Uusi albumi 60's Spy. |
Sain juuri julkaistua uuden instrumentaali levyn, jonka valmistelua ja taustatyötä on tullut tehtyä viimeisen parin vuoden aikana. Tätä rajoitettua CD painosta on saatavissa allekirjoittaneelta ja musiikkialustoilta. Lisäksi jutun lopussa on kuunteluversiot biiseistä.
Uutis-Jousessa oli aiheesta juttu torstain 17.9.2015 numerossa. |
60-luvun alussa juuri ennen Brittien invaasiota oli maailmanlaajuisen muodin aallonharjalla muutamien vuosien ajan erityislaatuinen nuorisokulttuuri. Nimittäin siinä ei laulettu lainkaan, vaan kappaleet olivat pelkkää (usein kitaravetoista) instrumentaalia! Tärkeitä tekijöitä oli kaiutettu (yksikelainen ja usein Fender) kitarasoundi sekä vibaton käyttö. Tämäkös perin kapinallinen meno aiheutti suuresti paheksuntaa eteenkin vanhemmassa sukupolvessa! Tärkeintä hommassa tuntui olevan valtavan innostunut asenne, tekemisen meininki sekä soundi. Tekninen taituruus oli sivuseikka, tärkeintä siis fiilis. (Yhteistä rajapintaa on näin Garage Rock ja jopa punk suuntaan).
Arvatenkin pelkkä instrumentaali musiikki ei kestänyt huippusuosiossa maailmalla kuin
muutaman vuoden (aika hyvin sekin), mutta sai aikaan sen, että sähkökitarayhtyeitä ja tekemisen
meininkiä alkoi syntyä kuin sieniä sateella. Myöhemmin tämän runsaan bändikulttuurin
myötä uudet musiikkigenret pääsivät alulle.
Aitoa märkää Surf Rock jousikaikua saadaan ammennettua Fender G 15 jousikaikutankista. |
Erikoista on se että samalta kuulostavaa musiikkia kutsutaan eripuolella maailmaa
vieläkin eri nimillä. Amerikassa tyyliä kutsutaan nimellä Surf Rock ja se sai
uudelleen nostetta esim. 90-luvulla Pulp Fiction elokuvan myötä. (Tuolloin muotiin tullut Grunge oli myös saanut vaikutteita Surfista).
Briteissä tyyli tunnetaan Instrumental Rock nimellä
johtotähtenään The Shadows. Bändin musiikista ovat kertoneet saaneensa vaikutteita esimerkiksi Richie
Blackmore ja Mark Knofler. Shadows oli tunnettu Burns kitaroista ja Hank Marvinin (usein echo) kitarasoundeistaan.
Echolette E51 antaa aidon echo-kaiun mm. Emma ja Telstar kappaleisiin. |
60-luvun alussa tyyli rantautui myös Ruotsiin, jossa se sai nimen
Stålrådmusik. Suomeen tullessaan nimi käännettiin "Rautalanka" musiikiksi. Suomessa "rautalankaan" sulautui Suomalaisten rakastamat kaihoisat slaavilaiset sävelet.
Myöhemmin 80-luvulla Agents yhtye Esa Pulliaisen johdolla sai Suomessa aikaan kaiutetun kitarasoundin uuden tulemisen. Japanissa aikanaan heikoista osista kootulle Echo Orbitin nauhakaiulle kehkeytyi Suomessa hillitön kysyntä, kun kaikki muutkin halusivat samanlaisen. Soundista tuli Suomessa "se ainoa oikea".
Myöhemmin 80-luvulla Agents yhtye Esa Pulliaisen johdolla sai Suomessa aikaan kaiutetun kitarasoundin uuden tulemisen. Japanissa aikanaan heikoista osista kootulle Echo Orbitin nauhakaiulle kehkeytyi Suomessa hillitön kysyntä, kun kaikki muutkin halusivat samanlaisen. Soundista tuli Suomessa "se ainoa oikea".
Fender Stratocaster 1973 |
"Huippu suosion mentyä Instrumentaali musiikki ei koskaan ole hävinnyt kokonaan, vaan on jäänyt marginaaliin kehittyen siellä eteenpäin ja antaen maailmalla yhä vaikutteita ties mihin musiikkilajeihin. Bändeistä mm. The Ventures Mosrite kitaroineen jatkoi konsertoiden säännöllisesti 2000 luvulle kuten myös The Shadows".
Echolette nauhapyörineen ja moottori. |
Olen tuntenut aina hengen heimolaisuutta tuohon 60-luvun alun innostuneeseen ilmapiiriin, joka liittyy rautalankamusiikkiin ja siksi olen aina haaveillutkin vielä tekeväni albumin omilla versioilla arvostuksena tyyliä kohtaan. Hankkeen toteuttamiseksi on kyllä täytynyt haalia (osin lainaan) kaikkea vanhaa tekniikkaa ja toimintakuntoiseksi huollettuna. Kysymyksessä on esimerkiksi alkuperäisten kaikulaitteiden kohdalla sähkömekaaniset laitteet!
Oikeat Wonderfull Land echo-rytmit tarjoaa Meazzi Echomatic! |
Suomalainen rautalanka slaavilaisine sävelineen voi hyvin. Tutut laulut on levytetty moneen kertaan. Ulkomaiset vanhat sävelet ovat sen sijaan jääneet paitsioon. Tällä levyllä haluan palauttaa ne takaisin mieliin. Sessioissa oli Jarin ja Jukan kanssa tosi hauskaa ja mielestäni onnistumme pääsemään maaliin! Kiitokset pojat vielä kerran.
Levyn takakansi. |
Nyt julkaistulle albumille tulivat kappaleet jotka on listattu tähän ensijulkaisujärjestyksessä:
1959 Peter Gunn teeman kirjoitti Henry Mancini 1959 samannimiseen TV-sarjan tunnusmusiikiksi.
1960 Walk, Don't Run (The Ventures) säveltäjä Johnny Smith 1954
1962 Wonderful Land (The Shadows) sävellys Jerry Lordan,
1962 Wonderful Land (The Shadows) sävellys Jerry Lordan,
1962 Telstar sävellys Joe Meek 1962,
1962 Pipeline (The Chantays) kirjoitti Brian Carman ja Bob Spickard 1962
1963 Emma (The Sounds) Trad.,
1963 Emma (The Sounds) Trad.,
1963 Foot Tapper (The Shadows) säveltäjät Hank Marvin ja Bruce Welch 1963,
1963 Surf Rider (The Lively Ones) säveltäjä Nokie Edwards,
1963 Shindig (The Shadows 1963) kirjoitti Bruce Welch ja Hank Marvin,
1963 Wipe Out (Surfaris) säveltäjät Berryhill, Connolly, Fuller & Wilson
1964 In the Mood (The Shadows) kirjoitti Joe Garland, Andy Razaf (ja Wingy Manone) 1939,
1964 El Presidente (Herb Alpert's Tijuana Brass) sävellys Sol Lake 1964
1966 The Good, The Bad and The Ugly säveltäjä Ennio Morricone 1966
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti