perjantai 18. huhtikuuta 2025

Dao De Jing kirjoittanut Lao Zi

Vanhimmilta osiltaan joskus 2300-2500 vuotta sitten Lao Zin kirjoittamaksi sanottu filosofis-uskonnollishenkinen Dao De Jing on vaikuttanut koko olemassa olonsa ajan merkittävästi Kiinalaiseen elämänpiiriin ja kuuluu vielä nykyään yhteen Kiinan viidestä uskontokunnasta

Lao Zi.

Kun on tutkittu 81 kappaleesta koostuvaa Dao De Jingiä, niin on todettu sen muodostuvan kolmesta erillisestä toisiinsa lomittuvasta kerroksesta. Kiinan nykyisen presidentin Xi Jinpingin myös kerrotaan kuuluvan myös taolaisiin, joten johan aihe alkoi kiinnostaa. 

Suomeksi tästä klassikkoteoksesta valitettavasti ei löydy kunnollista käännöstä joten, tein konekääntäjän avustamana tämän seuraavan muistiinpanon 2015 julkaistusta versiosta. Seuraavaan on koottu 31 varhaisen vaiheen kappaletta. 


VARHAINEN osa

1.

Dao, josta voidaan puhua, ei ole aina muuttumaton Dao.
Nimi, joka voidaan nimetä, ei ole aina vakio nimi.
Se, mikä on nimetön, on taivaan alku ja maa.
Se, jolla on nimi, on kymmenen tuhannen olennon äiti.
(10 000 olentoa = lukematon määrä)
(nimetön =kaikki olennot, käsitteet ja kokemukset ovat paljon enemmän kuin niiden nimet)

Siksi: Tarkkaile sen hienovaraista mysteeriä aina ilman halua.
Koska halu ohjaa sinua, tarkkaile sen ulkoista esiintymistä.
Nämä kaksi ovat peräisin samasta lähteestä, mutta niillä on eri nimet;
(ilman halua = täydellinen halun puute, sponttaani, irrallinen halu)

Tätä samankaltaisuutta kutsutaan heidän syväksi mysteeriksi.

Syviä mysteerejä, ja taas syviä mysteerejä –
Monien hienovaraisten mysteerien portti.

Lukua 2 on arvioitu sekarotuiseksi. Ominaisuudet viittaavat sen kuuluvan kaikkiin kolmeen kerrokseen, eikä yhteenkään niistä! 

2.

Maailmassa, kuten kaikki tietävät, kauneuden toiminta on kaunista,
sitten seuraa rumuutta.
Kuten kaikki tietää, hyvän tekeminen on hyvyyttä,
se ei ole seurausta hyvästä.                   

Siksi: oleminen ja ei-oleminen luovat toisensa.
Vaikea ja helppo täydentävät toisiaan.
Pitkä ja lyhyt ovat vastakkain.
Ylä- ja alaosa nojaavat toisiinsa.
Ääni ja sävy harmonisoivat keskenään.
Ennen ja jälkeen seuraavat toisiaan.

Näin viisas:
Elää käyttämällä toimimattomuutta velvollisuuksissaan.
Ja harjoittaa vaitioloa opetuksissaan.
Kymmenentuhatta olentoa nousevat esiin,
mutta niillä ei ole alkua.

Luominen, mutta ei omistaminen.
Toimiminen, mutta ei välitä tuloksista.
Tehtävien suorittaminen,
mutta niiden miettiminen ilman niiden vatvomista.         

Nyt: vain koska ei ole kotia.
Niin ollen tulokset eivät muutu.

4.

Dao on kuin kuppi tai kulho. Mutta käytä sitä, eikä sitä ole enää olemassa.
Se tarvitsee täyttää. (Kupin hyödyllisyys on tyhjyydessä!).
Syvällinen ja syvällinen,
siellä näyttää olevan esi-isä, kymmenentuhatta olentoa.

Se tylsyttää näkymän terävyyttä.
Tasoittaa niiden solmut.
Pehmentää niiden kirkkautta.
Tekee heistä samanlaisen ​​kuin maailman tomu.

Syvä ja merkityksellinen, sitä tuskin tuntuu olevan olemassa.
En tiedä kenen lapsi se on –
Sen kuva tuli ennen jumalan kuvaa.

5.

Taivas ja maa eivät ole ystävällisiä –
Näin kymmenestätuhannesta olennosta tulee olkikoiria. (olkikoira = uhri)
Viisas ei ole kiltti –
Näin sadasta perheestä tulee hänelle olkikoiria. (100 perhettä = hallitseva luokka) 

Taivaan ja maan välinen tila.
Miten se on aivan kuin palje tai huilu?
Se on tyhjä, mutta ei kuitenkaan lopu.
Mitä enemmän se liikkuu, sitä enemmän se tuottaa.

Liika puhe on poikkeuksellisen uuvuttavaa.
Mikä ei ole yhtä hyvä kuin sisällä olevan säilyttäminen.

6.

Laakson henki ei kuole – (laakso = vastaanottavuus, avoimuus, tyhjyys, luonteeltaan feminiininen)
Sitä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi naiseudeksi.

Tämän syvän ja salaperäisen naiseuden portti –
Sitä kutsutaan taivaan ja maan lähteeksi.

Se näyttää olevan ehjä ja olemassa.
Sen kanssa toimiminen on ei vaivatonta.

7.

Taivas on ikuinen, maa pysyy.
Syy siihen, miksi taivas ja maa voivat olla ikuisia ja kestäviä.
Koska he eivät elä itselleen.
Siksi he voivat elää ikuisesti.         

Niinpä viisas:
Asettaa itsensä muiden taakse, mutta löytää itsensä heidän edestään.
Pitää itseään ulkopuolisena, mutta silti hän sisältyy.

Eikö tämä johdu siitä, että hän toimii ilman omia etuja?
Siten hän voi saavuttaa omat etunsa.

9.

Pidä sitä itse ja täytä sitä. (Itse = keho, itsetunto, persoonallisuus, ego)
Sen karttuminen ei lakkaa niin nopeasti kuin sinulla.

Vasaroi ja teroita sitä.
Et voi ylläpitää sitä ikuisesti.

Kun kulta ja jade täyttävät huoneen.
Mutta ei ole ketään, joka voi sitä suojella.

Olla varakas ja korkeassa asemassa, mutta ylimielisesti –
Silloin heidän tappionsa on luonnollisesti omaa syytänsä. 

Kun tehtävä onnistuu, itsensä tulisi päästää siitä irti.         
Tämä on taivaan tie.

10.

Kehon kantaminen ja hallinta samalla kun syleilee Yhtä. (De)
Pystytkö olemaan erottamatta niitä?

Keskittämällä Qi:si pehmenemään.
Pystytkö olemaan kuin vastasyntynyt vauva?
(Qi = elinvoima, elämänenergia, elämänvoima, elinvoimaenergia, vitaalisuus)

Syvän ja salaperäisen puolesi puhdistaminen ja havaintokykysi kirkastaminen.

Pystytkö olemaan virheetön?
Rakastaen kansalaisia ​​ja halliten kansakuntaa?
Osaatko käyttää toimimattomuutta?
Taivaan portin avaaminen ja sulkeminen.
(taivas”: monimutkainen käsite, tällä symbolilla näyttää olevan merkityksiä taivaasta, luonnosta mukaan lukien ihmiset ja yhteiskunnat, kohtalojamme hallitsevasta sekä mahdollisesti taivaallisesta jumalan kaltaisesta hengestä (ja/tai kenties esi-isien hengistä).
Pystytkö toimimaan naisena?
Saavuttaaksesi selkeän ymmärryksen kaikista suunnista tarkasteltuna.
Etkö osaa käyttää osaamistasi?

Niiden luominen ja kasvattaminen.
Luominen, mutta ei omistaminen.
Toimiminen, mutta olla vaikuttumatta tuloksista.
Johtava, mutta ei hallitseva –
Tätä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi De:ksi.
De = useimmiten käännettynä ”hyveeksi”, ”rehellisyydeksi” tai ”(sisäiseksi) voimaksi”. Luvussa 49 De:tä kuvataan ”hyvyydeksi” tai ”hyveeksi” ja ”rehellisyydeksi” tai ”luottamukseksi”. De saattaa sisältyä asioihin, kun ne luodaan Daon avulla tai Daosta käsin, tai se voi kehittyä, kun Dao ilmenee täysin ihmisen kautta. De näyttää olevan sekä hyveellisyyden ominaisuus että hyveellisyydestä kumpuava voima, joten sitä voisi parhaiten pitää ”hyveen voimana” tai ”rehellisyyden voimana” vrt. Jeesuksen opetukset ja Sokrateen pohdinnat hyveestä .

13.

Suosio ja häpeä tuntuvat hälyttäviltä.
Korkea asema tuo mukanaan suurta kärsimystä, jos sinulla on itse. 
(Itse = keho, itsetunto, persoonallisuus, ego)

Mitä tarkoitetaan sillä, että ”suosio ja häpeä tuntuvat hälyttäviltä”?
- Suosio tekee sinusta (suosittelijaa) alempiarvoisen,
joten sen saaminen näyttää siksi hälyttävältä (häpeälliseltä).

Sen menettäminen tuntuu myös huolestuttavalta (häpeälliseltä).
Tätä tarkoitetaan sillä, että "suosio ja häpeä näyttävät olevan hälyttäviä” (häpeällisiä).

Mitä tarkoittaa "korkea asema tuo mukanaan suurta kärsimystä, jos sinulla on itse"?
- Itsekkyys on syy siihen, että kärsin paljon,
Minä, joka toimin kuin Minulla olisi minä.
Mutta silloin kun olen vailla itseä, kuinka enää voisin kärsiä? 

Siksi: se, joka on korkeassa asemassa ja käyttää itseään hyväkseen palvellakseen maailmaa –
Näyttää siltä, ​​että hänelle voidaan näin uskoa koko maailma!
Se, joka rakastaa ja käyttää itseään maailman palvelemiseen –
Näyttää siltä, ​​että hänelle voidaan näin uskoa koko maailma!

14.

Katso, sitä ei nähdä; sen nimi on "tajuton".
Kuuntele, sitä ei kuulla; sen nimi on hauras.
Käsitä, sitä ei saada selville; sen nimi on hienovarainen ja hämärä.

Näitä kolmea asiaa ei voida tutkia enempää –
Siksi ne sekoittuvat ja tulevat yhdeksi.

Tämä yksi asia:
Sen korkein kohta ei ole kirkas;
Sen alin kohta ei ole pimeä.
Jatkuva ja loputon!, sitä ei voi nimetä;
Se palaa olemattomuuteen.
Sitä kutsutaan muodottoman muodoksi;

Olemattomuuden kuva.
Sitä kutsutaan hämmentäväksi ja epämääräiseksi.
Kohtaa se, etkä näe sen alkua;
Seuraa sitä etkä näe sen loppua.

Pysy lujasti kiinni muinaisten tiestä.
Jotta hallitsisimme nykyhetken.
Kyky tuntea muinainen alku –
Tätä kutsutaan Taon (Daon) pääperiaatteeksi.

15.

Muinaisten hyve teki oppineista
hienovaraisia, salaperäisiä, hämäriä, syvällisiä ja läpitunkevia.
Niiden salaperäisiä syvyyksiä ei voida kyllin ymmärtää.
(oppinut = kiinalaisen yhteiskunnan eliitti,”älymystö”, opettajat ja filosofit)

Nyt: vain koska niitä ei voida ymmärtää,
Siksi pyrimme jäljittelemään niiden ulkonäköä:

Epäröiden, kuin ylittäisi talvipuroa.
Varovasti, kuin peläten naapureita.
Kunnioittavasti, kuin muut olisi kuin vierailevia vieraita.
Joustavasti, kuin murtuva jää.
Rehellisesti ja aidosti, he ovat kuin veistämätön lohko.
(veistämätön lohko = alkuperäisessä tilassa, kuten puukappaleesta voidaan veistää käytännössä mitä tahansa, se edustaa alkuperäisen luontomme rajatonta ja määrittelemätöntä potentiaalia).
Leveästi ja avoimesti, ne ovat kuin laakso. 
(laakso = vastaanottavuus, avoimuus, tyhjyys, luonteeltaan feminiininen)
Epäselvästi, ne ovat kuin mutainen vesi.

Kuka voi ottaa mutaista vettä ja käyttää hiljaisuutta hitaasti
ja tehdä siitä lempeästi puhtaan ja selkeän?
Kuka voi ottaa rauhallisen ja käyttää jatkuvaa liikettä
herättää se hitaasti ja varovasti eloon?

Tämän tien noudattaja ei halua tulla kylläiseksi.
Nyt: vain koska hän ei ole täynnä,
Näin ollen hän voi olla piilossa ja keskeneräinen.

16.

Saavuta äärimmäinen tyhjyys.
Säilytä syvä hiljaisuus.
(hiljaisuus = sydämen/mielen henkinen/emotionaalinen hiljaisuus)

Kymmenentuhatta olentoa nousee yhteen ääneen.
Ja näin minä tarkkailen heidän paluutaan.
Nyt: kaikki lukemattomat olennot palaavat lähteeseensä.
Paluu lähteeseen kertoo hiljaisuudesta.
Hiljaisuutta kutsutaan paluuksi luonnolliseen järjestykseen.

Paluu luonnolliseen järjestykseen kertoo alati yhtäjaksoisesta.
(paluu = olennot ja ihmiset palaavat usein lähteeseensä, todelliseen luontoonsa tai alkuperäiseen puhtaan ja muodostumattoman potentiaalinsa tilaan)
Aina yhtäjaksoisen tietäminen kertoo oivalluksesta.
Ikuisesti pysyvän tietämättömyys on typerää ja luo epäonnea.
(ikuisesti pysynä = luultavasti ”vakio” tai ”pysyvä” merkitys; valitettavasti ”vakio” ei tarkoita ”pysyvän” pysyvää luonnetta, eikä ”pysyvä” tarkoita ”vakio”:n muuttumatonta ominaisuutta, joten tässä käytetään sanaa ”ikuisesti pysyvä”).

Aina muuttumattoman tietäminen johtaa suvaitsevaisuuteen.
Suvaitsevaisuus johtaa oikeudenmukaisuuteen ja puolueettomuuteen.
Oikeudenmukaisuus ja puolueettomuus johtavat kuninkaallisuuteen.

Kuninkaallisuus johtaa taivaaseen.
Taivas johtaa Daon luo.
Dao johtaa siihen, mikä kestää.
Kun itse katoaa, vaaraa ei voi olla.
(Itse = keho, itsetunto, persoonallisuus, ego)

20.

Luovu oppimisesta ja ole ilman huolta.

”Kyllä” yhdessä ”joo”:n kanssa –
Mikä on niiden välinen etäisyys tai läheisyys?
Kaunis yhdessä rumuuden kanssa –
Mikä on niiden välinen etäisyys tai samankaltaisuus?

Mitä ihmiset pelkäävät, sitä he eivät voi olla pelkäämättä.
Kuinka naurettavaa! He eivät ole vielä edes puolivälissä!

Kaikki ovat hyvin juhlavia.
Kuin nauttisi Tai Laon uhrissa,
(Tai Laon uhri oli suuri juhla, jossa lampaita, sikoja ja härkiä uhrattiin ja syötiin rituaalisesti)
Kuin kiipeäisi terasseille keväällä.
(muinaisessa Kiinassa terassit olivat ihmisen rakentamia kukkuloita,
joiden kylkiin oli hakattu polkuja jotka johtivat laelle ylätasangolle,
 josta pystyi ihailemaan ympäröivää maisemaa).

Minä yksin olen liikkumaton! –

Kuin sellainen, joka ei ole vielä antanut merkkiäkään.
Kuin vastasyntynyt vauva, joka ei vielä käyttäydy kuin vauva.
Hyvin väsynyt ja uupunut, ikään kuin ei olisi paikkaa minne palata.

Kaikilla on enemmän kuin he tarvitsevat;
Minä yksin näytän menettäneen kaiken.
Minulla on todellakin tyhmän ihmisen sydän/mieli!!
(sydän/mieli voi tarkoittaa "mysteeriä", "syvää", "syvää" tai "synkkää"
ja joka käännetään johdonmukaisesti "syväksi ja salaperäiseksi" tai "syväksi mysteeriksi")

Olen tosi sekaisin ja hämmentynyt!

Tavalliset ihmiset ovat hyvin selkeitä ja älykkäitä.
Minä yksin näytän olevan hämmentynyt.
Tavalliset ihmiset ovat hyvin tarkkaavaisia ​​ja valppaita.
Minä yksin olen hyvin alakuloinen ja masentunut.
Rauhallisia, ne ovat kuin valtameri.
Ajelehdin tuulessa, ikään kuin ilman lepopaikkaa.

Kaikilla on tarkoitus;
minä yksin olen tyhmä ja itsepäinen
ja vaikutan ilkeältä ja katkeroituneelta.

Minä yksin olen erilainen verrattuna muihin ihmisiin.
Ja arvostan äidin ruokaa.

21.

Suurin De on mahdollinen vain, kun noudatetaan Daoa.

Daon vaikutus olentoihin on epämääräistä ja sekavaa.
Kuva sen sisällä on hämmentävä ja epäselvä.
Asiat sen sisällä on epäselviä ja hämmentäviä.
Sen sisäinen olemus on hämärä ja pimeä.
Sen olemus on äärimmäisen todellinen ja aito.
Sen sisällä piilee totuus.

Nykyajasta antiikin ajoille.
Sen nimi ei ole kadonnut –
Näin minä näen kansan isän.
Mistä minä tiedän että kansakunnan isä on tämä?

- Tämän avulla. (Kaikki missä Dao ilmenee)

23.

Minimaaliset sanat ovat luonnostaan ​​sellaisia.
Siksi: voimakkaat tuulet eivät kestä koko aamua.
Äkilliset sateet eivät kestä koko päivää.

Kuka nämä tekee? Taivas ja maa.
Eivät edes taivas ja maa voi niitä ikuisesti pitää yllä.
Ja kuinka paljon vähemmän ihmiset voivat?

Siksi: niistä, jotka harjoittavat Daoa –
Hän, joka on Daos, on yhtä Daon kanssa.
Hän, joka on Des, on yhtä De:n kanssa.   
Se, joka häviää, on yhtä häviäjän kanssa.

Sillä se joka on yhtä Daon kanssa.
Dao on myös iloinen saadessaan hänet.
Sillä joka on yhtä Jumalan kanssa.
Myös De on iloinen saadessaan hänet.
Sillä joka on yhtä menetyksen kanssa.
Myös Loss on iloinen saadessaan hänet.

Jos et luota tarpeeksi, sinulla ei ole kenenkään luottamusta.

24.

Se, joka seisoo varpaillaan, ei oikeasti seiso.
Se, joka seisoo hajareisin, ei voi matkustaa.
Se, joka tietämystään esittelee, ei ymmärrä oikeasti.
Se, joka pitää itseään oikeana, ei itse erota oikeaa väärästä.
Se, joka ylpeilee itsestään, on ansioton.
Joka itsellään kerskuu, ei kestä tarkempaa tarkastelua.

Daossa elävä –
kutsuu näitä ruokajäämiksi ja tarpeettomaksi käytökseksi.
Olennot inhoavat niitä, tapahtui mitä tahansa.
Siksi: Daon omaava ei elä niiden mukaan.

25.

Jotain oli olemassa muodottomana mutta silti valmiina,
ennen kuin taivas ja maa luotiin.
Hiljaisuus! Tyhjyys!
Seisoo yksin, ei muutu.
Se kiertää kaikkialla eikä aiheuta vaaraa.
Sitä voi pitää maailman äitinä.

En tiedä sen nimeä.
Sen symboli on nimeltään Dao.
Jos yrittäisin keksiä sille nimen, kutsuisin sitä suureksi.
Suuruus viittaa lähtöön.
Lähtö viittaa etäisyyteen.
Etäisyys kertoo paluusta.

Dao on mahtava.
Taivas on suuri, maa on suuri,
kuningas myös on suuri.
Valtakunnassa on neljä suurta,
ja kuningas asuu yhtenä heistä!

Ihmiset seuraavat maata.
Maa seuraa taivasta.
Taivas seuraa Daoa.
Dao seuraa sitä, mikä on luonnostaan ​​niin kuin pitääkin.
(luonnostaan ​​niin, tällä on konnotaatio jostakin, joka tapahtuu spontaanisti ilman pakotusta ”itsestään”, ”omasta tahdostaan”, ”pakottomasti”. Dao on ”luonnostaan ​​niin”, ja oletettavasti viisas toimii myös ”luonnostaan ​​niin”).

28.

Tunne mieheytesi, mutta säilytä naiseutesi. 
(feminiininen periaate; vastaanottavainen, joustava, pehmeä, avoin, pimeys, viileys)
Toimi virtana maailmalle.
Toimien virtana maailmalle.
Aina yhtäjaksoinen De ei poistu.
Palauttaa sinut vastasyntyneen vauvan tilaan.

Tunne kirkkauttasi, mutta säilytä pimeytesi.
Toimi esimerkkinä maailmalle.
Toimien esimerkkinä maailmalle.
Aina yhtäjaksoinen Jumala ei horju,
palauttaen sinut rajattoman tilaan.

Tunne kunniasi, mutta säilytä häpeäsi.
Toimi laaksona maailmalle.
Toimien laaksona maailmalle.
Aina vakio De on silloin riittävä.
Palauttaen sinut veistämättömän lohkon tilaan.

Kun veistämätön lohko rikkoutuu, siitä tulee työkaluja.
Kun viisas käyttää sitä, hänestä tulee vanhempi virkamies.
(Dao De Jingin kirjoittanut Lao Zi oli virkamies keisarillisessa arkistossa. Kun Zhou-dynastia alkoi hiipua, hän päätti lähteä Kiinasta. Saavuttuaan Kiinan luoteisrajalle rajavartija pyysi häntä kirjoittamaan muistiin opetuksensa, mikä johti tähän, noin 5000 merkin mittaiseen asiakirjaan kahdessa osassa).
Siksi: suurinkaan leikkaus ei jaa.

30.

Se, joka käyttää Daoa kansan herran auttamiseen.
Ei käytä aseita tai voimaa maailmassa.
Sillä hänen vaikeutensa todennäköisesti palaisivat –

Armeijoiden asuinpaikoissa orjantappura ja karhunvatukka kasvaa.
Se, mitä suuresta armeijasta jää jälkeen, on huono vuosi.
Se, jolla on hyvettä, saa tuloksia ja pysähtyy.
Hän ei uskalla tuottaa sitä voimaa käyttäen.
Hän saa tuloksia aikaan, mutta ei koskaan ylpeile.          

Saa aikaan tuloksia, mutta ei koskaan ylpeile.
Saa aikaan tuloksia, mutta ei ole ylimielinen.
Saa tuloksia, mutta vain silloin, kun hänellä ei ole vaihtoehtoja.
Saa aikaan tuloksia, mutta ei koskaan käytä voimaa.

Kun olennot ovat vahvoja mutta vanhoja,
Sitä kutsutaan ”ei-Daoksi”.
Se, mikä ei ole ”Dao”, päättyy pian.

31.

Nyt: hienot aseet, ne eivät ole onnen välineitä.
Eläimet inhoavat niitä, tapahtuipa mitä tahansa.
Siksi: se, jolla on Dao, ei elä niiden avulla.
Kun jalo mies on asunnossaan, hän kunnioittaa vasemmalle.
(jalo mies = kirjaimellisesti ”hallitsijan poika”, tämä voi tarkoittaa ”aatelismiestä”, mutta on myös kungfutselainen termi, joka tarkoittaa henkilöä, joka on luonteeltaan jalo tai moraalinen ja ilmentää edellä mainittua. joskus heitä myös kutsutaan "herrasmieheksi" tai "ylivertaiseksi mieheksi").
Kun hän komentaa joukkoja, hän kunnioittaa oikeutta.

Aseet, ne eivät ole onnen välineitä.
Ne eivät ole jalon miehen työkaluja.
Kun hänellä ei ole muuta vaihtoehtoa kuin käyttää niitä.

Rauhallisuus ja välinpitämättömyys on parempi –
Eikä todellakaan koskaan tyytyväinen!
Se, joka on tyytyväinen, nauttii ihmisten tappamisesta.

Nyt: se, joka nauttii ihmisten tappamisesta
Ei saa maailmalta sitä, mitä haluaa!

Siksi: onnekkaissa asioissa kunnioita vasemmalle.
Epäonnisissa asioissa kunnioita oikeutta.
Näin ollen armeijan apulainen kenraali asuu vasemmalla.
Armeijan ylin kenraali asuu oikealla puolella.

Niinpä sanomme heidän asuvan hautajaisissa:
Kun paljon ihmisiä tapetaan.
Sitten surkaa ja itkekää murheesta heidän puolestaan.
Sodan voitto tarkoittaa siis sitä, että he saavat asua hautajaisissa.

32.

Dao on aina nimetön.
Vaikka veistämättömän lohkon käsite vaikuttaa merkityksettömälle.
Kukaan maailmassa ei voi sitä valloittaa.
Jos aateliset ja kuninkaat voisivat sitä ylläpitää.
Kymmenentuhatta olentoa tottelisivat luonnollisesti.
Taivas ja maa yhtyisivät toisiinsa.
Näin tiputtaen makean kasteen.
Ei ole kansalaisia, jotka saisivat tämän tapahtumaan.
Se olisi kuitenkin luonnostaan ​​oikeudenmukaista ja puolueetonta.

Ja niin, ala jakaa ja sinulla on nimet.
Kun nimet ovat olemassa.
Myös miesten tulisi olla valmiita tietämään, milloin on aika lopettaa.
Tietää pysähtyä, kun vaara on ohi

Analogia Daon toiminnasta maailmassa:
Se on kuin laaksossa virtaava puro, josta tulee osa suuri joki tai valtameri.

34.

Suuri Dao on kuin valtava tulva!
Se pystyy virtaamaan vasemmalle ja oikealle.

Kymmenentuhatta olentoa ovat siitä riippuvaisia ​​elääkseen,
Eikä hylkää. Se suorittaa tehtävänsä menestyksekkäästi,
Silti sillä ei ole nimeä.
Se vaatettaa ja elättää kymmentätuhatta olentoa.
Mutta ei toimi heidän isäntänään.

Siksi: koska se on aina vailla halua.
Sitä voi sitten kutsua merkityksettömäksi.

Koska kymmenentuhatta olentoa palaa siihen
Mutta se ei toimi heidän isäntänään.
Sitä voi sitten kutsua hienoksi.

Näin viisas voi saavuttaa suuruutta.
Koska hän ei näyttele kovin hyvin.
Siksi hän voi saavuttaa suuruuden.

35.

Pitämällä kiinni suuresta kuvasta.
Koko maailma tulee sinua kohti.
Tulee sinua kohti, eikä kohtaa sinua vahingoittumatta.
Siellä vallitsee suurin rauha ja hiljaisuus.

Musiikki yhdessä hyvän ruoan kanssa saa ohikulkevat vieraat viihtymään.
Mutta Daon sanat ovat tylsiä!
Niissä ei ole makua.

Etsi sitä, eikä ole tarpeeksi nähtävää.
Kuuntele sitä, eikä ole tarpeeksi kuultavaa.
Käytä sitä, eikä ole tarpeeksi väsyttävää.

37.

Dao asuu aina toimimattomuudessa.
Silti mitään ei ole jätetty tekemättä.
Jos aateliset ja kuninkaat voisivat sitä ylläpitää.
Kymmenentuhatta olentoa muuttuisivat luonnostaan.
Muunna, ja jos halu herää.
Pidättelisin sitä nimettömän veistämättömän lohkon avulla

Nimettömän, veistämättömän lohkon tilassa.
Miehetkin olisivat haluttomia.
Koska he eivät halua, he olisivat hiljaa –
Ja maailma rauhoittuisi luonnostaan.

39.

Niistä, jotka muinaisina aikoina saavuttivat ykseyden:
Taivas saavutti ykseyden, jolloin siitä tuli puhdas ja kirkas.
Maa saavutti ykseyden ja siten vakaan aseman.
Henki saavutti ykseyden ja siten voiman.
Laakso saavutti ykseyden ja siten täyttyi.
Kymmenentuhatta olentoa saavuttivat ykseyden,
näin tuli eloon tuleminen.
Aateliset ja kuninkaat saavuttivat ykseyden
ja palvelivat siten maailmaa uskollisesti.
He saavuttivat sen.

Jos taivas ei voisi käyttää puhtauttaan ja kirkkauttaan.
Pelkään, että se hajoaisi.
Jos maa ei voisi hyödyntää vakauttaan.
Pelkään, että se räjähtäisi.
Jos henki ei voisi käyttää voimaansa.
Pelkään, että se lakkaisi olemasta.
Jos laakso ei voisi hyödyntää täyteyttään.
Pelkään, että se tulisi käytettyä loppuun.
Jos kymmenentuhatta olentoa eivät voisi käyttää elämäänsä.
Pelkään, että ne tuhoutuisivat.
Jos aateliset ja kuninkaat eivät voisi käyttää korkeaa asemaansa ja näkyvyyttä.
Pelkään niiden putoavan.

Siksi: nöyryys toimii siten korkeamman aseman lähteenä.
Alhainen toimii siis ylhäällä olevan perustana.
Niinpä aateliset ja kuninkaat kutsuvat itseään orvoiksi, yksinäisiksi ja epäonniseksi.

Eikö tämä tarkoita, että nöyryys toimii siis lähteenä?
Eikö niin?

Siksi: poikkeuksellisen suosion saavuttaminen tarkoittaa olemista ilman suosiota –
Älä halua olla niukka kuin jade.
Mutta yleinen kuin kivi.

41.

Daoa kuuleva ylempi oppinut tekee kovasti töitä ja harjoittelee sitä.
Keskiverto oppinut, joka kuulee Daosta, näyttää pitävän sen mielessään,
ja sitten menettävän sen.
Daoa kuuleva heikompi oppinut nauraa sille suuresti.
Jos hän ei nauraisi, sitä ei voisi pitää Daona.

Siksi: vakiintuneissa sanonnoissa sanotaan –
Taon ymmärtäminen tuntuu pimeydeltä.
Daossa eteneminen tuntuu perääntymiseltä.
Sileä Dao näyttää solmuiselta.
Superior De näyttää laaksolta.
Suurinkin puhtaus tuntuu häpeältä.
Laajinkaan De ei näytä riittävän.
Vakiintunut De vaikuttaa päämäärättömältä.
Todellinen ja aito hahmo tuntuvat olevan ristiriidassa keskenään.

Suurin alue on ilman rajoja.
Suurin alus valmistuu viimeisenä.
Suurin ääni on heikko ääni.
Suurin kuva on muodoton.
Dao on kätketty ja nimetön.

Nyt: vain Dao on hyvä alussa ja myös hyvä viimeistelyssä.

44.

Maine ja itse: kumpaa rakastat?
Itse ja omaisuus: kumpi on suurempi?
Voitto ja menetys: kumpi on vaiva?

Äärimmäisen halun täytyy johtaa suuriin kustannuksiin.
Liian suuren keräämisen täytyy johtaa huomattavaan tappioon.

Tietäen, että kun sinulla on tarpeeksi, siitä ei voi olla häpeää.
Kun tietää milloin pysähtyä, vaaraa ei ole.
Sitten voit jaksaa ikuisesti.

51.

Dao luo ne.
De kasvattaa heidät.
Asiat muokkaavat niitä.
Olosuhteet täydentävät ne.

Niinpä kymmenentuhannen olennon joukossa.
Ei ole ketään, joka ei kunnioittaisi Daoa ja kunnioittaisi De:tä.
Daon kunnioittaminen,
De:n kunnia –
Nyt: ei ole ketään, joka tätä käskee.
Silti se on aina luonnostaan ​​niin.

Siksi: Dao luo ne, De herättää ne.
Johtaa heitä, ravitsee heitä.
Suojelee heitä, parantaa heitä.
Tukee heitä, suojelee heitä.

Luominen, mutta ei omistaminen.
Toimii, mutta ei välitä tuloksista.
Johtaa, mutta ei hallitse –

Tätä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi De:ksi.

52.

Maailmalla oli alku.
Mitä voidaan pitää maailman äitinä.
Kun olet kerran ymmärtänyt sen äidin.
Näin tunnet hänen lapsensa.
Kun tunnet hänen lapsensa.
Palata äitinsä luokse ja elättää heitä.

Kun itse katoaa, vaaraa ei voi olla.     

Estä aistisi, sulje porttisi –
Koko elämäsi ajan et tule kamppailemaan.
Avaa aistisi, menesty tehtävissäsi –
Koko elämäsi ajan et tule saamaan helpotusta. 

Merkityksettömien näkeminen kertoo oivalluksesta.
Pehmeyden säilyttäminen kertoo vahvuudesta.
Käytä kirkkauttasi palataksesi oivalluksesi pariin.
Älä kadota itseäsi epäonnessa.
Tätä kutsutaan aina yhtäjaksoisen harjoittamiseksi (jatkuvaksi käytännöksi).

55.

Hän, joka ilmentää Jumalan olemusta.
Voidaan verrata vastasyntyneeseen lapseen:
Ampiaiset, skorpionit, käärmeet ja kärpäset eivät häntä pistä.
Raivoisat pedot eivät häntä ota kiinni.
Petolinnut eivät raavi häntä.
Hänen luunsa ovat heikot, hänen lihaksensa ovat pehmeät,
mutta hänen otteensa on luja ja vahva.
Hän ei ole vielä tuntenut naisen ja miehen liittoa,
hänen peniksensä nousee.
Hänellä on todellakin äärimmäinen olemus!
Hän itkee koko päivän, mutta ei käheydy.
Hänellä on todellakin äärimmäinen harmonia!

Harmonian tunteminen kertoo aina muuttumattomasta.
Aina yhtäjaksoisen tietäminen kertoo oivalluksesta.
Elämän hyötyminen kertoo hyvästä onnesta.
Sydämen/mielen muodostava qi kertoo voimasta.

Kun olennot ovat vahvoja mutta vanhoja.
Me kutsumme niitä ”ei-Daoksi”.
Se, mikä ei ole ”Dao”, päättyy pian.

56.

Se, joka tietää, ei puhu.
Se joka puhuu, ei tiedä.

Estä aistisi, sulje porttisi.
Tylsistä terävyytesi.
Avaa takut.
Pehmennä kirkkauttasi.
Ole samanlainen kuin maailman tomu.
Tätä kutsutaan syväksi ja salaperäiseksi samankaltaisuudeksi.

Siksi: et voi saada sitä ja olla ystävällinen.
Et voi saada sitä ja olla epäystävällinen.
Ei voi saada sitä ja hyötyä.
Ei voi saada sitä ja aiheuttaa vahinkoa.
Et voi saada sitä ja olla korkealla tasolla.
Ei voi sitä saavuttaa ja olla alhainen.

Siksi sinusta tulee arvokas maailmalle.


sunnuntai 13. huhtikuuta 2025

Nauhojen vaihto reunalistoitettuun kitaraan

Rakentamani Gibson ES-295 rekonstruktio-kitara tuli puolivalmisteena Guitar Kit Wordista, joka osoittautui Kiinalaiseksi putiikiksi. Kuten tunnettua, niin Kiinalaiseen kaupankäyntiperiaatteeseen kuuluu "rahat pois ja äkkiä karkuun"

Toisin sanoen ei haluta panostaa ns. jälkimarkkinoihin, jolloin asiakas-suhde voisi kestää vuosien tai vuosikymmenien ajan. 

Luotetaan vain siihen että tuote on nätti ja ennen kaikkea halpa. Sillä ei ole mitään merkitystä että se ei kestä kovinkaan pitkään, eikä luonto eikä Tao/Dao kiitä. Aina löytyy uusi hyväuskoinen, höynäytettävä asiakas. Maailma voidaan täyttää rihkamalla ja roskalla. 

Valmistelu

Kaulasta tarkistetaan notkopaikat, kieroudet ja patit.
Sitten irroitetaan kielet löysyttäen.
Huom ei katkoen!

Tässä lyhytnäköisessä kaupankäynti-tyylissä ei tunnisteta jatkuvuutta. Ei ymmärretä myöskään sitä, että uusi asiakas on yritykselle loppupelissä AINA paljon kalliimpi kuin pitkäaikainen asiakas-suhde. Tietysti laatu maksaa. Hmm, mitenkäs se isä sanoikaan aikoinaan, köyhän ei kannata ostaa halpaa..

Lukitaan Bigsby kuljetusasentoon.

No, oli asia niin tai näin, niin kyseisen kitaran nauhat alkoivat kulua urille paljon nopeammin kuin yleensä. Tietenkin pehmeä nauhamateriaali on helppoa, nopeaa ja näin ollen myös halpaa työstettävää eikä asiakaskaan huomaa asiaa ennen kuin vuoden päästä.

Todetaan nauhojen kuluminen.

Ensin ajattelin teettää työn kitarasepällä, koska rosteri on kovuudestaan johtuen hankalaa työstettävää. Reunalistoitettuun kitaraan nauhojen vaihto on myös vaikeampaa kuin listattomiin (esim. Stratot) eikä ollut omakohtaisia kokemuksia työn kokonaishaasteista. Työn kova hintakin olisi ollut ok, koska arvasin ettei nykypäivän taksoilla kitarasepät pääse sittenkään juhlimaan.

Löysytetään kaularautaa puoli kierrosta.

Pohjois-Savossa löytyy ainoastaan yksi seppä, joka ei ehdi vastailla soittopyyntöihin ja olisi sitten täytynyt turvautua rahtipalveluihin. Niin päätin tarttua härkää sarvista ja katsoa mitä tapahtuu. Ei tämä sentään ole mitään raketti-tiedettä.

Satula irti tuen avulla
ja napakalla iskulla.

Päätin siis uusia kitaran nauhat itse ja laittaa kerralla kunnollisesta tavarasta eli ruostumattomasta teräksestä, tutummin rosterista. Tämä nauhamateriaali on niin kovaa (HV300) että käytännössä nauhat ovat ikuiset. Onneksi Kiinan naapurimaasta Japanista tulee erittäin laadukasta tavaraa. Tampereen musiikista löytyi  Japanilaisen Hoscon oikeaan mittaan esi-katkotut rosterinauhat (hurraa!) ja vieläpä edulliseen hintaan! 

Nauhaan sulatetaan tinaa. Samalla
irtoaa mahdolliset liimat.

Rosterinauhojen radius 10" oli eri kuin kaulassa oleva 12" mutta kuitenkin niin lähellä että mukautuu hyvin kaulan mukaan. Nauhojen korkeudessa olen tykästynyt Gretscheisissä käytettävään Medium Jumbo 1 mm korkeuteen. Se sopii sormisoittoon parhaiten. Bluesin venytyssoittoon laittaisin Gibsoneista tuttua korkeampaa nauhamittaa. 

Nauhan irrotukseen olen tuunannut vaijeripihdit hiomalla pihdit mahdollisimman ottavaksi. Hyvät pihdit ja hyvä, napakka ote on hallitussa irrotuksessa todella tärkeää. Nauhan irroitus menee seuraavasti: 

Pihdit puristetaan nauhan alle reunasta aloittaen. Usein nauha pamahtaa aluksi. Seuraavaksi käännetään pihtien vartta varovasti nauhan suuntaisesti niin, että pihdeillä ote säilyy tangista eli nauhan jalkaosasta. Ruusupuu ja vastaavat ovat herkkiä lohkeamaan ja tässä vaiheessa ja pihtien selkäosalla saa vähennettyä lohkeamisia.

Edetään puoli senttiä kerrallaan nauhan suuntaisesti tehden kevyet taivutukset. Lopulta nauha irtoaa hallitusti kokonaan. 

Pieniä murenemisia tapahtuu väkisin, mutta ne voidaan paikata myöhemmin. Mikäi lohkeaisi palanen, niin se täytyy liimata saman tien pikaliimalla. Nauhaurat tulee putsata hyvin.

Imuri on hyvä olla koko ajan paikalla.
Sitä tulee käytettyä vähän joka
työvaiheen välissä.

Kaulan oikaisu

Todetaan kaulan tilanne. Se onnistuu (suorakylkisen) teräsviivaimen ja taskulampun avulla. Kuten kuvasta näkyy soitin oli ns. jousipyssy. 

Tarkemmassa tarkastelussa selvisi että kaula oli kitaroille tyypilliseen tyyliin mutkalla S-kirjaimen tapaan. Kaulassa oli bodyn kohdalla laaja patti. Sitten nauhojen 12-7 välillä notko. Kunnes taas nauhoje 5-3 välillä patti. Tarvittiin voimakkaita korjaustoimenpiteitä.


Mikäli nauhojen irrotusvaiheessa olisi tullut lohkamisia, niin tässä vaiheessa paikataan kolot. Massa tehdään sekoittaen ruusupuujauhoa (sitä tulee esim työstettäessä akustisen tallaa) ja puuliimaa esim. titebond. Annetaan paikkojen kuivua ja hiotaan suurimmat epätasaisuudet.

Tässä soittimessa patti bodyn alueella oli erityisen iso, joten alkuun tarvittiin järeitä toimenpiteitä eli viilaa. Teräsviivaimen avulla seurataan työn edistymistä. 

Kun esivalmisteut on kunnossa, niin aloitetaan varsinainen kaulan oikaisu. Gibsonissa ja Gretschissä kaulat ovat 12" radiuksella eli kaarevuudessa. Tietenkin kaulan kaarevuus tulee varmistaa lisäksi. Kaula tuetaan takapuolelta hyvin. Nykyään tähän löytyy valmiita tarvikkeita.

Minulla on omatekoinen 12" sanding block, mutta nykyään niitä on myös hyvin saatavilla. Itsekiinnittyvä K320 hiomapaperi on tässä hyvä. Kaulan suuntaisesti tasaisesti painaen muutamia työntöjä ja teräsviivain tarkistus. Myös liidulla voi piirtää muutamat raidat pitkin otelautaa, jolla voi seurata työn edistymistä.

12" sandblock
Lopulta ikuisuudelta tuntuneen työstämisen jälkeen kaula oikeni halutunlaiseksi.

Hyvä tuli vaikka itse sanonkin, hehe.

Ja taas kerran imuroidaan. Kuten sanotaan puhtaus on puoliruokaa, heh.

Aukot teipataan ennen työskentelyä.

Varmistetaan että nauhan ura on riittävän syvä tangille joka paikassa. Tarvittaessa syvennetään nauhauria.




Nauhojen asennus

Jäjestellään aluksi nauhat pituusjärjestykseen kuten Daltonin veljekset. Lyhyin nauha tulee nauhaksi numero 1. Työn helpottamiseksi voi tehdä nauhapalikan, jossa nauhat säilyvät hyvin järjestyksessä.

Nauhat on järjestelty ja seuraavaksi
nauhapalikkaan odottamaan vuoroaan.

Viilaustyöpiste on hyvä valmistella huolellisesti. Ensiksi tarvitaan jämäkästi kiinnitetty vinotuki, jossa viilaus tapahtuu. Tarvitaan myös metallin työstämiseen tarkoitettu keskikarkea lattaviila, kappaleen kiinnittämiseksi lukkopihdit, työntömitta, nauhatuki sekä käsineet. 

Muuten mikäli tulisi tarvetta katkaista rosterinauhaa niin Bilteman pienoispulttisakset toimivat siinä hyvin. Tangin vain tulee osoittaa katkaistaessa pihdin tyveen.

Tarkistetaan tarvittava nauhan pituus.

Valmistin viilausta varten nauhatuen. Sen saa kätevästi vanerin palasesta, jonka toinen kylki hiotaan 12" kaarevuuteen sekä sahataan keskelle tangin mentävä ura.

Nauhan viilaustuki.

Kiinnitetään kappale. Viilataan suorassa linjassa pyöristän kohti tangia. Otetaan sitten sivun pyöristys ja sen jälkeen toisen sivun pyöristus. Molempien työstösuunta kohti tangin keskelle. Pyyhkäistää päärmeet nauhan takaa ja viimeistellään vielä päällipuoli. Kumpikin pää viiltataan samalla tavalla.

Tarkistetaan välillä nauhan pituus ja viilataan tarvittaessa lisää. Kun nauha on valmis niin se työnnetään paikalleen nauhauraa pitkin.

Puristetaan nauha paikoilleen. Tähän on saatavilla valmiita laitteita mutta olen rakennellut oman viritelmän normaalista ruuvipuristimesta, taivutetusta alumiinin palasta sekä puutuesta.

Nauhapuristin.

Nauhan tulee mennä pohjaan saakka. Mikäli se ei onnistu puristimella, niin voi käyttää apuna 16 oz (unssin) yhdistelmävasaraa sekä kaulatukea. Kaulan ja tuen valissä on hyvä olla monta kerrosta puuvillaa. 

Yhdsistelmävasara sekä kaulatuki

Oktaavin eli 12 nauhan seudulla laitetaan vastatuki kaulajalan alle ja bodyn alueella vastaavasti bodyn alle. Huomioidaan myös että vaste on napakka.


Nauhojen kiillotus

Kun nauhat on kiinnitetty hyvin eikä ne ole koholla yhtään mistään kohdasta niin suojataan kaula. Tämän jälkeen nauhat tussataan. Pyyhkäistään 12" sand blockilla taustatuella varustettua kaulaa kerta tai pari. Todetaan nauhojen kirkastuvan.

Joka nauha kirkastuu.

Kiillotetaan nauhat yksitellen aloittaen kostutetulla pata-pata teräsvillalla. Seuraavaksi nauhat käydään yksitellen läpi karhunkielellä. Lopuksi nauhat vielä hiotaan hiomatahnalla kostutetulla puuvillakankaalla. Poistetaan suojateippaus ja puhdistetaan kaula keittiön yleispuhdistusaineella ja talouspaperilla.


Erittäin hyvät linjat.

Tarkistetaan lopuksi että ollaan edelleen oikeissa mitoissa ja kaula pysynyt linjassa. Tsekataan linjat myös viritinpäästä sekä tallan suunnasta katsottuna. Kiristetään kaularauta takaisin alkuperäiseen asentoon puoli kierrosta. Öljytään kaula, annetaan imeytyä tovi ja pyyhitään liiat pois. Laitetaan satula paikalleen lisäämällä satulaan tippa pikaliimaa otelaudan kykipuolelle ja paikalleen.

Kaulan öljyäminen

Viimeistely

Laitetaan uudet kielet niitä venytellen paikalleen. Viritetään kitara. Säädetään tallan korkeus ja tarvittaessa myös satulaa. Soittimen pitäisi olla kevyt soittaa mutta ilman että kielet rämisee. Testataan myös venytyksiä soittaen. 

Tarkistetaan hienoviritys eli intonaatio 12-nauhalta: Otetaan ensin huiluääni. Otetaan sitten ääni 12-nauhalta. Mikäli 12-nauhalta otettu ääni jää alavireiseksi niin ruuvataan satulapalaa lähemmäs kaulaa. Mikäli 12-nauhalta painamalla otettu sävel menee yli niin pidennetään soivaa kieltä.

Testataan akustinen sointi. Kitaran tulisi soida hyvin, voimakkaasti ja ilman räminää kaikissa asemissa ilman vahvistuksia.

Tehdään vielä lopputestaus ja kuten tiedetään niin soitosta ei meinaa tulla loppua, hehe. Soitin on valmis.

Näin harrastelijana nauhojen vaihtoon saa varata helposti viikonlopun. Ennen työhön ryhtymistä on syytä olla jonkin verran harrastuneisuutta käsillä tekemiseen. Ja jokainen tekee työnsä luonnollisesti omalla vastuullaan. Yksi hyvä keino on tehdä ensimmäinen "harjoitus"nauhanvaihto johonkin budjettihintaiseen kitaraan. Samalla hioutuu tekniikka. Tulee myös ymmärrystä siihen että kitaraseppien tuntihinta ei sittenkään ole kovin suuri nykytaksoilla.

torstai 27. maaliskuuta 2025

Marino Marini Ed Il Suo Quartetto

Mies rumpukaiun takana

50-luvulla suosioon tullut Italo-buumi oli kautta aikain ensimmäinen maiden rajat ylittänyt ja lopulta koko Euroopan vallannut, mutta nykyään täysin unohtunut musiikkivillitys. Sen vaikutukset ulottuivat laajasti myös Euroopan ulkopuolelle. Italo-iskelmää kuunneltiin niin Israelissa, Japanissa, Kolumbiassa, Etelä-Afrikassa kuin Kanadassa. 

Musiikki kelpasi myös Yhdysvaltoihin ja Itä-blogin maihin. Ilmiön merkittävyyttä lisää se ettei se saanut vetoapua (kymmenen vuotta myöhemmin yleistyneiltä) satelliiteitelta, maailman yleiskielisyydestä, eikä yhtenäiskulttuurista

60-luvulla alkanut Brittimusiikin-invaasio tukahdutti nopeasti kaiken muun monimuotoisen musiikin alleen. Kuitenkin jotkin Marino Marinin kvartetin Eurooppalaisille tutuksi tuomista hedelmistä jäivät elämään pysyvästi. 

Marinon bändin tunnetuksi tekemät rumpukaiut adoptoitiin pysyvästi Britti-instrumentaali-skeneen! Monet lauluista taas sulautuivat osaksi kansallista musiikkikirjastoa. Esimerkkinä Suomessa Laila Kinnunen (mm. Lazzarella, Marina) ja Olavi Virta (Hopeinen kuu) ovat menestyksestään suuren kiitoksen velkaa Italo-buumille ja Marinon bändin tunnetuksi tekemille kappaleille.

Marino Marini oli Italialainen bändin johtaja, sovittaja, pianisti laulaja, säveltäjä sekä levytuottaja. Hän oli Monteceliosta lähtöisin olleen muusikkoperheen kolmas lapsi. Marino syntyi Seggianossa Toscanassa lähellä Roomaa 11. toukokuuta 1924. Hänellä oli neljä vuotta itseään vanhempi veli Renato Carosone sekä nuorempi sisar Domenico Modugno. Marino Marinilla oli elinaikanaan myös tunnettu täysnimikaima, joka oli taidemaalari.

Nuoruutensa Marini vietti Bolognassa valmistuen konservatorion viulun ja sävellyksen opinnoista. Musiikkiopintojen ohessa hän suoritti yliopistossa sähkötekniikasta diplomin.

Marino Marini

Marini sai ensimmäisen työpaikkansa musiikinopettajana keskellä sota-aikaa ja sen vaikeuksia. Lopulta myös hänet kutsuttiin aseisiin. Sodan jälkeen Marino täydensi musiikillista koulutustaan  San Pietro a Majellan konservatoriossa Napolissa ja valittiin Napolin musiikkitalon taiteelliseksi johtajaksi.

Vuosi 1949

Marino ei kuitenkaan viihtynyt virassa montaa vuotta. Elokuussa 1949 hän otti kahdenkymmenenviiden ikäisenä pestin laivanmuusikoksi Puolan lipun alla purjehtineelle Sobieski-laivalle. Se matkusti reitillä Genova – Halifax – New York. Marini saapui Jazzin mekkaan New Yorkin Manhattanille. Hän jäi Greenwich Villageen puolen vuoden ajaksi. 

Sobieski-laiva.

Tuona aikana Marini kävi klubeilla ja tapasi jazzareita kuten esimerkiksi Dizzy Gillespie, Stan Kenton ja Charlie Ventura. Marino tutustui myös Broadway-musiikaalien klassikoihin sekä be-bopiin. Kaikki koettu ja nähty teki muusikkoon lähtemättömän vaikutuksen.

Dizzy Gillespie

Palattuaan Italiaan Marino asettui taloksi La Conchiglia-yökerhoon Napoliin. Hän asui tässä sota-aikana paljon kärsineessä kaupungissa seuraavan viiden vuoden ajan. Siellä hän alkoi kirjoittaa musiikkikappaleita erilaisiin revyy-esityksiin. Samalla Marino soitti kabareissa Napolissa ja Roomassa.

Ohjelmistossa oli kansainvälisiä standardeja, kuten I love Paris tai Rico vacilon. Marini sovitti perinteisistä Napolilaisista lauluista esimerkkinä La pansé, Io mammeta e tu ja 'E spingule frangese uusia, iloisen tanssittavia versioita. Usein hän uudisti kappaleet ajan muotiin sekä rytmiin. Marino alkoi tehdä sovituksia myös elokuvateollisuudelle. 

Vuosi 1950

Ehkäpä Yhdysvaltojen kokemuksien innostamana vuonna 1950 Marini julkaisi Napolissa lehti-ilmoituksen:

        ETSITÄÄN
        
        nuoria kokemattomia muusikoita,
        jotka laulavat vireessä allekirjoitettavaan
        orkesteri-viritelmään.
        
        Jos ei ole iloinen, älä hae
.

Aivan kuten muuallakin, haluttiin jättää sota-ajan ankeus kauas taakse. Ilmoitukseen saapui lopulta kaikkiaan 200 vastausta. 

Valintojen jälkeen hakijoista jäljelle jäi kolme muusikkoa: Sergio Peppino rummut, Gaetano Savio taitelijanimeltään Totò Savio kitara ja Ruggero Cori kontrabasso sekä laulu. Marino itse soitti pianoa, viulua sekä lauloi joitain kappaleita

Näin muodostui tuolloin uutta aikaa edustanut orkesteri-järjestely: rummut, basso, kitara ja piano. Bändi nimettiin kuitenkin vielä swing-aikakauden tyylisesti orkesterinjohtajan nimellä

Big bändeille hinnaltaan kilpailukykyinen kvartetti alkoi treenata Marinin johdolla tämän sovittamaa ohjelmistoa. Alkoi esiintymiset yökerhoissa ja tanssisaleissa. Iloinen ja hyvin sovitettu musiikki oli rytmiltään tanssittavaa, kuten tanssijoilla on tapana sanoa leikkisästi "osuu jalan alle".

Marino Marini kvartetti.

Marino Marini kvartetti matkusti Milanoon esiintymään Capricessa. Yhtye myös tallensi Milanossa Francis Dayn julkaisemana, Durium Recordsilla äänitetyn ensi singlensä. Marini alkoi kirjoittaa ääniraitojen myös teemoja. 

Seven Lonely Days
Marino Marini Ed Il Suo Quartetto

Duriumin pääkonttori sijaitsi teatteri Manzonin rakennuksessa  Alessandro Manzoni 40/42). Äänitys-studio sijaitsi 4 km päässä. 

Duriumin pääkonttori sijaitsi Manzionin
elokuvateatteri-talossa Milanossa.

Vuosi 1955

Bändi pääsi levyttämään ensi levynsä jälkeen seuraavan kerran vuonna 1955. Musiikkia taltioitiin edellisen tapaan Milanossa. Marino oli 31 vuotias. Noiden vuosien aikana Italiassa koettiin taloudellinen "nousukauden ihme". Väkeä muutti massoittain köyhästä etelästä pohjoiseen ja maalta kaupunkeihin. 

Nousukauden kehitystä Italiassa johtanut Milanon miljoonakaupunki laajeni entisestään. Historiallisten kohteidensa lisäksi Milano tultiin tuntemaan 50-luvulta alkaen innovatiivista, dynaamisesta ja ennakkoluulottomasta teollisuudesta, taloudesta, muodista ja muotoilustaan. Futurismi ja Novecento Italiano saivat alkunsa Milanosta. 

Äänitettiin Marino Marini-kvartetin seuraavat singlet. Demot, sovitukset ja äänitykset tehtiin pääkonttorilta 4 km päässä Viale Carlo Troya 7 (lähellä Piazza Napolia) sijaitsevassa studioissa. Siellä oli hyvin varustettu ja  jatkuvasti ajan tasalla pidetty äänitysstudio. Studiolla tallenteille onnistuttiin tallentamaan soittotilan-akustiikkaa sekä luomaan lisäksi aikalaisista levytyksistä omaperäisen erottuva, ilmava reverb tilakaikusoundi.

Italian äänitys-studiot vuonna 1968.

Nykypäivinä Milanossa täydellisen vastinparin toisilleen luovat ryöstöhintaiset kahvilat, viimeisen päälle meikatut, botox-huuliset, Guccin, Diorin, Luis Vuttonin ym. laukuin itseään kuvaavat oman elämänsä mallit, mafioson näköiset luigit loisto-autoineen sekä virtsan hajuiset kadut kerjäläisineen, huumeiden käyttäjineen, roskineen ja graffittien täyttämine seinineen.

Nykyisin osoitteessa Viale Carlo Troya 7 
sijainnut studio on purettu ja tilalla
kerrostalo.

Toto soitti alkuvuosina luultavimmin Framus Capri- tai Tango-"Elvis"mallin kitaralla. Framus oli Saksalais-valmisteinen, verrattaen laadukas kitara-merkki. Milanolainen laitejakelija Meazzi valmistutti niistä puolestaan Framez-merkkisiä kopioita. On siis pieni mahdollisuus että kitara oli Framez, hehe. 

Kitaravahvistimena oli pari vuotta aiemmin eli vuonna 1952 julkaistu Binson 3°, josta saatin tuohon aikaan harvinainen tremolo-efekti. Joillaikin raidoilla kuultiin kuultiin kitarassa tuota uusinta uutta edustanutta tremolo-efektiä. Myös kitarassa käytetty volume-pedaali oli uusi keksintö, jolla sai soittoon uuta ilmettä.

Binson 3°.

Binsonin tilat olivat Duriumista parin kilomertin päässä osoitteessa Via Padova 39 Milano. Binsonin päätuotteita Via Padovalla olivat tuohon aikaan vielä Roberson-radiot ja Mirason-televisiot. Pikku liike sijaitsi kivijalassa talon päädyssä aukion laidalla.

Nykyään osoitteessa Via Padova 39 Milano
sijaitsee Civic 39-kahvila

Keksijä Bonfiglio Bini oli suojannut mallisuojauksella vahvistinmallin 20.9.1950  "Puhuva asteikko lasilla vahvistimelle, jossa on neljä pyöreää läpinäkyvyyskenttää". Nro 35142 
(Onko tämä se Binsonin kaikuihin liittynyt " silmä"?)

Bonfiglio rekisteröi Binson-tavaramerkin 28.01.1952 (hakupäivämäärä  09.04.1951) Nro 105678. "Ensimmäinen talletus. 9. huhtikuuta 1951, ovat 11 ja 58. Milanossa Radiolaitteet ja tarvikkeet (luokka 10)."

Binson-tavaramerkki rekisterinumero
105678.

Kvartetin levyt alkoivat soida joka puolella ja pian käynnistyi villi äänitysrumba. Seuraavien muutamien vuosien aikana Marino Marini-kvartetti julkaisi kaikkiaan 450 kappaletta 382 singlellä ja 48 albumilla

Marinolle alkoi karttua heti alusta alkaen credittejä säveltäjänä, sanoittajana, sovittajana, tuottajana ym. myös muiden artistien, kuten mm. Armando RomeoDon Marino Barreto Jr.Georgette PlanaNatalino OttoLuis Mariano tai Teddy Reno kanssa. 

Napolilaisen Vis Radio levy-yhtiön listoilla levyttänyt (Länsi-Saksalaislähtöisen) Peter Van Woodin (Pieter van Houten) johtama Van Wood-kvartetti, julkaisi myös Marinon kirjoittamaa musiikkia. Muuten Peterillä oli Gretsch ja rumpalilla oli tupla-basarisetti jo tuolloin, vuosikymmeniä ennen muita!

Dansons Joyeusement Avec
Marino Marini Quartette
1955.
Julkaistiin sarja vol.1- vol.7.

Marino Marini kvartetti levytti kappaleita kuten Mambo Italiano, Que sera seraMr. SandmanMaruzzella, Oho Aha. Musiikki lähti saman tien Italian lisäksi jakeluun myös Euroopassa, kuten Ranskassa Espanjassa, Englannissa ja jopa Etelä-Afrikassa saakka. 

Orkesteri levytti Marinin sovittamat iloisen tanssittavat versiot kappaleista GuaglioneDon Ciccio 'o piscatoreRico VacilonLa Pansè ja Maruzzella, jotka nousivat Euroopassa huippusuosioon. Guaglione on ensimmäinen eurooppalainen single, joka on myynyt yli viisi miljoonaa kappaletta. 

Samoja kappaleita olivat levyttäneet myös monet muut artistit, mutta Marinon kvartetti erosi muista edukseen.  Pääsolisti Ruggero Corin "Napolilaisen katulaulajan" ääni hurmasi yleisön. Kokonaisuuteen kuului myös hienot sovitukset, taitavat laulustemmat ja omaperäinen kaikusoundi. Bändin saumattoman taitava yhteissoitto kruunasi lopuksi kaiken.

Rugero Cori.

On kerrottu että orkesterilla oli esiintyessään esiintyjistä ensimmäisinä monikanavajärjestelmät (Semprini?). Yhtye pystyi tuottamaan keikoillaan levyiltään tutuksi tulleen ilmavan soundin. Tuohon aikaan siihen eivät kyenneet muut koska kaikuja ja miksereitä ei yksinkertaisesti ollut saatavilla! 

Kuvassa näkyy Binsonin mikrofoneja ständeineen,
Marinon takana Liare kelanauhuri sekä Totolla 
Binson 3° vahvistin. Flyygelin alla pilkottaa ehkä
lauluvahvistin

Keikoilla bändi pystyi tekemään tallententeita (live-levyt?), sillä mukana kulki Semprini Stereofon Eco-5/ME kelanauhuri. Niitä valmisti L.I.A.R.E. osoitteessa Via Torelli Viollier 44, Milano. Myöhemmin Liare oli osoitteessa Via Bissolati 22, Milano

Semprini Stereofon Eco-5/ME kelanauhuri.

Semprinin omistajan lapsi muisteli myöhemmin Marino Marini oli 1950-luvulla SEMPRININ ensimmäinen asiakas. Isäni kertoi minulle, että hän oli se, joka stimuloi (sai alulle) tutkimukset ensimmäisen (rumpu)kaikulaitteen luomiseksi!

Toimivan jakeluverkoston ansiosta orkesterin levyjä oli pian saatavilla mm. Englannissa, Belgiassa, Saksassa ja Espanjassa. Hieman myöhemmin bändin levyjä kuunneltiin jo Itä-Euroopassa Jugoslaviassa, Israelissa, Neuvostoliitossa ja jopa Japanissa asti. Vinyylin etiketissä kerrottiin rytmilajit: samba, mambo, baion, fox, cha cha, rumba-bolero, tango, valssi, rock, blues, jive jne. 

Kvartetin tavaramerkki oli ulkomaiden sekä mantereiden musiikin sulattaminen omaksi ja vieminen eteenpäin. Twist vietiin Turkkiin, cha-cha Libanoniin ja letkiss tuotiin Italiaan! Ensimmäinen menestys Italiassa ja Ranskassa saavutettiin tuomalla markkinoille bayoneja, samboja ja cha-chaja (Etelä-Amerikasta kappaleet Rico Vacilon, Pimpollo). Joillekin kappaleille annettiin uudet napolilaiset ​​sanat (kuten Don Ciccio o'piscatore, Miguel Sophia, Sophia).

Vuosi 1956

Vuonna 1956 levyllä oli mm. hitti Chella Llà. Marinon kvartetti alkoi esiintyä säännöllisesti myös ulkomailla. Orkesteri saavutti Ranskassa odottamattoman ja sensaatiomaisen menestyksen Pariisissa radioidun Olympia hallin konsertin sekä kiertueen myötä.

Marino Marini Et Son Quartette*
 – À L'Olympia 1956.

Krikor Mintanjan oli ottanut Duriumin hallintaan jo vuonna 1948. Hän oli nimennyt yhtiön toimitusjohtajaksi puolisonsa Elisabelin sekä yhtiön taiteelliseksi johtajaksi Aurelio Airoldin. 50-luku oli levy-yhtiö Duriumille merkittävän kehittymisen ja taloudellisten investointien aikaa. 

Pääomankorotusten ja joukkovelkakirjalainojen myötä Duriumin osakekanta kasvoi neljässä vuodessa 30 miljoonasta liirasta peräti 180 miljoonaan liiraan! Uusien promootio- ja myyntistrategioiden kehittäminen mutta eteenkin uusien taiteilijoiden ennakkoluulottomat kokeilut sytyttivät tämän perinteisen levymerkin uuteen liekkiin. 

50-luvulla menestyksen myötä ja toiminnan laajentuessa rakennettiin lisää äänitysstudioita kuten Royal s.p.a., Sprint s.r.l., Duomo Edizioni Musicali s.r.l.

Vuonna 1956 Marino Marini kvartetti esiintyi ensimmäisen kerran Italian televisiossa ja pian Chella Llà oli Italian eniten myynyt levy. Bändi alkoi levyttää kappaleita hegästyttävää tahtia samalla kiertäen esiintymässä ympäri Eurooppaa..

Panostukset alkoivat tuottaa tuloksia. Maailman valtasi Italo-musiikin buumi. Durium onnistui pitämään 50-luvulla saavuttamansa johtoaseman kansallisella tasolla aina 70-luvuille asti.

Vuosi 1957

Menestyksen myötä Toto hankki huippu-kitaran. Se oli pari vuotta aiemmin myyntiin tullut Gibson L-5 mallin sähköinen versio. Tämä uusi onttorunkoinen ja kolmella P-90 mikrofonilla varustettu Gibson oli mallinimeltään  ES-5 Switchmaster. Keikkoja sekä levyjä tehtiin runsaaseen tahtiin myös ulkomailla kuten Espanjassa, Belgiassa jne.

Marino Marini kvartetti Belgiassa 
Kursaal Oostendessä huhtikuussa 1957.

Vuonna 1957 bändi esiintyi taas Pariisin Olympia hallilla. Paikalla ollut muisteli myöhemmin.

-Tilaisuus oli Bruno Coquatrixin (Olympian omistaja ja manageri) järjestämä "Musicorama" 
Europe 1 
-ohjelmaan radioitu konsertti Olympiassa. Koska äitini oli Napolista niin koko perheeni oli toukokuussa 1957 paikalla kannustamassa Napolista kotoisin olevaa kvartettia heidän Pariisin keikallaan. 

Olin vasta 8-vuotias, mutta muistan edelleen kirkkaasti, kuinka ranskalainen yleisö tuli villiksi ja alkoi tanssia käytävillä, kun kitaristi Toto Savio soitti Boogie Woogie -kappaleen silmät sidottuina ja kitara selkänsä takana – todellinen Jimi Hendrix jo (10 vuotta) ennen Jimiä!!  

Toto Savio silmät
peitettynä!

Ranskassa tunnetuimmaksi nousi Guaglionen ranskankielinen versio nimellä Bambino. Ranskalais-artisteista Dalida ja Caterina Valente alkoivat sisällyttää ohjelmistoonsa useita Marinon kvartetin tunnetuksi tekemiä kappaleita. 

Marino Marini-kvartetti studiolla.

Marinon kvartetin menestys laajeni Euroopan rajojen ulkopuolelle ulottuen Lähi-itään, Latinalaiseen Amerikkaan ja Japaniin. Vuonna 1957 levyltä Marino Marini Ed Il Suo Quartetto tunnetoimmaksi nousi Lazzarella

Marino Marini Ed Il Suo Quartetto 1957.

Echo-(rumpu)kaikua alkaen vuodesta 1957!! 

Jälkikäteen ajateltuna merkittävin vuoden 1957 tapahtuma oli Viale Carlo Troya 7:n  studiolla äänitetty delay/echo-kaikusoundi. Koko maailmassa ainoastaan muutamalla Amerikkalaisella oli ollut parin vuoden ajan Ray Buttsin vahvistimeen rakentamana echo-kaiku, jolle hän sai patentin samana vuonna. Mutta nekin edustivat vaatimatonta yhden äänipään tyyppiä.

Ensimmäiseksi echo-kaiulla kaiutettua soittoa kuultiin Basta un poco di musica-kappaleessa. Kaiku on tunnistettavissa kappaleen kitarasoolossa. Neljän kappaleeen 7" EP-levy, josta kappale löytyy oli Durium – U 20027, Durium – U.20027.


Kuten tuossa aiemmin mainitsin, niin audiolaitteita valmistaneen Semprinin omistaja on kertonut että Marino Marni olisi ollut rumpukaiku-idean keksijä. On siis mahdollista että Marino (33) oli esittellyt tuolloin helposti utopistisena pidettyä ajatustaan useammalle audiosähköalan yrittäjälle, kunnes Bini päätti rakentaa prototyypin. 

Marena julkaistiin seuraavalla 7" Petronio EP-levylläDurium – ECGE 75.080. Siinä echo-kaikua on ainakin laulussa.


On siis varsin luultavaa että tuoretta keksintöä, rumpumuistin ideaa hyödyntävän kaiun ensimmäisen prototyypin valmisti Bonfiglio Bini työntekijänsä Gaetano Nicola Scaranonin kanssa Binson radio-TV liikkeessään. Emme emme ehkä saa koskaan tietää tuliko idea alunperin Marinolta. Tai miten ensimmäisen monen äänipään delay/echokaiun syntytarina loppujen lopuksi meni.

Niin tai näin, Italialais-keksintö oli Amerikkalaisiin verrattuna paljon edistyksellisempi ja hienostuneempi laite! Itse asiassa Milanoon kehittyi parin vuoden kuluessa kaksi kilpailevaa yritystä, jotka alkoivat toimittaa samalla idealla toteutettuja rumpukaikuja! 

1. Binson

Protoyyppi Binson Ecorec-kaikuja valmistettiin Bonfiglio Binin johdolla Via Padova 39:ssä. Siis samassa paikassa, josta oli lähtöisin Toton kitaravahvistin sekä bändin mikit. 

Laitteessa oli sähkömoottori, jonka akselin pää pyöritti kumipyörää. Kumipyörä pyöritti tasaisella nopeudella tasapainotettua rumpumuistia. Äänipäät kehystivät rumpua. Binson sai keksinnölleen myöhemmin patentin (PAT. AND REG. 35142-105678-585955). 

2. Meazzi

Osoitteessa Via dei Piatti, 4-6 sijaitsi Mezzin myymälä. Vuodesta 1959 alkaen Meazzi alkoi viedä Englantiin Meazzi Echomatic tuotemerkillä nimettyjä kaikuja. 

Osoitteessa Via dei Piatti, 4-6 
sijainnut Mezzin myymälä.

Rumpukaiut valmistettiin insinööri Gino Palomban johdolla Società Elettronica Palomba (S.E.P.):n sähköliikkeessä. Tällä tekniikalla kaikuja valmistettiin Meazzille joidenkin vuosien ajan. Palomba haki kyllä vuonna 1959 mallisuojaa laitteelle mutta se oli kyllä jokin ihan muu laite: Lieriömäinen kotelo radiofonografille ja äänilevynä toimivalle fonografivahvistimelle.

Englannin maahantuojan Jennings
Framez Meazzi 
Echomatic.

Echomaticissa oli sähkömoottori, joka pyöritti tasaisella nopeudella tasapainotettua alumiinilevyä. Alumiinilevy oli ylösalaisin asennettu Lesa-levysoittimen levy (Lesa Costruzioni elettromeccaniche), joita oli saatavilla irtotavarana Lesan liikkeestä  S.p.A Via Bergamo 21, Milano. Alumiinivanteen ulkopinnassa oli rautaoksidipinnoite joka teki siitä rumpumuistin

Rumpumuisti

Kummankin edellä mainitun kaiun sydän oli siis rumpumuisti. Pari vuotta aiemmin oltiin julkaistu maailman ensimmäinen massamarkkinoille suunnattu tietokone, joka käytti uusinta uutta tekniikkaa eli rumpumuistia. 

Magneettirummun ympärillä oli äänityspää, pyyhekumipää ja useita toistopäitä. Jokaiselle näyttöpäälle oli intensiteettitaso ja/tai takaisinkytkentä päätä kohden pystyttiin säätämään sisäisellä trimmipotentiometrillä. 

Kummassakin laitteessa oli mm. Geloson liittimet. John Geloson omistaman Geloson laitokset sijaitsivat Via Brenta 18. Pääkonttori ja Geloson radio- ja TV-myyntiliike, sijaitsi osoitteessa Viale Brenta 29, Milano josta oli saatavilla kaikkia sähkötarvikkeita. John Geloso itse oli myös radioamatööri. Hän jakoi auliisti elektroniikkaan liittyvää tietoa. 

Johnin merkitystä radiotekniikan osaamisen ja innostuksen kasvattamiseksi Italiassa ei voi kyllin yliarvioida. Elektroniikan oppiminen tapahtui Geloson kokoonpanosarjoja rakentamalla. Näiden rakennussarjojen avulla harrastelijat saattoivat rakentaa itselleen radion, television tai jopa radioamatöörilaitteiston. Televisio oli tuolloin uusi keksintö jonka markkina kävi kuumana eikä radioitakaan ollut läheskään kaikilla.

Sarjoihin sisältyi työtä helpottavia esiasennettuja ja esikalibroituja osia. Työ valmistui kokoonpano-ohjeita seuraamalla. Lopullisen kalibroinnin jälkeen chassis oli valmis asennettavaksi valmiiseen laitekoteloon. Kaikki potikan nupit, painikkeet jne. olivat Geloso-merkkisiä. 

Kaikujen äänipäät tulivat PhotovoxiltaPhilipsin Milanon liikkeestä tulivat muita radio- ja TV-sähköasennustarvikeita kuten putket.


Chu Chu Bella jatkoi vuoden 1957 echo-levytyksiä. Kitarassa on aika reippaasti ja aika tirakasti kaikua. Kappale löytyy Durium – A 3071, 7" mono EP-levyltä.


Marino Marini kvartetti myi nyt jo yli miljoona levyä ja esiinnyttiin Pariisin Olympia hallin lisäksi Englannissa. Konsertti oli Lontossa Palladiumilla. Palladiumin ensi-esitys 3.11.1957 televisioitiin myös britannian telvevision Tonight at the London Palladium ohjelmassa.

Vuoden 1957 julkaisu Port Au Prince Durium – Ld A 6166, Format: Vinyl, 7", 45 RPM. herätti suurta ihmetystä. Se aiheutti muusikoiden keskuudessa levotonta liikehdintää ympäri eurooppaa. Lontoossa tätä levyä kuunteli myös eräs nuori kitaristi Hank Marvin. Miten ihmeessä tuo kitarasoundi on saatu aikaan?! 

Vuosi 1958

Heti alkuvuodesta 16 päivä Tammikuuta bändi esiintyi taas Pariisin Olympia HallissaUudestaan oltiin jo maaliskuussa ja heti perään huhtikuussa. Vuonna 1958 levytettiin hitti Volare.

Vuonna 1958 Marino (34) esitti Mikis Theodorakiksen "The Honeymoon Song" Michael Powellin elokuvassa Honeymoon.

27.9.1958 esiinnyttiin Palladiumilla taas TV-lähetyksessä. Saman vuoden maaliskuussa britannian kiertueen yhteydessä siellä oli vieraillut nuori Buddy Holly and the Crickets uusine beat-lauluineen. Beat oli uutta 4/4 rytmistä musiikkia, joka vetosi eteenkin sodan jälkeen syntyneeseen nuoreen, suureen ikäluokkaan.

Marinon bändi palasi Lontooseen 23.11.1958 PalladiumiTV-lähetyksessä "Sunday Night At The London Palladium"-ohjelmassa. Vuosi oli Marinin bändille Isossa-Britanniassa suuri menestys. Paul McCartney on myöhemmin muistellut, että myös hänen isän levykokoelmassa oli useita Marino Marini-levyjä.

Merkittävä osa menestystä oli uudelleen tehdyt sovitukset, joita Marini teki toisten kirjoittamiin kappaleisiin. Esimerkkinä Domenico Modugnon (Piove, Ciao ciao bambina, Lazzarella ), Rocco Granatan ( Marina ), Renato Carosonen ( Maruzzella ). Näin kappaleiden uudelleenjärjestely Marinon tekemänä löysivät suuren yleisön. 

Vuosi 1959

Heti alku vuodesta Marinon kirjoittama kappale osallistui Sanremon laulujuhlille sijoittuen seitsemänneksi.

8.3.1959 esiinnyttiin taas Palladiumilla TV-lähetyksessä. Marinon bändi esitti ohjelmassa suosioon tulleen Volare-levynsä. Tämä oli yllättäen viimeinen kerta kun Marino Marini-kvartetti esiintyi ohjelmassa! 

Julkaistiin live-levy jossa kuullaan miten hyvässä keikkakunnossa bändi tuolloin oli. Levyltä kuullaan myös miten hieno live-soundi kaikuineen oli.

Marino Marini At The
London Palladium 1959
.

Samaan aikaan maaliskuussa 1959 Englantilainen Jennings-yhtiö haki vanhalta patenttivirastolta tavaramerkkiä Yhdistyneessä kuningaskunnassa nimelle Framez (luultavasti Meazzin suostumuksella). 

19 päivä syyskuuta oli ilmoitus Melody Makersissa myyntiin saadusta uudesta (Meazzi) Vox Echo-kaiusta.

Mainoksessa hehkutettiin "Marino Marini ja muut levyttävät ryhmät käyttävät keinotekoista jälkikaiuntayksikköä – nyt saatavilla ensimmäistä kertaa tässä maassa paikalliselta jälleenmyyjältäsi". 

Melody Maker 19.9.1959

Tällä tekniikalla toteutettavan omalaatuisen echo-kaiun salaisuus oli nyt siis paljastettu ja lähes kenen tahansa saatavilla! 

Kaikujen myytiä tosin hillitsi merkittävästi se että ne olivat huomattavan kalliita. 85 gns tarkoittaa 89,25 vuoden 1959 puntaa. Se taas tarkoittaa vuoden 2025 rahassa £2,653.77 eli 3181,27 euroa! Vaikka markkina ei ollutkaan suuri niin Meazzi teki tiliä. (6.11.1959 Meazzi rekisteröi tuotemerkin Baby ja vasta pari vuotta myöhemmin tuotemerkin Meazzi!)).

Marraskuun 1 päivä vuonna 1959 Palladiumilla esiintyi ensimmäisen kerran nouseva kyky Cliff Richard. Soolokitaristi Hank Marvin oli suuri Buddy Holly-fani.

Maaliskuussa 1960 Cliff Richardsilla ja juuri nimensä The Driftersistä vaihtaneella The Shadows-yhtyeellä oli käyössään parasta mitä rahalla oli tuohon aikaan saatavilla. 

Ne olivat kuin toiselta planeetalta tulleet uuden sukupolven Fenderin lankkukitarat, Voxin vahvistimet sekä Hank Marvinin vieressä lattialla upouusi Meazzin valmistama kaiku! Seuraava video on 30.7.1960. Tähän päättyi Italo-buumi briteissä ja alkoi beat-musiikin aikakausi. Rumpukaikusoundista tuli The Shadowsin tavaramerkki.



Marinon bändi levytti vuonna 1959 Kriminal Tangon ja Guarda Che Lunan. Suomeen ne iskivät vuotta myöhemmin Olavi Virran Hopeinen kuu käännös-levytyksen ja Suomalaisen tango-buumin myötä. Kriminal tangon sävelsi Hazy Osterwald. Laulaja Carola kiersi hänen mukana 60-luvulla Euroopassa. Euroopassa kiersi tuolloin myös toinen Suomalainen laulaja Laila Kinnunen, jonka ohjelmistossa oli Marinon bändin biisejä. 

Onkin erikoista ettei Marino Marini-bändi käynyt koskaan Suomessa! Ehkä sillä on vaikutusta että sodan jälkeisistä ajoista aina satelliiteihin saakka Suomeen tuotava musiikki siivilöitiin käännösteollisuuden kautta.

Vuodesta 1960 eteenpäin

Vuoden 1960 kesäkuussa Marino esiintyi Napolin festivaaleilla kilpailevien kappaleiden sovittajana ja kapellimestarina sekä Ue ue che femmenan solistina saavuttaen toisen sijan. Ruggero Cori joutui yllättäen tuuraamaan erästä osallistujaa voittaen kisan!

Kvartetti päätti lopettaa yhteistyön. Sitä ennen tehtiin kuitenkin sovitut keikat. Menestyksekkäiden kiertueiden jälkeen Ruggero lähti soolouralle. Toto oli tavannut aiemmin kierueella ranskattaren, Jacqueline Schweitzerin ja lähti säestämään tuoretta vaimoaan. 

Marino-kvartetti I:n hajoamisen jälkeen Marino perusti heti perään uuden Marino-kvartetti II:n jo vuonna 1960-1961. 

Marino Marini-kvartetti II:n liittyivät mukaan Marini, Bruno Guarnera (kitara), Pepito di Pace (rummut) ja Vittorio Benvenuti (basso, laulu, tanssi). Lähdettiin samantien kiertueelle Itä-Eurooppaan ja peräti Neuvostoliittoon asti. Tuohon saakka tämä eristäytynyt maa oli ollut länsimaiselle kevyen musiikin taiteilijoille saavuttamaton paikka.

Marino Marini kvartetti II

Bruno muisteli myöhemmin. Italiassa meitä kohdeltiin loistavana orkesterina mutta ulkomailla olimme tähtiä. Moskovan stadionilla soitimme 100 000 katsojan edessä. 

Lontoossa vuonna 1960 avoin Rolls-Royce toivotti meidät tervetulleeksi lentokentälle, ja olimme matkalla väkijoukkoon, jossa matkustimme uudelleen hotelliin. 

On sanottava, että Paul McCartney itse sanoi, että kun tuolloin tuntematon Beatles soitti Hampurissa, he tulivat mahdollisimman pian katsomaan Marino Marinin orkesterin esityksiä kaupungin parhaassa keikkapaikassa, jonka uskottiin myös olevan espanjalainen.

Marino Marini kvartetti II.

Puolan kierue tehtiin vuonna 1962 sekä esiinnyttiin myös Virossa.

Kvartetti uudistui taas vuonna 1963. Marino Marini-kvartetti III:n liittyivät Francesco Ventura (kitara), Sergio (rummut) ja Franco Cesarico (bassokitara ja laulu). 

Marino Marini kvartetti III.

Marino Marini kvartetti III.

Suomalaista hauska yksityiskohta on se että että tämä kokoonpano tosiaan levytti letkiss-buumin Letkiss jenka levyn viiden musiikin Italiaan. 

Ehkä Suomessa ei olla oikein ymmärretty letkiksen merkittävyyttä maailmalla muutenkaan. Musiikista löytyy 547 julkaisua ympäri maailmaa.

Marino Marini E Il Suo Quartetto Letkis-Jenka.

Marino Marini-kvartetti III lopetti toimintansa vuonna 1966. Marino oli tuolloin 42 ikäinen. 

Marini jatkoi työskentelyä vuonna 1965 vaimonsa Anna Scoccan kanssa perustetussa Tiffany-levy-yhtiössä ( osoite Galleria del Corso 2, Milano). Marino toimi lahjakkuuksien etsijänä ja musiikin tuottajana. Hän jatkoi myös säveltämistä. Yhtiö tuotti levyjä vuodesta 1966 vuoteen 1972 saakka kuuden vuoden ajan, jolloin toiminta lopetettiin. 

Tiffany.

Niin Marino siirtyi Fonit Cetran johtajaksi. Tuota pikaa hän täytti 50 vuotta. Mittavat katalogit omistanut fuusioitunut yhtiö julkaisi musiikkia kahdella levymerkilläCetra (Torino) sekä Rai (Rooma). Toiminnan hiipuessa vuonna 1978 Torinon pääkonttori sekä studio suljettiin ja kaikki toiminta keskitettiin Milanoon osoitteeseen Via Meda 45. Toiminta kutistui edelleen ja 1980-luvulla yhtiöllä ei enää ollut itsenäistä jakelua. Heinäkuussa 1987 johtoon tuli Lucio Salvini Marinin ollessa 63 ikäinen. 

Fonit Cetra.

Marino kuoli Milanossa 20. maaliskuuta vuonna 1997 vähän ennen 73 vuotis synttäreitä. Hänen tuhkansa haudattiin pieneen uurnaan Milanon Cimitero Maggioressa. Hänen vaimonsa tuhkat haudattiin samaan paikkaan seitsemän vuotta myöhemmin vuonna 2004.

Marino Marinin kvartetin levyttämää musiikkia on kuunneltavissa lähes kattavasti sähköisissä palveluissa