lauantai 3. huhtikuuta 2021

Elvis & The Blue Moon Boys, osa I: Beginning - Alku

Blue Moon Boys oli vuosina 1954-1958 toiminut bändi. Siihen kuuluivat Elvis Presley laulu ja (akustinen) komppikitara, Scotty Moore soolokitara sekä Bill Black (slap-back) basso. Ryhmän jäsenet johdatti yhteen Sun Studion omistanut Sam Phillips. Rumpali DJ Fontana liittyi bändiin myöhemmin Louisiana Hayride-kiertueella vuonna 1955.

Alkuperäinen Blue Moon Boys alkaen vasemmalta
Scotty Moore, Elvis Presley ja Bill Black.

Sam Philips oli syntynyt 5. tammikuuta vuonna 1923 Florencessa, Alabamassa 200 hehtaarin maatilalla. Hän oli kahdeksan lapsen sisarusparven nuorin. Samin vanhemmat omistivat maatilan ja lapsena hän poimi pellolla puuvillaa yhdessä perheensä sekä mustan työväen kanssa. Tuolla hän kuuli työntekijöitä laulamassa työlaulujaan. Kokemuksella oli suuri vaikutus Philipsiin. Velkoihin kiinnitetty kotitila meni konkurssiin 30-luvun lamassa.

Florence, Alabama

16-vuotiaana matkatessaan perheensä mukana Dallasiin kuuntelemaan saarnaajaa he pysähtyivät Memphisiin Beale Streetille, joka oli tuohon aikaan kaupungin (mustan) musiikin sykkivä sydän. Myöhemmin hän muisteli kokemaansa "Rakastuin vain täysin siihen ilmapiiriin".

Philips täytti 19 lukion viimeisellä luokalla. Hänellä oli sisarensa kanssa WLAY (AM) Muscle Shoalsissa Sheffieldissä Alabamassa radio-ohjelma "The Kitchen Sisters", jossa he lauloivat ja soittivat musiikkia ja Sam toimi juontajana. Tuolla hän tapasi myös kuuluuttajana toimineen, itseään pari vuotta nuoremman Rebecca "Becky" Burnsin. Sam muisteli myöhemmin rakastuneensa tulevan vaimonsa ääneen jo ennen ensitapaamista.

Sam pääsi sitten vakituisiin töihin WLAY-radioasemalle. Hän teki radio-ohjemia ja soitti levyjä juontojen välissä. Yhtiön rotu- ja skenevapaa suhtautuminen musiikin innosti Phillipsiä. Tämän jälkeen vuodesta 1945 alkaen hän työskenteli neljän vuoden ajan kuuluttajana ja ääniteknikkona WREC-radioasemalla Memphisissä.

Kolmas päivä tammikuuta vuonna 1950 Sam sai  uuden yrityksensä remontin valmiiksi. Hän avasi oman äänityspalvelun Memphis Recording Servicen 706 Union Avenuelle. Tuolla saivat "levyttää" myös amatöörit. Yrityksen mainoslause oli: "Tallennamme mitä tahansa, missä tahansa, milloin tahansa!" 

Kuva: pixabay

Kesäkuussa Phillips perusti ystävänsä, paikallisen DJ Dewey Phillipsin (ei sukua) kanssa, oman levy-merkin nimeltä Phillips Records. Merkin tarkoituksena oli nauhoittaa "etelän mustia taiteilijoita", jotka halusivat tehdä nauhoituksen, mutta joilla ei ollut rahaa siihen. Merkki ei saanut toimintaa kannattamaan ja lakkasi toimimasta jo ensimmäisen julkaisunsa jälkeen.

Phillips alkoi sitten myydä tekemänsä äänitteet suuremmille levy-yhtiöille. Esimerkiksi bluesia esittäneet BB King, Junior Parker ja Howlin 'Wolf, tekivät äänityspalvelussa ensimmäiset tallenteensa. Vuonna 1951 Sam äänitti Chess Recordsille Ike Turnerin bändin Rocket 88, jota pidetään kautta aikain ensimmäisenä Rock'n' roll-levynä. Musiikkiesitysten lisäksi Phillips äänitti tapahtumia, kuten häät ja hautajaiset sekä myi levyjä. 

Vuonna 1952 ja 29-vuotiaana Phillips perusti uuden samoista tiloista käsin toimineen Sun Record Company-levymerkin. Memphisin äänityspalvelussa hänellä oli töissä yksi henkilö Marion Keisker. Marion oli ihmisille vanha tuttu Memphisin paikallisradion WREC:n "Radio Memphisin missi". Radiossa ollessaan hän toimitti esimerkiksi suosittua viikottaista lastenohjelmaa "Meet Kitty Kelly". 

Sam matkusti usein jakelemaan levyjään jälleenmyyjille pitkien matkojen päähän toisiin osavaltioihin Marion jäädessä hoitamaan liikettä. Tämäkin levymerkki keikkui vararikon partaalla ja Samille tuli ongelmia alkoholin kanssa. Hän joutui hoitoon. Sam kuntoutui, konkurssi onnistuttiin välttämään pienen (kopioimalla saadun) nosteen myötä ja yritys pääsi jatkamaan toimintaansa. 

-----------------------------------

Elvis Presley syntyi 8. tammikuuta 1935 Tupelossa Mississippissä. 18 vuotias Vernon isä ja häntä neljä vuotta vanhempi Gladys äiti (Love) asuivat kahden huoneen haulikkotalossa, jonka isä oli rakentanut Gladysin tultua raskaaksi. Tuohon aikaan uudet haulikkotalo-rakennukset edustivat mennyttä aikaa. Niissä asuivat yhteiskunnan keikkein heikko-osaisimmat. 

Tupelo, Missisippi.

Identtinen kaksoisveli Jesse Garon Presley syntyi Elvistä 35 minuuttia aiemmin mutta kuolleena. Presleystä tuli sitten molempien vanhempien silmäterä ja äidin kanssa hänestä tuli erityisen läheinen. Perhe osallistui paikallisen Assemblies of God-helluntaiseurakunnan kirkonmenoihin. Elvis sai ensimmäiset musiikilliset inspiraationsa tuolla kuulemistaan kuorolauluista. 

Isä Vernon teki tilapäisistä hanttihommia eikä ollut kovinkaan innostunut elättämään perhettään. Niinpä he joutuivat luottamaan usein naapureiden avustukseen sekä valtion elintarvikeapuun. Vuonna 1938 Vernon oli eräällä maatilalla renkinä. Saatuaan palkkashekin hän ajatteli että eihän nollat merkitse mitään. Niin hän piirsi sellaisen sekkiin (check). Tietenkin hän jäi teosta kiinni ja joutui vankilaan 8 kuukaudeksi. Perhe myös menetti kotinsa, Elvis ja äiti muuttivat sukulaisten nurkkiin asumaan. 

Elvis esiintyi ensimmäisen kerran julkisesti 10-vuotiaana 3. lokakuuta 1945 pidetyssä laulukilpailussa. Hän muisteli myöhemmin tulleensa kisassa viidenneksi. Presley seurasi Tupelon WELO-radioasemalta Mississippi Slimin "Singin 'and Pickin' Hillbilly"-ohjelmaa. Slimin nuorempi veli oli Elviksen kanssa samalla luokalla. Hän vei Elviksen usein radioasemalle, jossa tämä näytti tulevan "hulluksi musiikista"

Slim antoi lisävinkkejä Presleyn kitaraopiskeluun neuvomalla hänelle uusia sointuja. Elviksen täytettyä kaksitoista vuotta, Slim otti hänet mukaan kahteen esitykseen! Presley oli ensimmäisessä esityksessä pelosta mykkä, mutta onnistui esiintymään seuraavalla viikolla. Hän alkoi kuljettaa kitaraansa mukana koulussa Milamissa. Koska suuri osa oppilaista oli mustia häntä alettiin nimitellä hillbillyä  soittavaksi "roskalapseksi". Elviksen esikuvaksi tuli noihin aikoihin sarjakuvasankari Captain Marvel Jr, josta hän sai voimaa ja johon maailmaan hän pakeni kaottista kotielämää. Captain Marvel Jr epäilemättä vaikutti koko Elviksen myöhempään uraan.

Elvis asui perheineen Tupelossa 13-vuotiaaksi asti, jolloin he muuttivat vajaan 200 km:n päässä sijaitsevaan Memphisiin. Se oli seutukunnan toiseksi suurin kaupunki Nashvillen jälkeen ja tuohon aikaan siellä asui noin 20 000 asukasta, josta noin puolet oli mustia. Kotikirkoksi tuli East Trigg Avenue Baptist Church, jossa esiintyi esimerkiksi Blackwood Brothers

Uudessa koulussa häntä kiusattiin "mammanpojaksi". 15-vanhana hän alkoi työskennellä perheen avuksi ja opintojensa rahoittamiseksi. Iltatöinään hän oli ensin paikannäyttäjänä Loew's State Theatre'ssa sitten Precision Toolsilla, ja MARL Metal Productsilla. Elvis alkoi värjätä auringon vaalentamaa tukkaansa varsin varhaisessa vaiheessa. Vapaa-aikanaan hän meni alas Beale Streetille ja katseli kaihoisasti villiä menoa sekä ihaili räikeitä vaatteita Lansky Brothersin ikkunoissa. 

