Usein sunnuntaisin luemme puolisoni kanssa päivän hesaria ja nykykajan tyyliin omilta älypuhelimilta. Kiinnostavista aiheista saatamme käydä sitten enemmänkin keskustelua. Usein ollaan myös törmätty siihen että kiinnostava uutinen on tullut ainoastaan toisen uutis-syötteeseen. Jaamme sitten toisillemme linkkejä uutisista.
Tästä päästäänkin uutis-syötteeseen eli siihen virtaan, jota näet ihmisten vispaavan älypuhelimistaan minne katseesi käännätkin. Puhutaan siis alustasta. Alusta voi olla mikä tahansa, kuten Tiktok, Facebook, Instagram, WhatsApp, Spotify, Google, YouTube, Telegram, Twitter, Huuto.net, Helsingin Sanomat tai jokin muu infuensseri/vaikuttajakanava.
Kaikkia näitä yhdistää se että alusta itsessään on mitäänsanomattoman tylsä taulu, josta mielenkiintoisen tekee ainoastaan niissä pyörivä uutis- tai muu sisältövirta. Kuten hyvin tiedetään alustojen takana on yrityksiä, joiden tavoitteena on tehdä mahdollisimman hyvää liiketulosta.
No kuinka siihen hyvään liiketulokseen sitten päästään? Saamalla ihmiset pysymään kanavalla mahdollisimman pitkään. No mitenkäs ne saadaan jäämään kanavalle sekä palaamaan pian uudestaan? Antamalla heille sellaista syötettä joka saa kiinnostuksen pysymään alati yllä. No, miten sitä syötettä pystytään hallitsemaan? Tekemällä mahdollisimman paras algoritmi!
Herkullinen porkkana kannustaa pysymään valitulla kanavalla. |
Wikipedia kertoo asiasta tiivisteysti -Algoritmi on yksityiskohtainen kuvaus tai ohje siitä, miten tehtävä tai prosessi suoritetaan; jota seuraamalla voidaan ratkaista tietty ongelma. Alustan ylläpitäjälle on liiketoiminnan loppu, jos asiakas häipyy kanavalta.
Useimmiten aasit nähdään kärryjä vetämässä. |
Eipä ihme että verkon jättiläiset vartioivat ja suojelevat omia algoritmejään kiihkeän mustasukkaisesti. Tuottaahan algoritmin runsaudensarvi yhtiölle satumaisia tuloja loputtomasti vuodesta toiseen. Nyt ollaan verkkoliiketoiminnan ytimessä. Yritykset ovat vastahakoisia luovuttamaan menestyksen luoneista algoritmistaan (lue kilpailuedusta) suurpiirteistä tai suuntaa antavaa tietoa jopa edes viranomaisille. Ajan saatossa algoritmit myös ne kehittyvät alati hienostuneemmiksi onnistuen häivyttämään itsensä lähes näkymättömiin. Ne jopa oppivat tuntemaan sinut paremmin kuin puolisosi.
Jotkut käyttäjät myös pyrkivät tunnistamaan algoritmien sielunelämää. Manipuloimalla niitä he pyrkivät saamaan itselleen todellista enemmän tykkäyksiä, klikkauksia tai soittokertoja. Joskus he saattavat näin toimien onnistua saamaan itselleen myös ansaitsematonta taloudellista etua.
Seuraavaksi voidaan kysyä mitä haittaa hyvästä algoritmistä sitten voisi olla? Alustan käyttäjät ja ylläpitäjäthän kaikki ovat tyytyväisiä. Ensimmäisenä tulee mieleen se että niin hyvä kuin onkin saada mieluista uutisvirtaa sekä suuria tunteita, samalla jokainen ajautuu syvemmälle omiin poteroihinsa, kuten nykyään sanotaan omaan kuplaan. Syötteestä tulee itseään vahvistava luuppi. Kun kumartaa yhteen suuntaan niin pyllistää toiseen. Harmaan sävyt haihtuu ja kaikesta tulee mustavalkoista.
Ennen käytettiin silmälappuja, nykyään algoritmin valitsemaa syötettä. |
Samanmielisten kanssa hankkiudutaan sitten samoihin rinkeihin ja lähetellään sieltä vihaisia iskusanoja muiden dissaamiseksi. No mitä haittaa tästä sitten voisi olla? Ensinnäkin alustat ovat tehokkaita aikasyöppöjä varastaen kaiken vapaa-aikasi Toisekseen polarisoitumiskehitys voi johtaa yksilötasolla ystävyyssuhteiden uusjakoon ja pahimmillaan maailman sotaan.
Julkisesti somealustoja ei ole kiinnostanut näihin päiviin asti mitä niiden kanavilla puhutaan. He pesevät kätensä sanoen "tarjotaan vain alusta keskusteluille". Samalla he jättävät sanomatta "pääasia kun rattaat kulkee ja eurot kilisee". Todellisuudessa saadakseen ihmiset pysymään kanavilla ylläpitäjät ovat valmiita sulkemaan silmästä eettisiltä ja moraalisilta arvoilta.
No mitä algoritmi sitten seuraa sinusta. Kaikkea sitä mitä kanavilla olevista voi vain kuvitella pystyttävän mitattaamaan. Kaikesta tästä koostuu mahtava tietomassa. Tietomassaa hallinnoidaan kehittyneellä algoritmilla eli tekoälyllä. Tämän jälkeen uutisvirtaasi ohjaillaan tietämisen neljää lajia hyödyntäen. 1. Ei tiedä että ei tiedä 2. Tietää että ei tiedä 3. Luulee että tietää 4. Tietää että tietää.
Niin, miten todellinen maailma ympärilläsi on ja onko valinnat oikeasti itsesi tekemiä?
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti