Juhan kanssa on ollut puheissa muutaman vuoden ajan vasurimiitin järjestäminen. Edellinen miitti oli vuonna 2017, joten soittokalusto on päivittynyt tuon jälkeen. Olikin mielenkiintoista testailla soittimia jota ei usein näy liikkeissä oikeakätisenä ja vasurina osaa malleista ei ole edes koskaan tehty! Vahvistimena testissä olivat Fenderin Tremolux sekä Vox MV50 AC.
PRS, ES-295, Gretsch, ES-355 ja Tele La Cabronita |
Kun aloitetaan esittely oikealta alkaen niin ensimmäisenä on saarni-lankkuinen Telecaster. Juha rakensi kitaraan Fenderin 2003 tuotantoon tulleen “La Cabronita”-mallin kostruktion. Nimi tulee espanjan kielen cabron-sanasta joka -ita päätteellä tarkoittaa jotakuinkin "huonon naisen isätön poju". Tämän soittimen perusajatuksena on laittaa Gretschin Filtron-mikit Telen runkoon. Kammellisessa versioissa on käytetty Bigsby B5:sta. Kitaraa rakennellessaan Juha oli kampi-ratkaisussa päätynyt käytettävyydeltään käytännölliseen ja luotettavaan Duesenbergiin. Fender ei valmistanut La Cabronitaa koskaan vasurina. Mikit ovat Roswell FLT-NI AlNiCo humpparit, jotka olivat päivän kirkkaimmat tronit. Fender skaala, kuten tiedetään on pitkäsormisille ja päivän pisin eli 647.7 mm (25.5 in)
Seuraavana on semi-hollow-runkoinen eli Les Paulin ideoima kiinteän palkin ja onton bodyn yhdistelmä. Tämä rockabilly-kitaraksi muokattu Antique Natural Gibson ES-355 on ollut minulla vuosia. Alkuun minulla oli tässä Duesenbergin kampi, mutta päivin soittimeen myöhemmin Bigsby B7:n sekä Lollarin FilterTronikit. Mikkien soundi oli päivän tron-soundeista tummin ja vanhimman kuuloinen. Kielet olivat samalla porukan vanhimmat siitä vanha soundi hehe. Minulle selvisi aikoinaan Chris Cornell-mallista että kyseisiä mikkejä oli tosiaan saatavissa humpparimitoituksella, kiitos Lollarille tästä. Soittimen runkoon ei ole tehty kampi ym. muutostöissä ylimääräisiä reikiä, joten joskus jos alkaisi jostain syystä tehdä mieli taas kiinteää tallaa, soitin on palautettavissa alkuperäiseksi. Skaala 629 mm (24,75 tuumaa)
Gretsch G5622-malli on edellisen tapaan semi-hollow body-runkoinen ja väriltään Georgia Green. Se on harvinaisempi kolmi-mikkinen malli ja mikit ovat Super Hilo'Tron humbuckerit. Ne soivat kirkkaammin kuin edellisessä. Kitara on valmistettu Koreassa. Kampi on Bigsbyn B7. Soittotuntuma oli miellyttävä ja soundi tasapainoinen. Skaala 624,8 mm (24,6 tuumaa), joka päivän lyhin.
Tämän jälkeen täksi kesäksi valmistunut itse tehty 22 nauhainen ES-295 konstruktio. Soitin on porukan ainut täysin onttokoppainen kitara ja siinä Bigsbyn B6 sekä Fralin P-90 mikit. Mallia valmistettiin vuosina 1952-1959 ja sen jälkeen pari lyhttä sarjaa. Tämän mallisia Scotty Mooren tunnetuksi tekemiä Gibsoneita ei ole valmistettu koskaan vasenkätisenä. Niinpä silloin jos haluaa tällaisen kitaran (vasurina) on tilanne sama kuin 50's autojen kanssa. Ei voi kävellä kauppaan setelitukun kanssa ja sanoa "haluan tuon" hehe. Tarvii nähdä vähän enenmmän vaivaa. Julkaisen soittimesta myöhemmin erillisen jutun tänne. Skaala 629 mm (24,75 tuumaa).
Äärimmäisenä vasemmalla Juhan Tramps Green PRS SE 24. Tämän PRS-kitaran idea on yhdistää Telen ja Les Paulin saundi samaan kitaraan. Vaihdon saa tehtyä lennosta nostettavalla potikalla joka puolittaa mikit. Soitin on laadukkaasti valmistettu ja soi tasapainoisesti. Skaala 635 mm (25 tuumaa).
Testausporukka yhteiskuvassa soiton päätteksi. |