Memphisin paikallisradiossa WDIAssa  lauloi, juonsi ohjelmia ja soitti levyjä " Beale Street Blues Boy" myöhemmin "Blues Boy", ja lopulta "BB" eli bluesin tuleva kuningas BB King. Presleyn perhe asui 462 Alabama Avenuella. Kun Elvis valmistui lukiosta keväällä 1953 hän oli sitten sukunsa pisimmälle opiskellut.

Elviksen koti, työpaikka, Sun Records ja Beale St.

18. heinäkuuta 1953 kahdeksantoista-vuotias Presley ilmestyi Memphisin äänityspalvelun/Sun Recordsin toimistoon. Hän halusi maksaa muutaman minuutin studioajasta nauhoittaakseen kaksipuolinen asetaattilevyn: "My Happiness" ja "That's When Your Heartaches Begin". Elvis säesti itseään Martin D-18 kitarallaan. Se tunnetaan irtokirjaimilla kirjoitetusta "Elvis"-tekstistään. 

Myöhemmin Presley kertoi aikoneensa antaa levyn syntymäpäivälahjaksi äidilleen, (vaikka läheisessä kaupassa oli samaan aikaan myynnissä paljon halvempia amatöörilevyjä). Elvis on myös sanonut että hän oli tuolloin vain kiinnostunut kuulemaan "miltä oma ääni kuulostaa levyllä". Hän halusi ilmaista itseään.

Äänityspalvelun yleistyöntekijänä toimineen Marion Keiskerin kysyessä millaiseksi laulajaksi Presley kuvailisi itseään, hän vastasi: "Minä laulan kaikenlaista lauluja." Kun äänittäjä-konttoristi Marion jatkoi hiillostusta, miltä Elvis omasta mielestään kuulosti. Hän vastasi vain toistellen: "En kuulosta keneltäkään." Keisker lisäsi yhteystietokorttiin lopuksi omat kommenttinsa: "Hyvä balladilaulaja. Pidä."

Tammikuussa 1954 Presley teki toisen oma-kustanne asetaatti-äänityksen Memphisin äänityspalvelussa/Sun Recordissa "I'll Never Stand in Your Way" ja "It Wouldn't Be the Same Without You", mutta näistäkään ei kehittynyt sen ihmeempiä. 

Pian tämän jälkeen epäonnistumiset jatkuivat paikallisen laulukvartetin, Songfellowsin koelaulussa. Elvis valitti isälleen: "He sanoivat minulle, etten osaa laulaa". Kvartetin jäsen Jim Hamill on sanonut myöhemmin, että "Elvis hylättiin, koska hänellä ei tuossa vaiheessa yksinkertaisesti ollut korvaa harmonioille", jotka ovat kuorolaulun ydin. 

Huhtikuussa 1954 Presley sai työpaikan Crown Electric-yhtiön tsupparina ja hän jakoi lava-autolla asiakkaiden sähkötarviketilauksia ympäri kaupunkia. Elviksen ystävä Ronnie Smith ehdotti muutaman koekeikan tekemistä laulajaa hakeneen Eddie Bondin ammattibändin kanssa. Bond kuitenkin hylkäsi hänet kokeilun jälkeen ja neuvoi Presleyä pysymään täysiaikaisena jakelu-auton ratissa "koska et koskaan tule tekemään sitä laulajana".

Tällaisella "kuorma-autolla" Elvis teki töitä
vuonna 1954.

-------------------------------

Winfield Scott "Scotty" Moore III syntyi 27. joulukuuta vuonna1931 maatilalla Tennesseen Gadsdenissä 8 km päässä Gadsdenistä ja 8 km:n päässä Humboldtista tuolloisen Route 10 eli nykyisen Tinsley Roadin varrella. Äiti Mattie (entinen Hefley) ja isä Winfield II Scott Moore viljelivät 61 hehtaarin tilalla maissia sekä puuvillaa. Tilalla oli myös lehmiä sekä sikoja. Scottyllä oli syntyessään 20-, 17- ja 14-vuotiaat isoveljet. 

Ainoa sisar Mildred Lee oli kuollut kolme vuotta aiemmin 16-ikäisenä keuhkokuumeeseen. Mildred Leen kuoltua äiti oli masentunut syvästi ja itseoppinut muusikko-isä purki menettämisen tuskaa musiikkiin. Hän soitti viulua sekä banjoa. Poikansa hän opetti myös soittamaan kitaraa. Perhe musisoi työpäivien jälkeen iltaisin sekä esitti musikkia Sunnuntai-iltapäivisin kylän väelle. 

Perheen vanhemmat päättivät sitten yrittää vielä uutta tyttölasta 38- ja 40-vuotiaana, vaikka naapueilta tulisikin sanomista iäkkänä lapsen hankkimisesta. Niin Mattie tuli raskaaksi ja synnytti pojan. Myöhemmin Scotty III nauroi asiasta että "minä olin vahinko, koska poika".

Gadsden, Tennessee.

Scotty III:n ollessa viiden ikäinen hänen viimeisinkin veli jätti kodin. Lähtiessään armeijaan laivastoon Ralph neuvoi sointuja sekä antoi jäähyväiseksi kitaransa. Isä joutui tilanpidon kanssa tiukille mutta hän sai tuloja tukinajossa. Toinen tulonlähde tuli esiintymällä Mooren perheyhtyeellä tanssihaaleissa sekä juhlissa aina poikiensa kanssa silloin kun nämä pääsivät lomille. Scotty oli liian nuori osallistuakseen itse esiinymisiin mutta hän muisti niitä vielä vanhanakin.

Moore alkoi opetella kitaran soittoa perheen sekä ystäviensä opastuksella. Naapurissa oli neljä vuotta Scottyä vanhempi James Lewis jonka kanssa Moore musisoi vuosia. Kaverukset kävivät vanhan Rip Brownin luona opissa. Toinen oppi-isä oli paikallinen suuruus Oscar Tinsley, joka haaveili kutsua Grand Ole Opryyn. Kutsua Oscarille ei sinne tullut koskaan mutta kylätie kuitenkin nimettiin hänen mukaan myöhemmin. 

Eräänä jouluna Scotty sai lahjaksi ilmapistoolin (BB Gun). Hän ampui pilkkaa ruosteiseen, reikäiseen tynnyriin yrittäen osua aukkoon. Eräs laukaus kimposi tynnyristä takaisin osuen Scottyn vasempaan silmään. "sanotaan ettet pysty muistamaan tuskaa mutta siitä huolimatta muistan sen" hän muisteli myöhemmin. Vanhemmat veivät hänet silmälääkärille Jacksonvilleen mutta yksikään lääkäri ei pystynyt enää pelastamaan näköä. Tuosta lähtien Scottyn vasen silmä oli sokea.

Yhdeksännen luokan jälkeen Scotty halusi lopettaa opiskelun ja pyysi päästä töihin kotitilalle. Isälle tämä sopi ja hän alkoi maksaa Scottylle tämän keräämästä puuvillasta. Palkallaan Scotty osti ensimmäisen oman kitaran, ison mustan sunburst Gibson jumbon.

Scotty kunteli KWTO (AM) radiokanavaa ja sen live-artisteja. Carter Sisters & Mother Maybellen bändissä soittanut Chet Atkins oli Scottyn esikuva. Chetin vaikutuksesta Moore oppi thumbpick-soittotekniikkaa. Soittaessaan hän käytti pelkästään peukaloplektraa. Toinen kitaristi esikuva oli Les Paul. Muutaman kymmenen kilometrin säteeltä lähtöisin olleet muusikot Sleepy John Estes, Hammie Nixon, Carl Perkins ja Tina Turner eivät tavanneet toisiaan kotinurkilla ollessaan koskaan!

Vuoden 1948 alussa Scotty totesi ettei maanviljely ollut hänen juttu eikä opiskelukaan kiinnostanut. Han halusi värväytyä vanhempien veljiensä tavoin laivastoon. Ainoa ongelma oli että hän oli vasta 16 ikäinen kun erikoisluvalla oli mahdollista päästä sinne aikaisintaan 17 vanhana

Scottyn auttamiseksi isä suostui väärentämään sukuraamattuun ja todistamaan tämän iäksi 17 vuotta. Laivaston värvääjälle todistus riitti. Tämän jälkeen Scotty onnistui läpäisemään Nashvillessä terveystarkastuksen huolimatta puolisokeudestaan! Pituudeksi merkittiin 163 cm paino 62 kg.

Scotty oli aluksi merivoimien koulutuskeskuksessa San Diegossa, Kaliforniassa, jossa hän koki lyhyellä aikaa paljon asioita. Huijaamalla armeijaan alaikäisenä ja puolisokeana päässeenä hän koki ensimmäisen humalan ja ensimmäisen tappelun. Hän myös sai suihkussa mustalta mieheltä läpsyn koiran paskalla eli sanalla sanoen aikuistuminen tapahtui rivakalla tahdilla. Hän pääsi lomille kerran ja bussi jolla matkusti joutui onnettomuuteen. Mutkassa tuli vastaan rekka joka viilsi renkaan ja takapenkillä, jossa Scotty oli hetkeä aiemmin istunut kuoli matkustajia. 

