä kadota itseäsi epäonnessa.
Tätä kutsutaan aina yhtäjaksoisen harjoittamiseksi (jatkuvaksi käytännöksi).
55.
Hän, joka ilmentää Jumalan olemusta.
Voidaan verrata vastasyntyneeseen lapseen:
Ampiaiset, skorpionit, käärmeet ja kärpäset eivät häntä pistä.
Raivoisat pedot eivät häntä ota kiinni.
Petolinnut eivät raavi häntä.
Hänen luunsa ovat heikot, hänen lihaksensa ovat pehmeät,
mutta hänen otteensa on luja ja vahva.
Hän ei ole vielä tuntenut naisen ja miehen liittoa,
hänen peniksensä nousee.
Hänellä on todellakin äärimmäinen olemus!
Hän itkee koko päivän, mutta ei käheydy.
Hänellä on todellakin äärimmäinen harmonia!
Harmonian tunteminen kertoo aina muuttumattomasta.
Aina yhtäjaksoisen tietäminen kertoo oivalluksesta.
Elämän hyötyminen kertoo hyvästä onnesta.
Sydämen/mielen muodostava qi kertoo voimasta.
Kun olennot ovat vahvoja mutta vanhoja.
Me kutsumme niitä ”ei-Daoksi”.
Se, mikä ei ole ”Dao”, päättyy pian.
56.
Se, joka tietää, ei puhu.
Se joka puhuu, ei tiedä.
Estä aistisi, sulje porttisi.
Tylsistä terävyytesi.
Avaa takut.
Pehmennä kirkkauttasi.
Ole samanlainen kuin maailman tomu.
Tätä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi samankaltaisuudeksi.
Siksi: et voi saada sitä ja olla ystävällinen.
Et voi saada sitä ja olla epäystävällinen.
Ei voi saada sitä ja hyötyä.
Ei voi saada sitä ja aiheuttaa vahinkoa.
Et voi saada sitä ja olla korkealla tasolla.
Ei voi sitä saavuttaa ja olla alhainen.
Siksi sinusta tulee arvokas maailmalle.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti