Vuonna 2000 Yamaha esitteli Los Angelesissa NAMM-messujen kohokohdaksi osoittautuneen laitteen. Se oli aikansa edistyksellisintä tekniikkaa edustanut 16-kanavainen AW4416 äänitystyöasema. Tuolloin uusi laite maksoi 1700 puntaa. Vuonna 2001 äänitystyöaseman hinta oli edelleen 3800 dollaria. Nykyään käytettyjä laitteita myydään kunnosta riippuen noin 400-800 eurolla.
Työaseman yksittäiset laajennusosat, kuten käytetyt Y56K Wawesin DSP -laatuiset laajennuskortit maksavat edelleen noin 300-500 €. Toisaalta ei tarvita maksaa jatkuvia lisenssimaksuja. Laitteessa on linux-pohjainen käyttöjärjestelmä. Linux on Suomalaisen keksijän Linus Torvaldsin keksimä avoimen lähdekoodin ohjelmisto.
Laitteen perusidea oli koota äänitystudion tarkkaamohuoneen laitteisto ainoastaan yhteen mukana kuljetettavaan laitteeseen. Työasemaa pystyi sitten kujettamaan aina sinne, missä olivat äänitys-sessiot. Paikalle tarvittiin ainoastaan 240 v valovirta, luurit sekä mikit. Miksauksen saattoi tehdä laiturin nokassa tai studion tarkkaamossa talon efektien höystämänä.
Nilsiän Elmussa toimiessani rakensimme kylälle studion. Tutustuin AW4416 äänitystyöaseman käyttöön Mantun studiolla, jonne laite hankittiin Martti Hautsalon konsultoimana. Tuolloin Suomessa olivat käytössä vielä markat ja laitteen hinta oli muistaakseni yli 21 000 markkaa. Eveliina Lammentausta teki laitteen korttien ja CD-aseman kytkennän, käyttöönoton sekä huipputarpeellisen Suomenkielisen pikamanuaalin.
Äänitystekniikan peruskurssi tuli suoritettua useissa muille ja itselleni tehtävissä levyhankkeissa. Toimin Marja-Liisa Kuosmasen "Kaikille rakkailleni"-ensilevyn äänityssessioissa äänittäjänä sekä miksaajana. Levyn tuottaja ja hyvä ystäväni Martti Hautsalo oli äänitystyössä erittäin tärkeä mentori. Tuolloin tuli opeteltua myös viulusektion, puhallinsoitinten ja kontrabasson taltiointia.
Myöhemmin mantun studiolla siirryttiin alan kehitystä seuraten tietokonepohjiseen Protools/Cubase-äänittämiseen interfaceineen laitteineen. Ostin vanhettuneena käytöstä poistetun Yamahan omaan pikku kotistudiooni 2010-luvun alussa. Olen tehnyt kaikki levyni työaseman avulla.
AW4416:ssa on esimerkiksi laadukkaat mikrofonietuasteet. Laitteessa on yhdistelty vanhan koulukunnan äänitystyöskentelyn sekä nykypäivän äänitystekniikan parhaat puolet. Yamaha on nykypäivänä katsoen äänitystyöskentelyn murrosajan laite.
Se pakottaa sinut seuraamaan näytön katselun sijasta musiikkia ja keskittymään siihen. Näytön, näppäimistön sekä hiiren sijasta sinulla on rauta. Siinä on käsin käytettävät jämäkät liukusäätimet sekä nappulat. Yksittäisten nuottien hiirellä korjailusta tai liimaa/leikkaa operoinnin näytöllä asemasta joudut keskittymään musikaaliseen työskentelyyn. Se sopii minulle.