Ensimmäisessä palveuspaikassaan hän aloitti taistelualuksella USS LST-855:llä Kiinassa vuoden 1948 puolivälistä alkaen. Alus palasi Seattlen kyljessä sijaitsevaan Bremertoniin noin 6 viikon ajaksi. 

Moore liittyi ensimmäisen bändinsä Happy Valley Boys. Bändi pääsi esiintymään KBRO Bremerton radiokanavan 15 minuutin viikko-ohjelmassa. Scotty muisteli myöhemmin ettei he soittaneet ehkä erityisen taitavasti mutta se erottunut muista siellä, joten ei ollut väliä. Bändi teki myös keikkoja klubeilla ja juhlissa. Siellä Scotty tapasi tulevan (ensimmäisen) vaimonsa Mary Durkeen. Sotalaiva LST-855 poistettiin käytöstä Bremertonissa helmikuussa 1950, ja Scotty siirrettiin lentotukialukselle Korean USS Valley Forgeen

Scotty ja Mary menivät naimisiin maaliskuussa 1950 ennen kuin hänet lähetettiin jälleen Fareastiin. Valley Forge alus oli Korean sodan alkaessa Hongkongissa, ja Scotty palveli siellä huhtikuuhun 1951 asti. Vapaa-ajat hän musisoi laivalla yhdessä harpistin ja mustan huoltomiehenä toimineen laulajan kanssa. 

Neljä vuotta kestävää palveluksen päättyessä Scottyä olivat odottamassa puoliso sekä pieni Linda-tyttö. Moore määrättiin vielä lyhyeksi aikaa San Diegoon USS Boxeriin (CV-21) ennen reserviin pääsyä tammikuussa 1952. Palveluksistaan Kiinan ja Korean sodassa Scottylle jäi muistoksi palvelusmitalit.

Parikymppinen tuore isä ja veteraani asettui perheineen Memphisiin. Scotty siirtyi konekaupasta pian veljensä Carneyn perheyritykseen University Park Cleaners kuivapesulaan (613 N McLean Blvd). Moore muisteli myöhemmin että kolmen tunnin harjoittelun jälkeen hän oli virallinen hattujen tekijä eli "hatter". 

Pian Memphisiin muutettuaan Scotty hankki uuden Fender Telecasterin sekä Feder Deluxe-vahvistimen. Siinä oli yksi 12 "Jensen P12R -kaiutin, 6SC7-esivahvistin , 6SC7-vaihemuuntaja, 2x 6V6-pääteputket, 5Y3GT-tasasuuntaaja. Hän alkoi soittaa mitä moninaisimpien musiikkityylien kokoonpanoissa keikoilla viikonloppuisin, usein tyyli oli honky tonkkia. Mary ei arvostanut muusikkoutta jota Scotty halusi taas toteuttaa. Heille alkoi tulla riitoja jotka yhä pahenivat. 

Fender Deluxe.

Lopulta kaikki ajautui siihen että Mary näki Scottyn toisen naisen kanssa. "Honky tonkeille ei ole sijaa naimisissa olevien miesten elämässä!" hän sanoi ja iski Scottyn kitaraa. "Ei ei" parkaisi Scotty, jolle kitara oli paljon, paljon enemmän kuin pelkkä puuta ja metallia oleva vehje. Yleensä hän ei hermostunut koskaan mistään, mutta tämä oli liikaa ja hän läppäsi Maryä. Mary oli raskaana, hän pyysi äidiltään matkarahat lentäen takaisin Bremertoniin. Joulukuussa syntyi Donald.

Moore oli myöhemmin keikalla Shadow Lawnissa ja suraavana iltana VA sairaalassa kun hän tapasi Bobbien. Juttu alkoi luistaa ja he alkoivat pitää yhteyttä. Scotty upotti elämänsä myllerrykset kuitenkin tuossa vaiheessa enimmäkseen kitaran soittoon sekä töihin. Vuonna 1953 kesäkuussa Scotty sitten meni naimisin Bobbien kanssa ja he muuttivat vuokralle 983 Belz Streetille. Asunnosta antoi vinkin bändikaveri Bill Black, joka asui saman puistokadun varrella.

Bobbie oli 22 vuotias aikaansa seuraava nuori itsenäinen nainen. Ruskeaverikkö työskenteli Searsin kassalla, käytti tuolloin muodikkaasti ja kapinallisestikin (tiukkia) puolen säären pituisia housuja sekä leikkautti tukkansa lyhyeksi ankanpyrstökampaukseksi. Hän oli ulospäinsuuntautunut ihminen joka alkoi tehdä asunnosta kotia.

Moore vaihtoi näihin aikoihin myös kitaransa kaarevakantiseen Gibson ES 295-malliin paikallisessa O.K. Houck Piano Co. musiikkiliikkeessä. Siinä oli tunnistettava Florentine cutaways (terävä sarvi) ja se oli samoihin aikoihin tuotantoon tulleen "Les Paul"-lankkukitaran kokonaan ontto "sisar"-malli. 

Scottyn Gibson ES-295

"Fender ei tuntunut omalta, se saattoi johtua muodosta. Gibson oli muodokkampi, feminiinimpi"
muisteli Scotty myöhemmin. Soitin oli vaikuttavamman näköinen ja rikkaampi soundinen. Mooren esikuvia olivat edelleen Chet Atkins ja Les Paul, joiden tyylistä soittoa harjoitteli mutta hillbilly/honky tonk cover-bändeille oli tarjolla keikkoja. Scotty oli kylläsynyt pienipalkkaiseen päivätyöhönsä ja unelmoi bändistä, jolla voisi saada toimeentulonsa musiikkona. 

Scotty janosi menestystä, mutta vieläkin tärkeämpää oli tavoitella sitä itsenäisesti. Niinpä hän kokosi hillbilly-bändin joka olisi valmis tielle. Nimeksi tuli Starlite Wranglers. Hän johti bändiä ja ryhtyi myymään sitä keikoille. Yhteistyön lujittamiseksi hän teetti sopimuksen asianajajalla, joka oli tuohon aikaan harvinaista paikallisissa musiikkipiireissä. 

Moore itse treenasi kitaransoittoa ruokatuntien aikana töissäkin. Bändissä oli Scottyn lisäksi bassossa Bill Black, kaksi kitaraa, steel-kitara sekä viulu. Bändi pääsi treenaamaan Mooren työpaikan takahuoneeseen. Scotty panosti treenaamisen lisäksi bändille myös yhtenäiset keikka-asut. Bändi alkoi saada paikallisia keikkoja. 

Alkuaikojen keikkapaitoja.

Starlite Wranglers alkoi esiintyä säännöllisesti Shadow Lawnissa ja klubeilla kuten Bon Air-klubi sekä toisinaan sotaveteraaneille  Kennedyn veteraanisairaalassa. Bändi pääsi soittamaan myös etelä-Memphisin KWEM paikallisradioon. Moore viihtyi roolissaan bändinsä solistin taustalla. Hänellä oli paljon tulevaisuuden suunnitelmia.

Memphisissä olit tuohon aikaan kaksi studiota joista Scotty suuntautui Sunille. Hän hengaili usein Philipsin luona Memphisin äänityspalvelussa ja oli sitä mieltä että jokainen bändi, jopa paikallisesti toimiva tarvitsee levyn saadakseen keikkoja. 

Parin vuoden toiminnan jälkeen toukokuussa 1954 Moore järjesti bändin äänitys-sessioihin Sun-studiolle. Sam kuunteli ja käski heidän tulla takaisin vielä omaperäisemmillä kappaleilla. Scotty kirjoitti veljensä sekä Hank Williams tyylisesti nenä-äänellä bändissä laulaneen Doug Poindexterin kanssa "My Kind of Carrying On" ja Sam nauhoitti sen. Sinkun toiselle puolelle bändi soitti "Now She Cares No More". 

Heinäkuussa julkaistusta singlestä ei kehittynyt satunnaista radiosoittoa lukuunottamatta sen suurempaa menestystä mutta äänittämisen jää oli murrettu. Scotty poikkesi tämän jälkee liikkeeseen usein töiden jälkeen. Scotty ja Sam kävivät sitten saman talon kulmauksessa sijainneessa Dell Taylorin ravintolassa kahvilla jutellen musiikin tulevaisuudesta. Scotty diggaili Bill Haley & Comets-bändin hittejä kuten toukokuussa julkaistua biisiä Rock Around the Clock ja levylle soolon soittanutta kitaristia Danny Cedronea (soolo kuullaan myös aiemmalla levytyksellä Rock The Joint). 

Starlite Wranglers noin vuonna 1954. Bill vasemmassa
ja Scotty oikeassa reunassa.

-----------------------

William Patton "Bill" Black Jr. syntyi 17. syyskuuta 1926 Memphisin kaupungin etelälaidalla vaatimattomaan perheeseen. Vanhemmat olivat  William Patton Blackin ja Ruby Holland Black. Bill oli perheen yhdeksästä lapsesta vanhin. Hänen isänsä oli töissä Memphis Street Railway Co.:ssa moottorin asentajana. Vapaa-ajallaan isä soitti banjoa sekä viulua. Isä opetti myös Billin soittamaan viulua. Hän teki Billille 14-vuotiaana sikarilaatikkokitaran, jossa oli naulattu kaula ja kielet.  Kuusitoista vuotiaana Black esitti jo "honky-tonk"-musiikkia akustisella kitaralla paikallisissa baareissa.

Bill kävi armeijan toisen maailmansodan aikana Fort Leen varuskunnassa Virginiassa. Evelynin (15 vuotta) isällä ja veljellä oli kantribändi. Heidän ollessaan USO-keikalla Evelyn lauloi veljelleen stemmaa ja soitti myös kitaraa. Bändin basisti oli estynyt tulemasta keikalle ja Bill tarjoutui soittamaan bassoa. Evelyn ja Bill menivät naimisiin vuonna vuoden päästä eli vuonna 1946 kun Evelyn täytti 16-vuotta. 

Myöhemmin vuonna 1946 Bill palasi Memphisiin. Black pääsi Firestonen rengas- ja kumitehtaalle Firestone Ave ja Morehead risteyksessä St Memphisissä. Tehdas oli ollut paikkakunnalla tuolloin jo parikymmentä vuotta. Evelyn ei olisi halunnut jättää kotiaan mutta hänen veljensä sai vakuutettua hänet. Veli lähti saattamaan linja-autolla Nashvilleen asti. Siellä Evelyn kirjoitti Billille kirjeen ja kääntyi takaisin. Seuraavalla kerralla hän matkusti Memphisiin asti.

Bill soitti pystybassoa fyysisesti vaativalla "slap bass"-tekniikalla. Hän oppi sen yhdeltä idoleistaan Fred Maddoxilta joka soitti Maddox Brothers and Rose bändissä. Slap-tyyliä walk bass-linjoilla kuultiin myös Bill Haleyn levytyksissä. Hän oli noussut suosioon aikuisella iällä uuden nopean musiikkityylin mukana.

Black kehitti Starlite Wranglersissa myös vaudeville huumorin "näyttämöpelle"-persoonan samalla tavalla kuin esimerkiksi Maddoxilla ja suositulla Grandpa Jonesilla oli tapana viihdyttää yleisöä. Bill esiintyi bändin keikoilla surrealistisen liioiteltuna hillbillynä mustattuine hampaineen, olkihatussa ja haalareissa. Hänen tavoitteena oli aina antaa yleisölleen "muutama hetki viihdettä ja ehkä vähän huumoria, joka saa arjen unohtumaan hetkeksi". Hervoton älyvapaa esiintymistyyli sulatti jään minne he menivätkin.

Scotty ja Bill olivat toistensa vastakohdat. Yksi oli rauhallinen ja toinen räiskyi. Yksi oli herkkä ja toinen sanoi sanottavansa joskus karkeankin suoraviivaisesti. Ehkä tämän johdosta heidän ystävyys kehittyi nopeasti lujaksi. Scotty itse asiassa muutti Bobbien kanssa yhteen mennessään Billin ja Evelynin naapurustoon E Belz Blvd:lle. Katu sijaitsi lähellä Firestonen tehdasta ja oli tuolloin rauhallisen uneliasta perheystävällistä asuma-aluetta. Pistokadun päässä asunut Bill säilytti Kay-pystybassoaan Mooren talossa, sillä Blackillä oli tuossa vaiheessa jo kaksi lasta ja vähän tilaa isokokoiselle instrumentille. Bassossa on tunnettu irtokirjaimilla toteutettu "Bill".

---------------------------------------

Phillips oli aina tuntosarvet koholla etsimässä jotakuta, joka voisi tuoda laajemmalle yleisölle mustien muusikoiden äänen, joihin Sun enimmäkseen keskittyi. Kesällä 1954 Sam ja Marion Keisker olivat äänityspalvelussa. Keskikesällä muusikot olivat keikoilla ja sudiolla oli hiljaisempaa. Phillips sanoi Marionille ties monennenko kerran. "Jos voisin löytää valkoisen miehen, jolla oli mustan miehen ääni ja tunnelma, voisin ansaita miljardi dollaria." 

Marion Keisker kesäkuussa 1954.

Keisker alkoi käydä yhteystietokortistoa läpi ja muisti edellisenä kesänä sekä myöhemmin talvella studiolla käyneen nuoren jakeluauton kuljettajan, jonka äänessä saattaisi olla lahjakkuutta. Hän suositteli Phillipsiä kokeilemaan äänittää poikaa. Sam vastasi "luultavasti teen näin"

Scottyn tullessa studiolle viikon päästä 26 päivä kesäkuuta siellä ei ollut asikkaita. Niinpä he lähtivät kolmestaan kulman taakse Taylor'sin kahvilaan kahville. Moore kysyi "joko äänitit poikaa". Sam sanoi "Marion antaa sinulle pojan nimen ja puhelinnumeron soitatko hänelle". Myöhemmin heidän palattua studiolle Marion antoi korttin tiedot ja Scotty luki uudestaan Elvis Presley?!? "En tiedä". Sanoi Sam "Se on hänen nimensä, soita ja pyydä kotiisi musisoimaan ja katsotaan mitä mieltä olet kaverista".

Scotty meni kotiinsa myöhemmin iltapäivällä ja soitti päivällisen jälkeen saamaansa numeroon. Puhelimeen tuli Elviksen äiti. Hän sanoi pojan olevan elokuvissa. Scotty kertoi olevansa Sun studion asialla ja kyse laulun kokeilemisesta. Glady vastasi kohteliaasti varmistavansa että Elvis vastaa soittoon.

Elvis soitti takaisin juuri kun Bobbie oli juuri kerännyt lautaset tiskiin. Scotty vitsaili myöhemmin että Elviksen soitti takaisin jo ennen kuin hän ehti laskea luurin. He sopivat soittelut seuraavalle päivälle. 

Oli sunnuntai-iltapäivällä 27. kesäkuuta 1954. Sää uinuvassa lähiössä oli kuuman kostea ja lämmintä +38 celsiusta. Elvis tuli paikalle kävellen ja kantaen kitaraa mukanaan. Hänellä oli valkoinen pitsipaita ja pinkit housut, joissa musta raita sivussa sekä valkoiset buck-kengät. 

Scotty pyysi soiton alettua Bobbyä hakemaan Billin pistäytymään paikalla ja kuuntelemaan musisointia. Tuokio kaikkineen kesti noin pari tuntia. Myöhemmin Scotty muisteli ihmetelleensä Elviksen tunteman musiikin laajuutta - kaikki Eddie Arnoldista Billy Ekstineen "kaikki hiton kappaleet maailmassa". Lopuksi Scotty sanoi keskustelevansa Samin kanssa ja hänelle ollaan luultavasti yhteydessä, palataan.

Kun Elvis lähti, Scotty kysyi Billiltä, ​​mitä hän ajatteli tämän laulusta? Bill vastasi tyypillisen tylyyn tapaansa: "Well, he didn't impress me too damned much". Scotty muisteli myöhemmin "Vaikka Bill sanoikin kommenttinsa suoraan, ystäville hän oli mitä sympaattisin kaveri."

Scotty ja Bill kävivät päivätöissään ja koko viikon ajan oli ollut kuuma ilma öisinkin. Nukkuminen oli vaikeaa. Tuolloin 12 vuotiaan Tammy Wynetten äiti työskenteli myös kuivapesulassa ja tyttö pysähtyi usein äidin työpaikalle ja kuuntelemaan nuoren kitaristin näppäilysoittoa. Myöhemmin Tammy muisteli kuinka esimerkiksi Scotty keskusteli soittamisesta ja lickeista yhden vanhemman mustan työntekijän kanssa.

Billin ensiepäilyistä huolimatta Sam kutsui ryhmän koolle viikon kuluttua 5. heinäkuuta 1954 maanantai iltana 7 aikoihin. He kokoontuivat Elviksen kanssa 706 Union Avenueen pikku-studioon. Studiossa ei voinut käyttää ilmastointia äänen takia. Samilla oli idea vain katsoa mihin nuori mies kykenee, ei varsinaisesti äänittää. Hän halusi pitää kaiken mahdollisimman yksinkertaisena. 

Se sopi Scottylle mutta lisäsi painetta, koska Starlite Wranglerseissa oli kuusi jäsentä ja yksittäisen muusikon osuus äänikuvassa moninkertaisesti pienempi. Kappaleessa saattoi olla pieni soolo tai kevyttä komppia taustalle. Nyt hän vastasi yksin introista, sooloista ja komppisoolosta laulun taustalla. Bill ja Scotty neuvoivat myös hermostunutta nuorta laulajaa esiintymisessä sekä esittämisessä. 

Sam teki äänitykset käytännössä viidellä omistamallaan mikrofonilla RCA 77DX- , Shure 55- , RCA 44BX- ja 2 kpl Altec Lansing 21B kynämikrofonilla, joita sanottiin kokispulloksi. Monisuuntaiset mikrofonit ovat nauhatyyppisiä ja erittäin tarkkoja mikrofoneja, jotka on suunniteltu erityisesti  radiolähetystoimintaan. Shure 55 taas on nykyään helposti tunnistettava "Elvis-mikrofoni". Mikit oli ostettu enimmäkseen armeijan ylijäämänä-myynnistä erittäin halvalla. 

Phillipsillä oli 6-kanavainen RCA 76D (radiolähetyksiin suuniteltu) studiokonsoli eikä hän tehnyt ollenkaan sävyn muokkauksia. Kompressoreita ei ollut vaan studiotila itsessään kompressoi ääntä. Tämän lisäksi hänellä oli ainoastaan kaksi Ampex 350 1/4 tuuman stereo-kelanauhuria. Toinen Ampexista oli käytössä lähinnä tuohon aikaan ainutlaatuisen "allekirjoitus-soundin" (echo-efektin) tekemiseksi, jota ei osanneet tehdä juuri muut kuin Les Paul.

He kokeilivat monenelaisia eri tyylejä ja kappaleita. Aamuyön tunteina kokeilut alkoivat kuitenkin osoittautua täysin hedelmättömäksi. He alkoivat puhua sessioiden lopettamisesta mennäkseen kotiin ja aamulla töihin. Presley mietti mielessään miten äiti oli lohduttanut häntä aina kiperissä tilanteissa sanomalla että "kyllä sinusta tulee vielä jotain ja näytät kaikille". 

Tuskaisena ajatus siitä että joutuisi tuottamaan taas uuden pettymyksen Elvis otti kitaransa ja alkoi alkoi hyräillä kuin itseään rauhoitellakseen radiossa kuulemaansa katumuusikko Arthur "Big Boy" Crudupin vuoden 1946 bluesia "It's All Right" nopeutetulla tempolla.  (Myöhemmin 50-luvulla Big Boy sanoi lopettaessaan laulujen teon "Tajusin, että rikastutan vain muita pysyen itse köyhänä". Big Boy tosin "unohti" että oli itsekin lainannut "uuden" sävellyksensä sisällön muilta). 

Bill otti bassonsa ja alkoi kompata ronskin rytmikkäällä slap bass-tyylillään. Scotty liittyi soittoon mukaan hillbilly-tyylisine thumbpick-kitaroineen. Samilla oli ovi tarkkaamoon auki. Hän kurkisti oviaukosta sanoen: "Mitä hittoa te oikein teette?" Muusikot vastasivat: "Ei me tiedetä?!" "No oli mitä tahansa minä äänitän sen" hän sanoi. "Keksikää jotain alkuun ja tehkää se uudelleen!"

Elvis rämpytti introksi tahdin verran A-sointua ja Scotty kehitteli nopeasti (ikonisen) soolonsa Billin bassottaessa musiikin tarkan rytmikkäällä slap bassollaan. Sam teki muutamia kokeiluja sijoitellen mikrofoneja mieleisekseen ja alkoi nauhoittaa (studiolive-soittoa) nopeasti, koska tämä oli se juttu, jota hän oli aina etsinyt!

Yöllä soiton jälkeen he palasiva koteihinsa. Samana yönä Scotty tuli tietämättään isäksi Frankien synnyttäessä Vicki-tytön. Scotty oli tutustunut kuusi vuotta aiemmin Frankie Tuckeriin, joka oli yökerholaulajatar. He olivat tavanneet yhdeksän kuukautta sitten. Se oli kolme kuukautta ennen kuin Scotty meni naimisiin Bobbien kanssa.

Kahden päivän päästä trio kokoontui uudestaan studiolle päivän paistaessa vielä tunnin verran ja studio oli kuuma. He ahtautuivat taas pieneen 5,5 m x 10 m soittotilaan. Sam sanoi että heidän kyllä täytyy tehdä sinkku ja B-puolelle tarvitaan vielä kappale. "That's Allright" oli sulake ja jos Sam sanoi että he pystyvät tekemään sen uudestaan niin he luultavasti pystyivät. 

He kokeilivat lukuisia ja lukuisia juttuja eikä mikään tuntunut oikealta. Turhautuminen alkoi kasvaa. Tunnelman rentouttamiseksi Bill sitten yht'äkkiä hyppäsi ylös ja alkoi repiä bassonsa kieliä kuin hullu. Hän alkoi laulaa korkealla falsettiäänellä "Blue Moon of Kentucky"-valssia tahallaan väärin 2/4 tahdissa ja tuplatempossa. Biisi oli Bluegrass-artisti Bill Monroen hitti muutaman vuotta takaa. Elviksestä tämä oli hauskaa. Hän liittyi mukaan ja sitten Scotty. 

Elvis ei osannut hirveästi soituotteita mutta hänellä oli loistava rytmitaju. Sam halusi äänittää edellisen tapaan tämänkin lauluosuuden lähimikityksellä, joka oli tuohon aikaan vielä uusi, harvinainen tyyli ja näin taltioitu intensiivinen laulu teki tähän pikku kokoonpanoon yhden instrumentin lisää. 

He kokoontuivat parin päivän päästä uudestaan. Kohta Bill oli rähmällään lattialla ja muut yrittivät saada häntä pystyyn. Lopulta kaikki olivat pitkin lattiaa. Yhtä äkkiä hän nousi pystyyn ja "Missä kaikki on missä kaikki on" kun Elvis kamppasi hänet takaisin lattiaan. Lopulta he soittivat biisin lopullisen version narulle. Sam hyödynsi "slapback"-efektiksi kutsumaansa kaikua, jota lisäsi reilusti Elviksen lauluun.

A-puolella Elvis lauloi bluesia valkoisesti ja B-puolelle kantria bluesisti. Paperilla tämä fuusio ei ehkä toimisi mutta oikealla hetkellä sopivassa studion ilmapiirissä sitä tuli totta. Tästä eteenpäin ryhmän suunta oli selvä.


Myöhemmin kun kaikki olivat lähteneet Sam kutsui studiolle ystävänsä radiojuontaja Dewey Phillipsin. Tämä saapuikin iltalähetyksen "Red,Hot and Blue-ohjelmansa jälkeen. Sam halusi kommentteja soitti sinkkua suraavat pari tuntia, ja he ottivat samalla olutta. Dewey lähti studiolta sanomatta mitään. 

Aamulla hän soitti Samille sanoen "tämä on hitonmoisin levytys jota olen ikinä kuullut, saako kopion iltalähetykseen". Sam toimitti asetaatin ja ilmoitti Elvikselle joka kertoi vanhemmilleen. Dewey soitti ja soitti ja soitti biisiä lähetyksessä kunnes wohoo kirkaisun jälkeen jatkoi taas levyksen soittoa randomilla.

Dewey soitti Elvikselle mutta tämä oli mennyt elokuviin. Hän sai pojan lopulta haastateltavaksi. Elvis sanoi hänelle "Herra Philipps, en tiedä mitään haastatteluista". Tämä vastasi "se riittää kun et puhu rumia". Marion muisteli myöhemmin. "Vastaanotto oli fantastinen, saimme sinkun tilauksia 6000 kpl jo ennen kuin sitä oli edes masteroitu". Viikonlopun jälkeen Samille tuli kiire jakaa asetaattia kaikille ympäristön DJ:lle ja kumpikin puoli otettiin tehosoittoon. Biisit olivat raakoja, epäkunnioittavia ja energisiä. Juuri se erotti heidät muista. Tämän jälkeen heillä ei ollut mikään kuin ennen..

-------------------

Myöhemmin Moore muisteli että olisi kyllä halunnut soittaa äänityksissä enemmän pop- ja country-musiikissa arvostetulla Chet Atkins-tyylillä mutta Phillipsin näkemykseen ei kuulunut siisteys vaan meininki. Sam käski Mooren soittaa "yksinkertaisella ja röyhkeällä saundilla!" 

Näin Mooren soitto tallenteilla poikkesi perinteisestä "travis picking" tyylistä. Kattavammin käytettynä Mooren pikkailua on kuultavissa tuon ajan heikkolaatuisilla live-radionauhoituksella Recorded Live At the Louisiana Hayride. Mooren pikkailu nykypäivänä maailmanlaajuisesti tunnetuinta thumb-picking tyylilajin soittoa. 

Linkkien lisäksi lähde: That's Alright Elvis, Scotty Moore as told to James L. Dickerson 1997,
ISBN: 978-1-941644-52-2

Juttu jatkuu...

keskiviikko 24. maaliskuuta 2021

Thumbpicking - Fingerstyle guitar songs - Pikkausbiisejä - Sorminäppäilykappaleita

Välimusiikiksi on kiva soitella thumb pickin-tyylillä. Thumb picking-soittotyyli tarkoittaa peukaloplektralla soitettavaa kielisoittimien näppäilysoittoa. Usein peukalolla näppäilty bassoääni sammutetaan tarkoituksellisesti saman tien kämmensyrjällä. Näin saadaan aikaan haluttu, rytmiä korostava peukalon Thumb-ääni. Soundi muistuttaa hieman pystybassolla aikaansaatava napsahtavaa ja nopeasti sammuvaa bassoääntä.