AW4416 on ihanteellinen laite "yhden miehen"-studiossa. Uskon että Les Paul, Chet Atkins, Jimi Hedrix tai Paul McCartney olisivat ollet aikoinaan soololevy-äänityksiä tehdessään innoissaan työasemasta. Yamahaan voi kytkeä erilaisia apulaitteita. Esimerkiksi jalkapedaalin avulla voit laittaa kappaleen käyntiin, seuraavalla polkaisulla soittaa haluamasi fraasin ja kolmannella pysäyttää äänityksen. Suurin osa (9-pin) sarjaporttiin kytkettävistä MS-hiiristä toimii koneessa hyvin. Alkuaikoina laitteen ominaisuuksia hyödynnettiin myös muutoin monipuolisesti.
Yamaha teki laitteesta lujarakenteisen ja varmatoimisen mutta tuskin insinööritkään tulivat ajatelleeksi että AW4416:t olisivat käytössä yhä edelleen 2020-luvulla! Näin ollen kellon ja asetusten muistin ylläpitämisessä laitteissa käytettiin Dallas DS12887 kellopiiriä. Piirin käyttöikä on noin 20 vuotta ja pari viikkoa sitten tuli minun laitteessa tunnit täyteen.
Yamaha alkoi herjata välkyttäen pikku näytöllään patterin loppumisesta. Käytettävyys heikkeni huomattavasti asetusten muistin häipymisestä. Alkoi selvittely patterin vaihtamiseksi. YouTubesta löytyi ohjevido muutostyön tekemiseksi.
Löytyi myös korvaava osa, joka laitetaan Dallas DS12887 tilalle. Patteri on jatkossa vaihdettavissa huomattavasti helpommin. Seuraavalla kerralla ei tarvittaisi piirin tinaamista vaan selvitään pelkästään oikean patterin vaihdolla! Nyt tarvittiin siis vain muutostyö tehtäväksi. Koska halusin patteri-asian kuntoon, päätin tehdä korjauksen itse.
Vasemmalla Dallas DS12887, oikealla korvaava osa. |
Ensin tarvitaan pehmustettu alusta, Philips-kärkinen ristipääruuvari, rasioita ruuveille ja maalarinteittiä. Nauhalaattakaapeleissa on käytössä kahdelaisia kiinnityksiä. Osa on kiinni pelkästään (napakalla) puristusliitoksessa, toisissa kaapeli kiinnittyy liittimellä joka lukitsee puristusliitoksen sitä kiinnitettäessä kiilaamalla. Näitä liittimiä täytyy ennen laattakaapelin irroitusta hieman löysyttää varovasti.
Liukusäätimissä on viiste vasemmassa reunassa. |
Liukusäätimet on syytä suojata esim. solumuovisuikaleilla. |
Kannen kiinnitysruuvit on syytä laittaa omiin rasioihinsa. CD-aseman luukku, ruuvarin kärki Pillips PH2 |
CD-aseman kaapelit irti. |
Kovalevy ja ja kortit pois. |
Merkitään kaapelit ja irroitetaan. |
Myöhemmin patteria vaihdettaessa laitetta ei tarvitse purkaa tämän pidemmälle!
Muistikorttiteline käännetään katolleen ja otetaan liittimet 4 sekä 5 irti. |
Merkataan kaapelit, liittimet sekä ruuvin paikat huolellisesti. Ruuvit omaan merkittyyn rasiaan. |
Parin tunnin työskentelyn jälkeen Dallas DS12887 patteripiiri on vimein esillä. |
Suojaus tehdään molemmille puolille. |
Dallas irroitettuna. Tilalle asennetaan IC-jalka helpottamaan tulevaisuudessa mahdollisesti tehtäviä vaihtoja |
Varmistetaan ettei ole tullut kylmäjuotoksia tai oikosulkuja. |
Tarkistetaan vielä kerran |
Laitetaan korvaava muistipiiri paikalleen. |
Imuroidaan työskentelyalusta sekä pikkuteholla imuroidaan harjapäällä piirilevyt. |
Asennetaan piirilevyt ja osat takaisin käänteisessä järjestyksessä takaisin. |
Alle pujotettavat kaapelit 4 ja 5 kiinni |
Korttipaikkateline kiinni. |
Nappulat paikalleen. |
Battery ok. Tässä laitteessa edellinen patteri kesti kaksikymmentäkolme vuotta. |