Näppäilysoiton tunnetuimpia edustajia ovat Merle Travis, Chet Atkins, Scotty Moore, Mark Knopfler ja Tommy Emmanuel. Tekniikan vaativuudesta johtuen soittotyyli ei ole kovin yleinen.

Yleisesti kitaristit soittavat plektroilla. Plektrasoitto on noussut valta-asemaansa 1900-luvun alusta alkaen. Alunperin pletrat olivat tunnettuja mandoliinisoitossa.

Thumbpickin eli peukaloplektra-tyyli kehiteltiin myös 1900-luvun alussa. Tuolloin kitaristelilla ei ollut vahvistimia käytössä. Peukaloplektralla saatiin alunperin näppäilysoitettujen kappaleiden bassoon haluttua thumb-voimaa. Tuohon aikaan vielä soittajat soitti ja yleisö tanssi. Selkeämmin musiikista erotettu rytmi eli poljento paransi asiakaskokemusta oli siis tanssittavampaa.

Dunlop ULTEX-peukaloplektoja

Thumb-soittotyyli tunnetaan myös nimillä:

Tunnetuimmilla sormisoittoa käyttävistä kitaristeista on persoonallisia fraaseja sekä maneereita ja tästä johtuen soittotyylejä on voitu nimetä yhtä kirjavasti soittajien nimillä. Ehkäpä kielisoittimien sormisoiton kattotermi on Fingerpick. 

Suomessa sormisoittotyyliä sanotaan pikkaukseksi, näppäilysoitto- tai sormisoittotyyliksi. Peukaloplektralla soitettava thumb-soittotekniikkaa ei tunneta Suomessa. En ainakakaan tiedä itseni lisäksi yhtään toista Suomalaista peukalopleku-kitaristia, mikä on harmi. Peukkuplekuja sentään löytyy.

Oikeakätinen peukaloplektra
nurinkurisesti vasemmassa peukalossa.

Perinteisin peukaloplektrojen valmistajista on Fred Kelly, seuraavassa kuvassa keskellä Fred Kellyn Slick Pick ja oikeassa reunassa nopeaan soittoon tarkoitettu Delrin Speed-malli. Mielestäni Slick Pickit katkeavat helposti ja Delrin Speed ei toimi muuten.

Aiemmin käytin Dunlop Shell Thumbpick peukaloplektroja (kuvassa vasemmalla ylhäällä, mutta nykyään pelkästään Dunlopin oikeakätistä Ultex-thumbplektraa, jolla on soitettu myös seuraavat klipit. Oikeakätisiä Dunlop-peukaloplektroja käytän siksi että niissä on haluamani ominaisuudet ja vasenkätisiä versioita ei yksinkertaisesti ole saatavilla! 

Seuraavassa on omia versioitani Chet Atkinsin sovituksista. Atkinsin uran yksi ensimmäisiä menestyskappaleita oli seuraavassa kuultava Windy And Warm.

Toisena vanha jazzstandardi eli Caravan.

Aikalaisesta listasuosikista Chet Atkinsin sovittama Mr. Sandaman saa väkisin hyvälle tuulelle.

Vanhaa klassikkoa Walk Don't Run kappaletta on myös mukava soittaa. Chet Atkinsin version jälkeen  The Ventures nousi omalla sovituksellaan maailmanlaajuiseen suosioon.



sunnuntai 28. helmikuuta 2021

Lättähattu - Pork Pie

 -Mitä ne lättähatut siellä huutelee?!! Tapio Rautavaara huusi esityksensä välissä lavan perällä keskustelleelle nuorisoporukalle! Sodasta toipuvassa Suomessa elettiin viisikymmentä-luvulla vahvasti koti-uskonto-isänmaa-linjalla. Ne muutamat nuoret, jotka rohkenivat erottua joukosta diggaamaan virallisen Suomi-iskelmän lisäksi Amerikan meininkiä ja pukeutua muuten kuin 30-luvun tyylillä saivat vanhemmalta väeltä haukkumanimen lättähattu (lättäri. lätäri). Eikä lättähatuksi nimittelemiseksi tarvittu aina edes hattua! "Ihan selvästi lättähattujen hommia" sanottiin aina, kun jotain epämiellyttävää oli tapahtunut.


Alkuperäinen lättähattu


Pork pie hattua vastaa suomessa lättähattu. Hattumalli on kehittynyt alunperin Yhdysvalloissa. Hattua saattoi kiertää rypytys ja siinä saattoi olla myös pieni sulka koristeena. Hattua käyttivät naiset noin vuodesta 1830 aina vuoteen 1865. Hatusta käytettiin nimitystä pork pie, joka vastaa suunilleen samaa asiaa kuin lihapiirakka tai lörtsy. Pork pie nimitys tuli samantapaisesta ulkomuodosta Melton Mowbray piirakan kanssa.

Pork pie hat

1800-luvun lopussa pork pie hattu tuli miesten muotiin Britanniassa kuunnes suosio taas hiipui. Seuraavaksi 1920-luvulla Amerikkalainen mykkäelokuvien koomikoiden parhaimmistoon kuuluva Buster Keaton teki siitä tavaramerkin itselleen. Hän osti halvalla käytettyjä Stetson-hattuja, jotka muotoili sokerivedellä itselleen pork pie hatuksi. Hyvällä onnella kuusi hattua riitti elokuvaa kohti.

Buster Keaton

Kieltolain villeinä vuosina pork pie hattu alkoi tulla yleisemmäksi ja kolmekymmentä-luvun lamavuosina se oli suositumpi kuin koskaan. Count Basien orkesterin jäsenenä 20-luvun puolivälissä tunnetuksi tullut arvostettu Jazz-fonisti Lester Young oli niin ikään tunnettu pork pie-lättähatustaan. 

Lester käytti hattua uransa loppuun asti aina viisikymmentä-luvun lopulle saakka. Seuraavassa hän neuvoo kuinka pork pie tehdään oikeaoppisesti itse. Hattumallia suosivat Jazzareiden lisäksi myös Blues- ja Ska-muusikot. Lättänää hattua saattoi nähdä niin kapea- kuin levelierisenä mallina.

Näin teet pork pie hatun.

--------------------------------------------

Lättähattu-käsite Suomessa

Lättähattu-käsite oli Suomessa käytössä jo paljon ennen viisikymmenlukua Jazzareitten mukanaan tuomana. Viisikymmen-luvulla joillain nuorilla miehillä muutamassa suurimmassa kaupungissa saatettiin nähdä lättähattuja. Ne tehtiin itse höyryttämällä ja sokerivedellä esimerkiksi käytetyistä Borsalino- tai roston hatuista. Tyttöjä vastaavasti haukuttiin piukkapöksyiksi heidän laitettua housut (mahdollisimman tiukat) ensimmäistä kertaa jalkaan muuten kuin ratsastamista tai hiihtämistä varten. Lisä-ärsytykseksi (vanhemmille) he saattoivat laittaa huuliin räikeän punaista huulipunaa.

Aito höyryttämällä muotoiltu ja sokerivedellä
jäykistetty lättähattu Helsingistä 50-luvulta.

Vuonna 1953 julkaistiin elokuva hurjapäät (The Wild One), jonka pääosaaa esitti nuori nouseva tähti Marlon Brando. Elokuva innoitti nuorisoa ympäri läntisen maailman ja nahkatakkien sekä farkkujen myynti Amerikassa räjähti hetkessä. Suomessa moottoripyörät, farkut ja nahkatakit olivat kaupunkienkin nuorille vielä saavuttamaton unelma. Mahdollisuudet alkoivat helpottua vuoden päästä säännöstelyn loputtua ja sen jälkeen pikku hiljaa nuorten (aikuisten) elintason ja tulojen parantuessa. 

Koska alkuun ei ollut saatavilla farkkuja eikä nahkatakkeja suorat housut kavennettiin tosi kapeaksi. Päälle pantiin olkatopattu puvuntatakki ja päähän lättähattu. Britti-nuorisoa puolestaan rauhoitti se että siellä The Wild One elokuva vapautettiin sensuurista vasta 14 vuotta myöhemmin. 

Kari Suomalaisen näkemys lättähatuista.

1954 loppukesästä Amerikkalaisia  alkoi järisyttää uutta turmiollista Rock and Roll musiikkia esittänyt nuorisoidolli Elvis Presley, joka aiheutti lavaliikehdinnään suunnatonta pahennusta. Sodasta kotiin palannet jermut olivat huolissaan tyttöjensä siveydestä eikä lehtolapsiakaan haluttu, (täytyy muistaa että e-pilleri keksittiin vasta vuosikymmenen päästä). Hajanaisia tiedonmurusia uudesta kapinallisesta rock and roll musiikista ja nuorisoa villinneestä kulttuurista tihkui myös kaukaiseen Suomeen asti.

Älä käännä heille selkääsi  (Blackboard Jungle) ensiesitettiin Suomessa maaliskuussa 1955 ja elokuvassa kuultu Bill Haley and his Comets yhtyeen esittämä Rock Aroud The Clock-biisi (levytys 1952) oli jotain aivan uutta. Se aiheutti läntisen maailman nuorisossa levotonta liikehdintää. 


Muun maailman tapaan Suomessa oli suurta kysyntää uuden rock and rollin esittäjistä, mutta tuon aikaiset bändit eivät osanneet soittaa tätä kummallista musiikkia! Ainoastaan muutamat bändit, kuten Erik Linströmin Jazz-bändi All Starilla oli ohjelmistossa pari rock and roll hittiä. Sillä sitten jo voitiinkin tehdä kaksi loppuun myytyä konserttia Turussa myöhemmin tunnetuin seurauksin. Kitarassa oli legendaarinen Herbert "Häkä" Katz.

Uutinen 22.101956 tapahtumista
Turun Sanomat

Elokuvateatteri Reassa, Helsingissä oli 26.10.1956 Suomen ensi-ilta (vuoden viiveellä) elokuvasta nuori kapinallinen (Rebel Without a Cause),  jonka myötä nousi julkisuuteen James Dean. Kotimaisessa elokuvatuotannossa tultiin perässä. Elokuvan julkaisun aikaan Helsingissä pelättiin tulevia "mellakoita" ja virkavallan kanssa tuli erimielisyyttä siitä pitäisikö lähteä kotiin. Rock-Jerry joutui tämän seurauksena putkaan.

Vuonna 1957 Rock-staroja olivat Amerikassa jo esimerkiksi Eddie Cocran, Gene Vincent ja Little Richard, Carl Perkins, Jerry Lee Lewislaseistaan tunnettu Buddy Holly ja Chuck Berry 

Vuonna 1957 näki päivänvalon myös suosittu animaatioelokuva Three Little Bops, jossa yksi Bop musisoi  lättähattuineen.

Three Little Bops


Pohjolassa ei jääty jälkeen rock-tanssin harrastamisessa. Täällä saatiin aikaan jo vuodesta 1957 alkaen Suomi-Ruotsi-Tanska välisiä maaotteluita sekä kansallisia Rock-tanssi ja laulukisoja! Tuolta ponnistivat Raittisen veljekset. 

Pohjoismaista yhteistoimintaa nuorisolla oli nykyistä enemmän muutenkin. Esimerkiksi vuonna 1958 Per-Elvis Tukholmasta, Ruotsin Rock kunigas Boris, Rock-Finn Tanskasta ja Rock Jerry Suomesta pääsivät esiintymään Ruotsin television taltioimaan playback-konserttiin. Statistina artisteja säesti Rock Raggen bändi The Four Comets. Kitaristilla oli Euroopassa tuolloin todella harvinainen Amerikkalainen Gibson Les Paul kitara! 

Viisikymmentäluvulla Ruotsissa sai alkunsa Amerikkalaisiin autoihin ja musiikkin keskittynyt alakulttuuriryhmä Raggarit.

Viisikymmentä-luvulla Suomessa otettiin käyttöön kiskoilla liikkuneet Dm6 ja Dm7. Ne pysähtyivät ihan mille tahansa pysäkille. Pian nämä kiskobussit saivat kansan suussa nimen lättähattu. (Lätärihenkeen parempi alkuperäinen nimi näille kiskobusseille olisi ollut D9 ja E9 haha)

Kotimaisista elokuvista suureen suosioon nousivat Pekka ja pätkä-elokuvista monilahjakkuus, muusikko, taikuri ja koomikko Masa Niemi tunnettiin myös lättähatustaan. Epäilemättä hän oli Buster Keatoninsa opiskellut. 

Masa Niemi.

Masa esiintyi joskus 50-luvulla myösTapio Rautavaaran kanssa. Vuonna 1959 elokuvassa iskelmäketju esiteltiin aikakauden iskelmätähtiä. Mukana oli myös komediallinen lättähattutanssiesitys. Seuraavan vuosikymmenen alussa hättähattumuodin jo mentyä muodista Tapio merkkasi vuonna 1962 omaksi sävellyksekseen menestyslevytyksen Yölinjalla. Se oli alkuaan Amerikkalaisen "lättähatun", Johnny Cashin Sun-studiolla 50-luvulla levyttämä sävellys. 

Lättähatut sekä 50-luvun musiikki myöhemmin

Suomessa siis hättähatut-käsitteellä siis viitatataan 50-luvun nuorisoon. Kuusikymmentä-luvulla itä-Saksassa otettiin käyttöön Karl Peglaun suunnittelema (vihreä) liikennevalo-ukkeli eli Ampelmännchen. Ennen mallin hyväksymistä suunnittelija oli hieman huolissaan ukon "porvarillisen" lättähatun puolesta ja olevan esteenä hyväksymiselle. Ampelmännchenistä on tullut suosittu (n)ostalgia hahmo nykypäivän Berliinissä.

Ampelmännchen.

Amerikassa vuonna 1971 Gene Hackmanin käytti todelliseen henkilöön perustuvassa elokuvassa The French Connection  alkuperäisen esikuvan mukaisesti pork pie hattua. Muutaman vuoden kuluttua eli vuonna 1973 Robert De Niro käytti pork pie hattua elokuvassa Mean Streets

Televisiossa pyöri vuosina 1974-1984 suosittu 50-lukua nostalgisoinut Happy days eli onnen päivät-sarja. Suomessa Juice Leskinen levytti vuonna 1974 50-luvun tunnelmia kuvailleen kappaleen Marilyn.

Elvis Presley kuoli vuonna 1977. Samoihin aikoihin punk-ilmiön kanssa tuli suosioon 50-lukua fiilistellyt rockabilly-buumi. 80-luvun taitteessa Suomessa 50-luvun meininkiä diggailleita saatettiin sanoa fiftareiksi tai James Deanin esikuvan mukaan diinareiksi. Grease-elokuva teki tunnetuksi You're The One That I Want sekä matchbox-bändi rockabilly rebel biisin. Suosituimmaksi bändiksi nousi kuitenkin Brian Setzerin luotsaama Stray Cats.

Blgin kirjoittaja oli vuonna 1979 yhdentoista vanha. Siirryin tuolloin toiseen vapaampaan kouluun viidennelle luokalle ja saatoin viimein tulla ulos "muusikon" kaapista, hehe. Olin seurannut musiikkia isosiskon Suosikkeja lukemalla jo peruskoulun ekoista luokista lähtien. Varmaan nykykielellä sanottuna olin muutenkin pikkuvanha ja tyttöjä piti tietenkin myös vähän kiusata. No, vaikka omaa soitinta en vielä ollut saanutkaan, musiikki kyllä kiinnosti jo tuolloin kovasti. Elviksen kuolema ja hänen uransa vaiheet tuli tarkkaan tsekattua. Telkkarista tuli myös nostalgia elokuvia, kuten Love me tender joka lällystä maineestaan huolimatta on hieno esitys. Vajaan vuoden verran olin 50's rokkari niin maan perusteellisesti kuin vain 11 vuotias wanna be muusikko saattoi syrjäisellä pikkukylällä olla.

Angsti-Ismo vitosen luokkakuvassa.

80-luvun alussa Junnu Vainio levytti kappaleen muistelutyyppisen "viimeinen lättähattu". Hieman myöhemmin Irwin Goodman jatkoi "Tahdon lättähattujen vanhainkotiin". Vuonna 1983 ensilevynsä julkaissut Stevie Ray Vaughan murtautui nopeasti julkisuuteen. Hän suosi huopahattuja ja usein hänellä nähtiin leveälierinen lättähattu.

Stevie Ray Vaughan jatkoi Jazzareitten/
muusikoitten lättähattuperinnettä.

Maailmalla punk-rockabillymeininki on jatkunut näihin päiviin Psychobilly-kulttuurina (Punkabilly, horrorbilly). Psychobillyssä on käytetty horror-aineksia, joita 50-luvulla toi esiin Hollywoodissa Suomalaista sukujuurta ollut Vampira (Maila Nurmi) Vampirasta on äskettäin julkaistu myös kirja.

--------------------------------

Halusin kokeilla miten 50-lukulaisen itsetehdyn matalan lättähatun tekeminen oikein onnistuu.

Fedora-hattu ennen käsittelyä.

Vanha fedora "blues"-hattuni sai luvan tulla koekaniniksi muotoilutestiin. Kattilaan vettä ja höyrystymään. Sitten hattu höyryyn. Ensin piti oikoa vanhat muodot ja kanttaukset pois. Sitten taas höytyrystä ja hatun päälaen painaminen sisäänpäin.

Uusi lättähattuni.

Tämän jälkeen höyrytystä ja taitos takasin kannen tasalle. Taas höyrytystä ja kannen muotoilua tasaiseksi. Sokerivesisuihkulla lisäjäykistystä. Työn viimestelyssä matkasilitysrauta on hyvä keksintö. Silittäessä on hyvä käyttää ohutta puuvillaista harsokangasta välissä. Hatusta tuli oikein onnistunut.

Hatun tekemiseen meni aikaa noin tunti ja käsissä olisi höyrytyksen aikana kannattanut olla jotkin suojakäsineet sillä vesihöyry, jolla hattu pitää kyllästää ennen muotoilu on tulikuumaa. Tottumattomissa käsissä palovammojen riski on todellinen. Siksi lättähattua ei saa ryhtyä tekemään kotioloissa. Pork Pie-mallisia lättähattuja on hyvin saatavilla hattukaupoista.

Julkaisin kesällä 2023 cover-levyn Elviksen ja Blue Moon Boysien suhisevasta vuoden 1955 keikkanauhan lättähattu-musiikista. Oli kyllä hauska projekti!

maanantai 14. joulukuuta 2020

"Ninja"-kitarat vuosina 1972-1976

Kautta aikain ensimmäinen kitarani 80-luvun alussa oli erikoinen käytetty Japanilainen SG-tyylinen kopiosoitin. Näin yllättäen myyntipalstalla täsmälleen samanlaisen soittimen kuin se oli aikoinaan. Hankin kitaran itselleni kiireesti muistoesineeksi.

Vuosina 1972-1976 Japanissa OEM-valmistaja Matsumokun
alihankkijan Fujigenin toteuttama "Ninja"-kitara.

Aloin selvitellä soittimen mallin taustaa ja selvisi että niitä valmistettiin Japanissa Matsumoton kaupungissa vuosien 1972-1976 aikana lukuisilla eri nimillä. Soittimen purettuani siitä ei löytynyt mitäään muita merkintöjä kuin kitaran merkki "Stagg", kaulalevyssä lukenut "made in Japan" sekä pleksin takapuolelle kirjoitettu "NINJA", heh. Kokoonpanija tai tarkastaja oli ollut oikein sotajalalla.

Pleksin takana teksti "ninja".

60-kymmentä luvun alussa alkoi The Beatlesien johdolla nuorison vapautuminen. Sen myötä kitaramarkkinoilla alkoi valtava kysyntäpiikki jolloin bändejä ja niille soittimia valmistaneita pajoja syntyi kuin sieniä sateella. Japanin vienti muuttui vuosikymmenen aikana alijäämäisestä ylijäämäiseksi. 

Vuosikymmenen lopulle tultaessa kysyntä alkoi tasoittua. Nixon laski dollarin kellumaan ja jenin arvostus nousi suhteessa dollariin. Tämä heikensi Japanilaisten yritysten kannattavuutta huimasti. Niinpä siellä kohtasi kitaroiden valmistajia konkurssiaalto. Samassa rytäkässä loppuivat esimerkiksi perinteikkäitten Teisco ja Guyatone-soittimien valmistus. Matsumoton kaupungissa olleesta 50 valmistajasta jatkoon selvisi ainoastaan muutama yhtiö. 

Jatkamaan jääneitä olivat Fuji Stringed Musical Instruments ja alunperin tälle alihankintaa tehnyt ja sen jälkeen suureksi kasvanut Matsumoku Mokko. Näilläkin yhtiöillä näyttivät tilikirjat punaista mutta ne onnistuivat voittamaan haasteen terävöittämällä toimintaansa. 

60-luvulla Japanilaiset yritykset olivat aloittaneet sähkökitaratuotantonsa ottamalla vahvoja vaikutteita Eurooppalaisista ja Amerikkalaisista soittimista. Kilpailun kiristyessä toiminnan jatkamiseksi ryhdyttiin 70-luvun alussa kopioimaan malleja entistä suoraviivaisemmin keskittyen muutamaan kuluttajien piirissä halutuimpana pidettyyn soitinmalliin.

Matsumokulla oli kansainvälisten kauppayhtiöiden kanssa kattava jakeluverkosto. Vuonna 1969 tehtaan ykköslinja varattiin Epiphonen OEM-valmistukseen. Tilaaja CMI/Norlin siirsi lopunkin Epiphone-tuotannon Amerikasta Matsumokulle vuonna 1971 ja kielsi tekemästä enää Gibsonin kopioita, joten niiden valmistus lopetettiin. Toisella linjalla tehtiin folk-buumiia vastaamaan teräskielisiä akustisia OEM-kitaroita ja kolmannella valmistuivat OEM-Fender-kopiot.


Grecon OEM-kauppayhtiöiden tilauskuponki 70-luvun alusta

Fuji puolestaan osana tehostamis-strategiaansa lopetti suorakaupan. Se keskittyi jatkossa pelkästään muutamaan merkkiin. Ulkomaille valmistettiin OEM-kitaroita Ibanez ja Yamaha. Koska patentit eivät päteneet Japanissa, kotimaan markkinoille OEM-valmistettiin Greco-merkille tilattuja suoria kopioita Fender- ja Gibson kitaroista. 

OEM-kauppayhtiö tilauskuponki

------------------------------------

Ninja-kitaran syntyvaiheesta ei ole sen tarkempia tietoja, mutta se saattaisi mennä seuraavalla tavalla: Matsumokulla pohdittiin lisäkeinoja saada kauppaa piristymään markkinoiden kuoltua ja mietittiin mikä on se kohderyhmä, jotka ovat ensimmäisen kitaransa ostajia. 

Tietenkin opiskelijat! Kun teini-ikäinen meni musiikkiliikkeeseen mikä on se soitin, johon katse hakeutui? Tietenkin ajan suosikki-malliin. Vuonna 1972 Carlos Santana ja Tommi Iommi olivat jo luoneet kysyntää SG:n näköisille kitaroille.



Seuraavaksi katse hakeutui hintalappuun. Tätä varten markkinoille täytyikin luoda uusi kuluttajaystävällinen kansankitaroiden luokka. Opiskelijamme muisteli aitojen SG-kitaroiden hintoja. Mietti sitten mihin rahat riittää. Oli selvää että tätä soitinta pitää ainakin kokeilla. 

Seuraavaksi tuli soittotuntuma kokeiltaessa kitaraa ilman vahvistinta. Opiskelijamme ei ollut vielä aikuisen mittainen joten hei, tämä soitinhan sopii paremmin käteen aidot! Se on kevyt ja pienempikokoisempi. Kaula oli suora, intonaatio hyvä ja matala action, jolloin soitin oli helppo ja nopeasoittoinen. 

Enää on jäljellä yksi haastava vaihe ennen kauppoja eli soundi vahvistimen kanssa. Mutta tässähän olikin mukavan tasapainoinen soundi ja mikit vastasivat herkästi käskyyn! Niinpä opiskelijamme päätyi kauppoihin. Myyjä lupasi vielä maksaa ostoksen osissa joten tämä oli selvä homma! Vuonna 1975 nousi suosioon vielä uusi esikuva AC/DC!

Matsumokun suunnittelija Toshio Yamato laitettiin toimeen suunnitelemaan edellä luetellut ominaisuudet täyttävä protomalli. Määräys oli hyödyntää osia, joita oli jäänyt suuret määrät hyllyyn 60-luvun malleista niiden mentyä pois muodista. Vanhoja osia hyödyntäen saataisiin hilattua hintaa edelleen alaspäin. Koska kyseessä oli Gibsonin mallia muistuttava kopiokitara, työ piti teettää alihankintana Fujilla.

"Ninja"-kitaran kokoonpanon osat vuosina 1972-1976.


Puoliakustisten
 mallien mentyä pois muodista oli Matsumokun varastoon jäänyt runsaasti Yuta Hikitan, joka oli entinen Aoi Sonicikin (Tesco) ja myöhemmin Gotoh-insinööri suunnittelemia hyviä Keiyo-mikkejä. Vaikka ne olivat periaatteessa liian hyviä tähän budjetti-mallin kitaraan, muodista mentyään ne sai ottaa käyttöön. Mikit olivat kopio Höfnerin "Staple" Nova-Soniceista, jotka oli suunnitellut Franz Pix model-511 ja jotka olivat tulleet kuuluisaksi Beatlesien myötä.

Nova-Sonic mikkien esittely Bellin kuvastossa.

60-luvun Conrad Bison mainoksessa
esitellään "deluxe"-mikit.

Shinetsu Tack Screw-yrityksen valmistamia ja edellisellä vuosikymmenellä käytettyjä metalliosia kuten Fender Jaguar-tyyppisiä tremoloja oli hyllyt täynnä niin ikään. Siitä soittimeen tremolo, talla, avovirittimet ja ruuvit.

Jakeluhimmeli vuosina 1972-1976.

Vuonna 1972 Fuji aloitti valmistuksen tilauksesta. Se valmisti Matsumokulle "ninja"-kitarat alihankintana. Kaulat Fujille toimitti alihankintana puolestaan Iguchi Woodworking. Kaikkiaan ninja-kitaroita tehtiin vähintään 10 eri merkillä. 



Stagg SG

Fuji toimi tuolloin nousevan merkin Ibanezin ainoana OEM-valmistajana ja merkin omistanut Hoshino Gakki päätti vuonna 1975 liittyä edullisten opiskelijakitaroiden markkinoille luomalla Ibanezille edullisen Cimar-alamerkin. Vuonna 1976 muutamaa merkkiä lukuunottamatta kauppayhtiöt lopettivat "ninja" OEM-tilaukset. Vuonna 1977 Gibsonin omistanut Norlin sitten haastoi Ibanezin Amerikan jakeluyhtiön Elgerin "lawsuit"-käräjille lavan kopioinnista. 

Asia sovittiin käräjien ulkopuolella. "Ninja"-mallin tuotanto siirtyi tästä eteenpäin edullisemman työn Koreaan. "Ninja"-kitaroita tuotettiin siellä lapa muutettuna vuoteen 1981 asti.